Fairlane
Jag misstänker att det är Installatörsföretagen som ligger bakom detta i grunden. De har propagerat för att det ska vara obligatoriskt.

Man kan ju då tänka sig att de själva kunde skissa på vad som ska ingå i en elbesiktning, då det verkar oklart. Det kan ju kännas rimligt att man har åtminstone en tanke på hur det man föreslår ska fungera.
Tar till exempel elföretaget på sig alla saker som de missar?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Verkar som regeringen har begärt denna genom regleringsbrevet.
[länk]

"Elinstallationer i bostäder
Elsäkerhetsverket ska se över behovet av krav om besiktningar av elinstallationer i bostäder och föreslå hur sådana krav kan utformas. I översynen ska en redogörelse lämnas för olika aktörers ansvar och eventuella förbättringsmöjligheter identifieras för att klargöra ansvarsförhållanden och tydliggöra olika aktörers roller. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 1 oktober 2022."

Känns rätt luddigt, minst sagt. Spontant känns det som en idé som har sitt ursprung inom myndigheten själv(?)

Utöver detta verkar myndigheten redan arbeta med följande viktiga och relevanta uppdrag för regeringens räkning:

[bild]
Mycket bra grävt! Jag läser detta som ett tydligt uppdrag att komma med konkreta förslag som kan bli policy, alltså lagstiftning. Regeringen har pekat med hela handen och tjänstemännen måste lämna förslag på ändring i denna riktning vare sig de tycker det är bra eller inte.

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Snailman
Niklasloow Niklasloow skrev:
visst ja! Energideklarationen är också en briljant grej.
5000kr för att berätta att vårt hus på 200kvm från 50-talet drar mycket energi. Ah fan det säger du … hade jag inte förväntat mig alls … kan ju inte se det på årliga underhållskostnaden på Hemnet…..
Ja, har fått en gjord, han frågade hur mycket årsförbrukningen av el var (elvärme i huset)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Jag misstänker att det är Installatörsföretagen som ligger bakom detta i grunden. De har propagerat för att det ska vara obligatoriskt.

Man kan ju då tänka sig att de själva kunde skissa på vad som ska ingå i en elbesiktning, då det verkar oklart. Det kan ju kännas rimligt att man har åtminstone en tanke på hur det man föreslår ska fungera.
Tar till exempel elföretaget på sig alla saker som de missar?
Jag ångrar mig, att föreslå att Installatörsföretagen ska ta fram ett förslag var en riktigt dum idé.

Dels är det väl ungefär så det kommer gå till, ESV frågar Installatörsföretagen "Hur tycker ni att vi ska göra?" och så tar man deras förslag.

Dels blir det kanske som när de gjorde en undersökning som fram i att man rekommenderade alla att byta sina jordfelsbrytare för att det kanske kunde vara så att de inte fungerade. Ville man veta hur de kom fram till den slutsatsen kunde man köpa rapporten av dem.

Nej, kanske ska man ha någon som är lite mer opartisk?!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Allt du skriver stämmer säkert men tyder det då inte på att marknaden inte ser behovet och därmed definitivt inte vill ha ett obligatorium?
Det är nog en rimlig slutsats.

I och för sig tror jag nog i och för sig dels att det finns ett intresse från husägare, husköpare och försäkringsbolag att kunna efterfråga ett dokument på anläggningen status och en viss besvikelse (kanske i efterhand pga oförstånd) att det inte ingår i en vanlig överlåtelsebesiktningstjänst. Och i många fall en total okunskap/ointresse av husets elanläggning och hur man i praktiken uppnår det som egentligen krävs av en av en som anläggningsinnehavare.

Å andra sidan tror jag det finns en befogad oro över att det likt t.ex. Säker vatten uppstår en branschdriven "miniminivå" som går väldigt långt bortom vad som krävs för regeluppfyllnad.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Vad jag har förstått så tvingar ju försäkringsbolag företag att göra elbesikningar på sina anläggningar. Men det är ju en stor skillnad på att säkra upp en kontorsbyggnad eller data hallar mot ett hus där det möfbleras om ofta.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
snuttjulle snuttjulle skrev:
Vad jag har förstått så tvingar ju försäkringsbolag företag att göra elbesikningar på sina anläggningar.
Japp. Dock inte alla företag, men på anläggningar av viss typ eller storlek kräver FB revisionsbesiktning genom Elektriska nämndens försorg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
visst ja! Energideklarationen är också en briljant grej. 5000kr för att berätta att vårt hus på 200kvm från 50-talet drar mycket energi. Ah fan det säger du …
Huvudet på spiken. 5' för att få veta att det vore bra med tätningslister och få rådet att förstöra vinden genom att lägga på alldeles för mycket isolering.
Nåja, ska jag välja mellan vilket som är dummast vinner faktiskt energideklarationen.
Elbesiktning skulle i teorin kunna tillföra någon form av förbättrad säkerhet, kanske...

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Elbesiktning skulle i teorin kunna tillföra någon form av förbättrad säkerhet, kanske...
Fast det bygger på att det finns osäkra anläggningar i dag och att besiktningen hittar alla fel. Det är ju en försvinnande liten andel av alla elrelaterade bränder och personolyckor som beror på direkta fel i anläggningen. Börjar det brinna nånstans så beror det förmodligen på en dåligt dragen skruv nånstans bakom en apparat. Hur stor sannolikhet är det att en besiktning hittar ett sån fel såvida man inte betalar någon för att lossa varendpa pryl och syna varenda kopplingspunkt?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur stor sannolikhet är det att en besiktning hittar ett sån fel såvida man inte betalar någon för att lossa varenda pryl och syna varenda kopplingspunkt?
Noll procent ungefär? Det enda en besiktning av "realistisk" omfattning lär duga till är att identifiera rena katastrofanläggningar av modell "värsta elkopplingen" men dessa kan säkert de flesta normalhändiga ana sig till på egen hand ändå.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Alfredo Alfredo skrev:
Noll procent ungefär? Det enda en besiktning av "realistisk" omfattning lär duga till är att identifiera rena katastrofanläggningar av modell "värsta elkopplingen" men dessa kan säkert de flesta normalhändiga ana sig till på egen hand ändå.
Ja, det enda jag råkat på, är glappandeskruvanslutningar på stickkontakter för skarvsladdar tennet hade flutit ut så ledaren låg lös under skruven, men den var väl typ 50 år gammal

Andra gången var när morsan fick ny jordad el draget i köket i bostadsrätten av föreningen. Elektrikerna satte då dit en ny jordad lamppropp på taklampa, men den började blinka och när jag tagit ner den så satt ena ledaren ned bara ett par enstaka kardeler under skruven. Och då var det som sagt elektriker som gjorde det.

U Uffe A skrev:
Hur många skulle köpa ett hus utan att få det besiktigat?
Jag vet inte hur många, men de som har tillräcklig kunskap, intresse och tid köper väl inte en besiktning av ett hus?
Den som köper en fastighet med ansvarsfriskrivning köper väl ingen besiktning?
Den som köper en kåk för att riva, eller riva ur och helrenovera köper väl ingen besiktning?

Självklart måste alla vara fria att anlita yrkesmän i den mån de önskar och har råd men att tvinga på någon en icke efterfrågad tjänst låter inget vidare.
Samhället/elsäkerhetsverket skulle möjligtvis kunna ta fram underlag för hur en besiktning av en elanläggning skulle gå till och vad den skulle kunna omfatta för att vara meningsfull.

• Gilla
robhol och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ni som är sakkunniga får väl rätta mig om jag har fel, men det finns en internationell standard för initial och löpande kontroll av lågspänningsanläggningar - IEC 60364-6.

Den finns även "översatt" till motsvarande svensk standard, del 6 av SS 436 40 00.
Men den är tyvärr inget som normalt "ska" tillämpas i Sverige om man inte specifikt bedömer att det är lämpligt.
Bra påpekande, vaket.

Jag var förr i tiden väldigt familjär med gamla IEC 364:an - kunde den nästan utantill - men som sagt var det ett tag sedan. Med anledning av inlägget, har jag nu tagit mig en ny titt - och det var inte uppbyggligt.

Jag har länge misstänkt att arbetsgruppsmötena ofta förläggs till tjusiga hotell - där delegaterna ivrigt serveras brända och destillerade drycker av livré-klädd serveringspersonal - nu är jag övertygad.

Någon värre papperstiger har jag sällan skådat - och jag har sett en hel del i den vägen.

Detta bådar inte gott.

• Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
T
Frivillig, standardiserad elbesiktning, likväl som energianalys såsom ventilationskontroll, borde vara var mans enskilda, frivilliga beslut att genomföra vid tex husförsäljning. Är dock rejält skeptisk till tvång av någon av dessa kontroller då det är upp till var och en att ta hjälp om man finner det lämpligt. Man bör motionera för att leva länge, man bör inte överbruka alkohol eller osund kost, men är individens val. Nej det här luktar inte bra, håller med!

• Gilla
Emil.P och 5 till
  • Laddar…
C
B Boggi skrev:
Någon värre papperstiger har jag sällan skådat - och jag har sett en hel del i den vägen.
Nu har jag inte stiftat någon närmare bekantskap med den utan bara ögnat igenom den. Och visst är den onödigt svårpenetrerad, om man säger så.

Men, samtidigt, om man kokar ner den så innehåller den ändå konkreta svar på hur kontrollen skall gå till och hur den skall dokumenteras. Det är vad som används i andra länder, det är den standarden som installationprovare är anpassad till, osv.

Betydligt bättre än dagens ad-hoc "installatören skall göra de kontroller som behövs" enligt min mening. Men jag vet att andra tycker annorlunda.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.