1 529 läst · 71 svar
2k läst
71 svar
Reglera värme, pelletspanna från Baxi
Tjena,H Håbbe01 skrev:
Syr-ventilen sitter med en givare placerad i kanalen mellan pelletsmagasinet och brännkammaren. Om pannan överhettas så löser denna ut pannans sprinklersystem för att skydda mot bakbrand/överhettning.
Mvh, Daniel
Hur är det med draget i skorstenen?
Fattar inte vad dessa åtgärder har med problemet att göra. Brännaren styrs väl enbart av tank temperaturen (givare) dvs när den skall starta och stoppa. Framledningstemperaturen (shuntmotor) styrs enbart av framledningsgivaren och rumstermostat.D Daniel Markus skrev:
Det har inte varit ett problem med pannan utan flera.H Håbbe01 skrev:
Om Syr-ventilen läcker så blir pelletsen och spånet blött. Detta gör att det tillslut packas kring skruven som matar in pellets i brännkammaren och stoppar skruven från att mata in nya pellets i brännkammaren.
Det i sin tur gör att det inte finns något bränsle att värma pannan och då stannar den.
Pannans temperatur har ju skenat vid ”viloläge”. Då sa rörmokaren och Baxi att det vanligaste är att pannans framledningsgivare som mäter pannans temp är trasig och återger fel värde, vilket gör att pannan fortsätter att värma. Vid viloläge så är shunten stängd och när pannan då tror att den ska fortsätta att värma så blir det haveri.
Shuntstyrningen är inte alls kopplad till pannan. Så vad den gör har inget med vilket läge pannan är i.D DMackan skrev:Det har inte varit ett problem med pannan utan flera.
Om Syr-ventilen läcker så blir pelletsen och spånet blött. Detta gör att det tillslut packas kring skruven som matar in pellets i brännkammaren och stoppar skruven från att mata in nya pellets i brännkammaren.
Det i sin tur gör att det inte finns något bränsle att värma pannan och då stannar den.
Pannans temperatur har ju skenat vid ”viloläge”. Då sa rörmokaren och Baxi att det vanligaste är att pannans framledningsgivare som mäter pannans temp är trasig och återger fel värde, vilket gör att pannan fortsätter att värma. Vid viloläge så är shunten stängd och när pannan då tror att den ska fortsätta att värma så blir det haveri.
Pannans styrning mäter sannolikt pannans temperatur, ingen framledning. Jag har lite svårt att hänga med i problembeskrivningarna. Har du problem med bakvärme när pannan går ner i viloläge, och att pannan överhettar?
Låter långsökt. Som jag sade så styrs framledningstemperaturen enbart av din cjb regulator, shunt och rumstempgivare. Framledningsgivaren är kopplad direkt in i din cjb och sitter på pannans rör till dina radiatorer efter shunt och styr inte panna eller brännare. Givaren till din panna som styr brännare vore väl mer intressant och gissa att byta isåfallD DMackan skrev:
Men om så är faller så går den ju inte ner i viloläge? Går det att se vilken temperatur styrningen tror att det är på pannan?
Shunten stängde inte helt förut så det är egentligen det som är åtgärdat.D Daniel 109 skrev:Shuntstyrningen är inte alls kopplad till pannan. Så vad den gör har inget med vilket läge pannan är i.
Pannans styrning mäter sannolikt pannans temperatur, ingen framledning. Jag har lite svårt att hänga med i problembeskrivningarna. Har du problem med bakvärme när pannan går ner i viloläge, och att pannan överhettar
Den givare som mäter pannans temperatur kallas framledningsgivare och har inget att göra med shuntens framledningsgivare.
Problemet jag har är att när önskad rumstemp uppnås och shunten stänger så rusar panntemperaturen.
Shunten stängde inte helt förut så det är egentligen det som är åtgärdat.D Daniel 109 skrev:Shuntstyrningen är inte alls kopplad till pannan. Så vad den gör har inget med vilket läge pannan är i.
Pannans styrning mäter sannolikt pannans temperatur, ingen framledning. Jag har lite svårt att hänga med i problembeskrivningarna. Har du problem med bakvärme när pannan går ner i viloläge, och att pannan överhettar
Den givare som mäter pannans temperatur kallas framledningsgivare och har inget att göra med shuntens framledningsgivare.
Problemet jag har är att när önskad rumstemp uppnås och shunten stänger så rusar panntemperaturen.
Då benämns den fel, vilket dock inte är helt ovanligt. Men det rör till beskrivningarna något.
Förstår det.D Daniel 109 skrev:
Ska försöka beskriva vad som händer utan att krångla till det:
När rätt temperatur uppnås i bostaden så stänger shunten. I samband med detta så ligger pannan i ”låg-effektläge”. Ganska snabbt så stiger panntemperaturen och när temperaturen går 3 grader över inställd panntemperatur så går pannan över i ”viloläge”. Trots ”viloläget” så fortsätter panntemperaturen att öka och tillslut så kommer pannan sprinklersystem att lösa ut.