1 490 läst · 71 svar
1k läst
71 svar
Reglera värme, pelletspanna från Baxi
Sprinklern löser väl på bakvärme i fallröret inte på övertemperatur i pannan?
Kan du justera ner brännaren så att den stänger av lite tidigare? Shunten borde ju ligga och reglera runt ett rimligt värde, inte stänga när det blir uppvärmt.
Det låter lite som att du fortfarande blandar ihop 2 helt skilda system och det försvårar isåfall felsökningen. Jag tänker på vad du benämner "framledning'.D DMackan skrev:Förstår det.
Ska försöka beskriva vad som händer utan att krångla till det:
När rätt temperatur uppnås i bostaden så stänger shunten. I samband med detta så ligger pannan i ”låg-effektläge”. Ganska snabbt så stiger panntemperaturen och när temperaturen går 3 grader över inställd panntemperatur så går pannan över i ”viloläge”. Trots ”viloläget” så fortsätter panntemperaturen att öka och tillslut så kommer pannan sprinklersystem att lösa ut.
System 1 är pelletsbrännaren, elpatronen och pannan. Pannan ska hålla inställd temperatur. Exempelvis 70°C. I pannan skall finnas en kontakt (temperaturgivare) som startar och stoppar pelletsbrännaren eller elpatronen så att temperaturen hålls runt de inställda 70 graderna.
Här finns ingen koppling alls till rumstemperatur, elementtemperatur, shunt eller framledningstemperatur.
Enda funktionen är att hålla pannan varm.
I ditt fall blir pannan för varm.
Sök felet i pannans temperaturgivare för pelletsbrännaren, den stänger inte av , eller låter brännaren gå ner på tomgång som den ska.
System 2 är shunten , framledningsrör till elementen och shuntstyrningen.
Detta system har ingen koppling till pannan mer än att det tar varmt vatten från pannan vid behov. Det systemet påverkar inte pannan utan förutsätter bara att varmt vatten finns. Shuntstyrningen mäter temperaturen på framledningen (dvs röret efter shunten i rikting mot elementen) och ber shunten blanda in lagom mycket 70° pannvatten för att hålla rätt temperatur till elementena. Det i sin tur beror på utetemperatur för att hålla stadigt 20° inomhus.
Pelletsbrännaren har alltså inget alls med framledning att göra.
Kan du ha blandat ihop panntempgivare med framledningsgivare?
Har ställt panntempen på 65, lägsta nivå är 60 då det kan jag göra. Men med största sannolikhet kommer problemet kvarstå.D Daniel 109 skrev:
Håller helt med gällande shunten. I dagsläget går den bara mellan öppen/stängd. Hade det bekymret innan jag ”synkade” den förra gången, men det löste sig då.
Hej,B Bjober skrev:Det låter lite som att du fortfarande blandar ihop 2 helt skilda system och det försvårar isåfall felsökningen. Jag tänker på vad du benämner "framledning'.
System 1 är pelletsbrännaren, elpatronen och pannan. Pannan ska hålla inställd temperatur. Exempelvis 70°C. I pannan skall finnas en kontakt (temperaturgivare) som startar och stoppar pelletsbrännaren eller elpatronen så att temperaturen hålls runt de inställda 70 graderna.
Här finns ingen koppling alls till rumstemperatur, elementtemperatur, shunt eller framledningstemperatur.
Enda funktionen är att hålla pannan varm.
I ditt fall blir pannan för varm.
Sök felet i pannans temperaturgivare för pelletsbrännaren, den stänger inte av , eller låter brännaren gå ner på tomgång som den ska.
System 2 är shunten , framledningsrör till elementen och shuntstyrningen.
Detta system har ingen koppling till pannan mer än att det tar varmt vatten från pannan vid behov. Det systemet påverkar inte pannan utan förutsätter bara att varmt vatten finns. Shuntstyrningen mäter temperaturen på framledningen (dvs röret efter shunten i rikting mot elementen) och ber shunten blanda in lagom mycket 70° pannvatten för att hålla rätt temperatur till elementena. Det i sin tur beror på utetemperatur för att hålla stadigt 20° inomhus.
Pelletsbrännaren har alltså inget alls med framledning att göra.
Kan du ha blandat ihop panntempgivare med framledningsgivare?
Det du kallar för temperaturgivare kallas av Baxi för framledningsgivare:
https://shop.baxi.se/framledningsgivare-multi-heat/
Den är placerad i ett dykrör i pannan och mäter pannans temperatur. Det är tillverkaren som står för den benämningen.
Har bytt den och problemet är fortfarande kvar.
I och med att önskad rumstemperatur uppnås så stänger shunten.
Tack vare att inget hetvatten då går ut i värmesystemet så leder det av någon oklar anledning till att pannans temperatur skenar.
Här har jag precis justerat ner rumsgivaren för att tvinga shunten att stänga.
Panntemperaturen är inställd på 65 grader och pannan är i ”lågeffektsläge”.
Här ser man att panntemperaturen har stigit väl över 65 grader (pga. Shunten har stängt)
I detta läge har jag varit uppe och ställt upp rumsgivaren igen så att jag tvingar shunten att öppna. Så fort shunten öppnar så faller panntemperaturen fort och återgår till att ligga runt 58-65 grader som önskat.
Här ser man att temperaturen faller.
Den gick från 81 grader till 65 grader på ca 4 minuter när shunten gick från stängt till öppet läge.
Hur systemet är tänkt att fungera är jag hyfsat med på. Men som det är i dagsläget så skenar panntemperaturen när shunten stänger vilket den inte ska, det är därför jag skriver denna tråd för att be om hjälp och försöka förstå varför det blir så.
Rent krasst så beter sig pannan som den ska vid de olika effektlägena. Den går mellan hög och lågeffektsläge samt viloläge som den ska vilket får mig att tro att tempgivaren (framledningsgivare på Baxi-språk) är ok.
Problemet uppstår vid stängd shunt. Då går pannan in i viloläge pga att panntemperaturen går över önskat värde, men istället för att ”lugna sig” så stiger panntemperaturen.
Jag har en liknande panna från Baxi och hade liknande problem som dig när jag flyttade in.D DMackan skrev:Hej,
Det du kallar för temperaturgivare kallas av Baxi för framledningsgivare:
[länk]
Den är placerad i ett dykrör i pannan och mäter pannans temperatur. Det är tillverkaren som står för den benämningen.
Har bytt den och problemet är fortfarande kvar.
I och med att önskad rumstemperatur uppnås så stänger shunten.
Tack vare att inget hetvatten då går ut i värmesystemet så leder det av någon oklar anledning till att pannans temperatur skenar.
Här har jag precis justerat ner rumsgivaren för att tvinga shunten att stänga.
Panntemperaturen är inställd på 65 grader och pannan är i ”lågeffektsläge”.
[video]
Här ser man att panntemperaturen har stigit väl över 65 grader (pga. Shunten har stängt)
I detta läge har jag varit uppe och ställt upp rumsgivaren igen så att jag tvingar shunten att öppna. Så fort shunten öppnar så faller panntemperaturen fort och återgår till att ligga runt 58-65 grader som önskat.
[video]
Här ser man att temperaturen faller.
Den gick från 81 grader till 65 grader på ca 4 minuter när shunten gick från stängt till öppet läge.
[video]
Hur systemet är tänkt att fungera är jag hyfsat med på. Men som det är i dagsläget så skenar panntemperaturen när shunten stänger vilket den inte ska, det är därför jag skriver denna tråd för att be om hjälp och försöka förstå varför det blir så.
Rent krasst så beter sig pannan som den ska vid de olika effektlägena. Den går mellan hög och lågeffektsläge samt viloläge som den ska vilket får mig att tro att tempgivaren (framledningsgivare på Baxi-språk) är ok.
Problemet uppstår vid stängd shunt. Då går pannan in i viloläge pga att panntemperaturen går över önskat värde, men istället för att ”lugna sig” så stiger panntemperaturen.
Min lösning:
Hela sprinklersystemet togs ner och rengjordes, det fanns en liten läcka i systemet som antingen uppkom när det blev överhettat och sprinklern utlöstes eller så var det något annat fel.
Jag har min panntemperatur inställd på 80 grader, en rekommendation från Baxi står i manualen. Har du en sådan?
Du kan ju prova att stänga av cirkulationspumpen på pannan, alltså bara använda pannan för att tillverka varmvatten.
Om det fungerar som det ska så ska pannan gå ner i tomgångsläge, självklart så stiger värmen men i mitt fall så stannar det innan den kokar och sprinklersystemet aktiveras.
Sedan har jag för mig att det finns någon inställning som man kan göra med den omärkta knappen i översta raden.
Typ något med automatik, hög effekt eller lågeffektdrift.
Står beskrivet i instruktionsboken.
Jag skall kolla senare när jag kan.
Jag brukar när jag startar pannan för säsongen shunta ut till radiatorkretsen manuellt så att den inte får jobba så hårt i början.
Då kanske eftervärmen när den går ner på tomgång blir så kraftig. Det funkar för mig iallafall.
Panntemperaturen kan ibland stiga till 94-95 grader tror jag att jag sett ibland när man har använt mycket varmvatten och samtidigt som shuntstyrningen vill ha mycket värme.
Lycka till
Baxi har lite konstiga benämningar på vissa saker. De kallar tex överhettningsskyddet för termostat.
Var sitter givaren för panntemperatur? Det verkar som att pannan inte klarar att hantera snabba skiften i värmeuttag. Om du får shunten att reglera som den ska bör problemen minska.
Var sitter givaren för panntemperatur? Det verkar som att pannan inte klarar att hantera snabba skiften i värmeuttag. Om du får shunten att reglera som den ska bör problemen minska.
Pannan är ställd att gå i 2 stegs drift dvs hög och sen lägre, men går att ändra till lågeffekt genom att trycka på knappen med punkt så led lampan lyser och 30-100% lampan lyser. Sen kan du ställa lagom effekt med "reg" +/-
Under styrpanelen och bredvid reglaget till elpatronen så sitter det ett dykrör där givaren sitter.D Daniel 109 skrev:
Ska testa och se om jag kan få shunten att stå i något annat läge än stängd eller öppen igen, trodde att jag hade löst det 😔
Vad menar du? Problemet dyker ju tydligen upp när shunten plötsligt går från fullt öppen till full stängd. Sannolikt är panngivaren lite olämpligt placerad så att den kyls av returvatten.
Den går mellan hög och låg-läge enligt manualens beskrivning:H Håbbe01 skrev:
När panntemp blir 3 grader under inställd panntemp går den från högeffektsläget över till låg-effekt. När panntempen sedan når 6 grader under inställd panntemp så går det över i högeffekt igen.
Nu när jag kör den så går den mellan dom lägena i ett hyfsat intervall. Har även ställt upp paustiderna för att mata lite mindre pellets. Kanske kan testa och köra den enbart i lågeffektsläge och ställa upp paustiden ännu mer.