77 971 läst · 704 svar
78k läst
704 svar
Regeringen vill förenkla reglerna kring bygglov
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Om man vill bygga ut huset på både längden och bredden, mao så byter man takstolar funkar även det med attefalls regler eller måste det till bygglov för det?
Både dagens och kommande regler är intressant att veta
Både dagens och kommande regler är intressant att veta
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Du kan bygga ut både på längden och bredden utan bygglov.nino skrev:
Dagens regler:
Du gör en bygganmälan enligt regelverket för bygglovsbefriad utbyggnad av en- och tvåbostadshus ("attefallsutbyggnad") och inväntar startbesked före du börjar. Max 15 kvm utbyggnad möjligt.
Regler från 1 oktober:
Utbyggnaden i sig är upp till 30 kvm bygglovsfri och kan göras utan anmälan och startbesked. Men sen ska troligen en anmälan göras angående ändring av den bärande konstruktionen, alltså en anmälan som enbart innehåller konstruktionsbeskrivning av de nya takstolarna och startbesked krävs för just den ändringen. Tror jag, det är rätt oklart om man också slipper anmälan kring ändringen av bärande konstruktion i och med att tillbyggnaden är bygglovsfri. Ingen annan i tråden har nappat på att gräva i detta och syna om jag har rätt eller fel.
Ok ja jag misstänkte att det var nåt åt det hållet, blir i stort sett 2 halvaväggar som blir kvar resten nytt.Claes Sörmland skrev:
Du kan bygga ut både på längden och bredden utan bygglov.
Dagens regler:
Du gör en bygganmälan enligt regelverket för bygglovsbefriad utbyggnad av en- och tvåbostadshus ("attefallsutbyggnad") och inväntar startbesked före du börjar. Max 15 kvm utbyggnad möjligt.
Regler från 1 oktober:
Utbyggnaden i sig är upp till 30 kvm bygglovsfri och kan göras utan anmälan och startbesked. Men sen ska troligen en anmälan göras angående ändring av den bärande konstruktionen, alltså en anmälan som enbart innehåller konstruktionsbeskrivning av de nya takstolarna och startbesked krävs för just den ändringen. Tror jag, det är rätt oklart om man också slipper anmälan kring ändringen av bärande konstruktion i och med att tillbyggnaden är bygglovsfri. Ingen annan i tråden har nappat på att gräva i detta och syna om jag har rätt eller fel.
Lika bra att vänta och bygga ett 50kvm istället, det är utanför detaljplan
Hur går det till när dessa ändringar sker?
Jag har påbörjat en komplementbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Som med gällande regler varken behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det reglerna som gäller när byggnaden påbörjas eller när den slutförs som gäller?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse.
Jag har påbörjat en komplementbyggnad utanför sammanhållen bebyggelse. Som med gällande regler varken behöver bygglov eller bygganmälan.
Är det reglerna som gäller när byggnaden påbörjas eller när den slutförs som gäller?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 837 inlägg
Jag tolkar det likadant, alltså som att omgörandet av taket i det fallet alltjämt är anmälningspliktigt för den befintliga delen.Claes Sörmland skrev:
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Ja, det är reglerna vid påbörjad åtgärd som gäller, så det kan vara bra att dokumentera att arbetet är påbörjat före de nya reglernas ikraftträdande om man är i situationen att gå från friare till mer styrd ordning utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.I Ivansson skrev:Hur går det till när dessa ändringar sker?
För ja, det blir strängare regler för några få. Mängden fastigheter som ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och inte är lantbruksfastigheter så de har andra frihetsgrunder är relativt få och har förmodligen sällan problem att få bygglov. Att det blir strängare regler för dessa är dock sant.
Redigerat:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Vi får väl avvakta vad regeringen beslutar angående de nya formuleringarna i PBF efter 1 oktober för att få svaret. Det är ju där både krav på anmälan för åtgärder och befrielse från dessa krav för bygglovsbefriade åtgärder ges idag, 6 kap. 6 § listar de befriade undantagen idag.Nötegårdsgubben skrev:
Bor på lantbruksenhet men vad jag förstår är det bara byggnader som används i näringen som är ”helt fritt”. Inte garage tex.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är reglerna vid påbörjad åtgärd som gäller, så det kan vara bra att dokumentera att arbetet är påbörjat före de nya reglernas ikraftträdande om man är i situationen att gå från friare till mer styrd ordning utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse.
För ja, det blir strängare regler för några få. Mängden fastigheter som ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse och inte är lantbruksfastigheter så de har andra frihetsgrunder är relativt få och har förmodligen sällan problem att få bygglov. Att det blir strängare regler för dessa är dock sant.
Om jag tolkar det rätt så borde inte byggnader som påbörjas innan förändringen sker ej heller räknas med i potten. (Då det ej är attefall eller friggebod)
Så frågan är ju egentligen när en byggnad anses vara påbörjad.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Byggnader som har uppförts med bygglovsfritt undantag utanför sammanhållen bebyggelser ska räknas med i potten på 65 kvm om jag förstår det rätt. T ex ett garage som har byggts ute på vischan utan bygglov. Nya lagtexten som anger det:I Ivansson skrev:Bor på lantbruksenhet men vad jag förstår är det bara byggnader som används i näringen som är ”helt fritt”. Inte garage tex.
Om jag tolkar det rätt så borde inte byggnader som påbörjas innan förändringen sker ej heller räknas med i potten. (Då det ej är attefall eller friggebod)
Så frågan är ju egentligen när en byggnad anses vara påbörjad.

Ja det verkar ju tyvärr stämma. Hade missat sista raden där.Claes Sörmland skrev:
Det ända sättet för att slippa bygglov verkar vara att bygga ekonomibyggnader.
Skogsägare
· 19 837 inlägg
Det finns en djupare diskussion om det här i inlägg 207–295 (det finns annat däremellan också). Jag hade för mig att vi varit inne på när något anses påbörjat eller inte också, men det verkar inte så; det kanske var en annan tråd i så fall.
När något anses påbörjat är dock inte ändrat, så det torde det väl finnas lite skrivet om både här och där. För egen del skulle jag se till att vara tydligt igång med mer än markarbeten och fotodokumentera det (med tydliga tidsstämplar exempelvis genom att posta något om det här eller mejla bilderna till någon, även om jag vet att bilderna får tidsbunden metadata i sig) för att vara på den säkra sidan.
När något anses påbörjat är dock inte ändrat, så det torde det väl finnas lite skrivet om både här och där. För egen del skulle jag se till att vara tydligt igång med mer än markarbeten och fotodokumentera det (med tydliga tidsstämplar exempelvis genom att posta något om det här eller mejla bilderna till någon, även om jag vet att bilderna får tidsbunden metadata i sig) för att vara på den säkra sidan.
I Ivansson skrev:Hur går det till när dessa ändringar sker?
Dessa regler blir ju en stor försämring för oss utanför sammanhållen bebyggelse
Kommer bli anmälningsplikt på detta.Nötegårdsgubben skrev:
Enligt min handläggare på kommunen behövs det om man klassar det som attefallsbostad. Menar du att det inte borde vara så?Claes Sörmland skrev: