448 läst · 28 svar
448 läst
28 svar
Reglera värme, pelletspanna från Baxi
Tittade lite närmare med zon, shunten lyser med röd diod, den vill då öppna helt, kan vara att innegivaren har ett avbrott i sig eller på ledningen till shunten. På äldre shuntcentraler så är ett avbrott max värme och en kortslutning min värme. Ser som en UKUA , gammal teleledning till termostaten, tryck ett par knappnålar som kommer i kontakt med kopparn och lägg ihop nålarna. Då ska shunten nog gå mot minus. Ingen fara med fingrar/händer max 24 V där. Om ens det.
Tackar för tydligheten.B Bjober skrev:
Som sagt så drog jag igång pannan med de inställningar som tidigare ägare har haft.
Nu har jag ställt ner framledningstempen på shunten till 50 grader. Har betydligt behagligare temp på radiatorerna nu
Har även ställt ner pannans framledningstemp till 65 och hoppas då att jag slipper bränna så mycket pellets, men antar att det finns risker med det också.
Mvh, Daniel
Tackar!J jonaserik skrev:Tittade lite närmare med zon, shunten lyser med röd diod, den vill då öppna helt, kan vara att innegivaren har ett avbrott i sig eller på ledningen till shunten. På äldre shuntcentraler så är ett avbrott max värme och en kortslutning min värme. Ser som en UKUA , gammal teleledning till termostaten, tryck ett par knappnålar som kommer i kontakt med kopparn och lägg ihop nålarna. Då ska shunten nog gå mot minus. Ingen fara med fingrar/händer max 24 V där. Om ens det.
Den har tills nu följt pannans tempo i ”hög-effekt”-läge så har den stått öppen, när pannan sen går ner till ”låg-effekt”-läge så har den stängt, och hållit på så.
Har justerat en del nu, ska bli spännande att se hur allt funkar när jag kör igång pannan igen
Nu inväntar jag rapporten från energibolaget om hur mycket det har kostat mig denna dag på elpatron. (Se bifogade bilder).
Dock så blir det lite missvisande eftersom
att det var samma bekymmer på elpatron som med pelletsen, elementen var supervarma.
Jag köpte en sådan här när jag eldade med pellets förr i tiden: https://www.pbs.nu/sv/varmereglerin...4HoPVeYDUHKrsjUUDt3y35duB2xftVPhoChCwQAvD_BwE
Fungerade kanon och tempen höll sig väldigt exakt. Har du ett sådant gammalt hus så spelar det ingen roll med inomhus- eller utomhusgivare.
Jag hade själv ett gammalt "dragit" hus och valde en imomhusgivare eftersom tempen i huset kan gå ner väldigt snabbt vid kallt klimat.
Du har liksom jag hade också radiatorer så jag hade kört en inomshusgivare.
Angående förbrukningen så låter den inte så tokig. Det går åt mycket pellets nu när det är kallt. Jag gjorde av med 10 pallar om året då jag eldade.
Nu vet jag inte vilken elleverantör du har men en del har ju olika abonnemang för om du gör av med över eller under 8000kWh. Sådant får du lägga in i beräkningen också.
Jag valde att köra pellets året om och värma vattnet på sommaren också. Det för att hålla nere elförbrukningen som med mitt abonnemang kostade väldigt mycket per kWh då jag gjorde av med få.
Detta är råd från en förre detta pelletseldare.
Fungerade kanon och tempen höll sig väldigt exakt. Har du ett sådant gammalt hus så spelar det ingen roll med inomhus- eller utomhusgivare.
Jag hade själv ett gammalt "dragit" hus och valde en imomhusgivare eftersom tempen i huset kan gå ner väldigt snabbt vid kallt klimat.
Angående förbrukningen så låter den inte så tokig. Det går åt mycket pellets nu när det är kallt. Jag gjorde av med 10 pallar om året då jag eldade.
Nu vet jag inte vilken elleverantör du har men en del har ju olika abonnemang för om du gör av med över eller under 8000kWh. Sådant får du lägga in i beräkningen också.
Jag valde att köra pellets året om och värma vattnet på sommaren också. Det för att hålla nere elförbrukningen som med mitt abonnemang kostade väldigt mycket per kWh då jag gjorde av med få.
Stort tack för tipset på shuntlösning, det lutar faktiskt åt något sånt.F FRS05 skrev:Jag köpte en sådan här när jag eldade med pellets förr i tiden: [länk]
Tack vare er på forumet så känner jag mig lite tryggare och har en hel del jag kan testa / ta reda på under vintern som kommer, ska bli roligt och spännande.
Hej igen,
Problemet verkar kvarstå så fort jag drar igång och eldar i pannan, det ger full spätta ut på elementen.
Börjar starkt fundera på om det är shunten som kommit ur spår. (Påminner om att jag är total lekman på detta).
Borde inte denna fasning vara ”rakt ner” vid ”stängt”-läge?
Rören går enligt detta:
Om jag läser manualen för shunten rätt så
Betyder det att där shunten står i stängt läge, men avfasningen på shuntaxeln står i läget enligt bild, så är det fortfarande värme som går ut som att man skulle vilja ha det varmare?
Alltså:
När shunten står i stängt läge så borde den avfasningen på shuntaxeln peka rakt ner?
Mvh, Daniel
Problemet verkar kvarstå så fort jag drar igång och eldar i pannan, det ger full spätta ut på elementen.
Börjar starkt fundera på om det är shunten som kommit ur spår. (Påminner om att jag är total lekman på detta).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rören går enligt detta:
Logga in
Skapa konto
Betyder det att där shunten står i stängt läge, men avfasningen på shuntaxeln står i läget enligt bild, så är det fortfarande värme som går ut som att man skulle vilja ha det varmare?
Logga in
Skapa konto
Alltså:
När shunten står i stängt läge så borde den avfasningen på shuntaxeln peka rakt ner?
Mvh, Daniel
För att förtydliga:D Daniel Markus skrev:Hej igen,
[bild]
Rören går enligt detta:
[bild]
[bild]
Alltså:
Mvh, Daniel
Den borde peka rakt ner för mig.
På bilden från manualen så borde avfasningen peka helt åt vänster för att stänga tillförsel av helvatten.
lossa motorn från shunt så ser du nog felet. om inte annat så kan du ställa shunten manuell med griptång till du skaffat ny
https://www.vvsochbad.se/shuntautom...MI6ubBn67-iQMVU2ORBR1JSzDOEAQYASABEgKPtPD_BwE
https://www.vvsochbad.se/shuntautom...MI6ubBn67-iQMVU2ORBR1JSzDOEAQYASABEgKPtPD_BwE
Lossa motorn,på axeln är dett avfasning, i ditt fall i inlägg # 25, den markerar var käglan står i ventilen. Ställ den så den stänger mot värmen helt. Ställ om kurvan på motorn, till min låt gå till slut, sätt dit motorn och dra fast dem med fästena. Då är motor och shunt i fas, ställ upp kurvan vad som behövs. Då är shunt/värme i fas och ska fungera.D Daniel Markus skrev: