Om krav på besiktning införs som högst vid försäljning, absolut inte periodisk, och håller sig på energideklararionsnivån (att den är av så ringa omfattning att den gränsar till meningslöshet för en insatt person men kan vara till hjälp för en del) och därför kostar 5000 kr och inte 35000 kr så skulle det kunna få passera.

Den kommer faktiskt att hitta en del fel och många har just ingen koll på el alls. Fulelsradarn får en chans att slå larm och man kan rekommendera fördjupad undersökning.

Frågan är vad de vill åstadkomma?
Sätta dit hempulare? Hitta brister i elanläggningar? Minska antalet olyckor där el är iblandat?

Frågan är också vilka av de riktiga felen man kan hitta? Ett dolt fel som gör att en koppling smälter efter fem år t.ex.

PS.Varför inte en införa statlig skarvsladdsinspektör och en grenuttagsbesiktningsman som kommer och kollar bakom TVn varje år?

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Vi kan väl hoppas att utredningen kommer fram till att det inte behövs...
Normalt står det i uppdraget vad en utredning ska komma fram till. D v s utredningens uppdrag är att föreslå lagstiftningsmässiga lösningar på det som regeringen vill genomföra. Inte att ifrågasätta regeringen.

Är det nya bostadsministern som släppt igenom lobbyisternas förslag? Han verkar vara från LO-sfären och fostrad i EU-parlamentet. Med den bakgrunden så är det väl just inspektioner och besiktningar som är den samhällsordning som man är bekant med?

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/arbetsmarknadsdepartementet/johan-danielsson/

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Det här kan bara en miljöpartist ha hittat på.

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här kan bara en miljöpartist ha hittat på.
Även om det är ett signum för detta parti så finns det bland S-ledets 80-talister och yngre en hel del auktoritära värderingar av denna typ. Egentligen de patriarkala rötter som rörelsen kommer ifrån.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Normalt står det i uppdraget vad en utredning ska komma fram till. D v s utredningens uppdrag är att föreslå lagstiftningsmässiga lösningar på det som regeringen vill genomföra. Inte att ifrågasätta regeringen.

Är det nya bostadsministern som släppt igenom lobbyisternas förslag? Han verkar vara från LO-sfären och fostrad i EU-parlamentet. Med den bakgrunden så är det väl just inspektioner och besiktningar som är den samhällsordning som man är bekant med?

[länk]
Är uppdragsbeskrivningen offentlig?
Brukar inte de stå "nånstans"?

Claes Sörmland
martin43 martin43 skrev:
Är uppdragsbeskrivningen offentlig?
Brukar inte de stå "nånstans"?
Regeringens beslut om uppdraget är offentlig. Man fpår gräva på regeringen hemsida i deras handlingar! (Jag är för lat.)

Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, men det som står på elsäkerhetsverkets hemsida är ju "Regeringen har gett Elsäkerhetsverket i uppdrag att utreda behovet av krav på besiktningar av elinstallationer i bostäder.".
Då är det ju inte omöjligt att utredningen kommer fram till att ett sådant behov inte finns,eller inte är samhällsekonomiskt försvarbart.

Jag hittar ingenting på regeringens hemsida vid en snabbsökning.

• Gilla
Variosboy och 2 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men det som står på elsäkerhetsverkets hemsida är ju "Regeringen har gett Elsäkerhetsverket i uppdrag att utreda behovet av krav på besiktningar av elinstallationer i bostäder.".
Då är det ju inte omöjligt att utredningen kommer fram till att ett sådant behov inte finns,eller inte är samhällsekonomiskt försvarbart.

Jag hittar ingenting på regeringens hemsida vid en snabbsökning.
Korrekt.. Men slöseri med skattemedel är det..
Nej visst ja.. sånt existerar ju inte enligt vissa här på forumet.. ;)

Maskintok skrev:
Korrekt.. Men slöseri med skattemedel är det..
Risken är att det inte blir slöseri med skattepengar, utan privata pengar. Energideklarationen, som är obligatorisk, bekostas ju av de privatpersoner som ska sälja sitt hus (samt ägare av flerbostadshus, men det är lite andra regler).
Att hålla på och detaljreglera privatpersoners användande av egendom, även om det påstås vara för vårt eget bästa, har tveksam nytta. Det är i dagsläget inget som hindrar mig från att be att få göra en elbesiktning om jag ska köpa hus.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Risken är att det inte blir slöseri med skattepengar, utan privata pengar. Energideklarationen, som är obligatorisk, bekostas ju av de privatpersoner som ska sälja sitt hus (samt ägare av flerbostadshus, men det är lite andra regler).
Att hålla på och detaljreglera privatpersoners användande av egendom, även om det påstås vara för vårt eget bästa, har tveksam nytta. Det är i dagsläget inget som hindrar mig från att be att få göra en elbesiktning om jag ska köpa hus.
Fast utredningen i sig kan ju ses som ett slöseri med skattepengar.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Sannolikt skulle det rädda fler liv och lidanden om alla män över 55 bekostades PSA-test.
Men nu är det ju inte liv och hälsa som är agendan, utan möjligheten till mer momsintäkter och vidmakthållandet av ett skråväsende.

• Gilla
Lostmoose och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Absolut är det toppen om de fanns en standard på besiktningen. Då kan man äntligen släppa på att en elektriker ska göra installationen.
Det blir fritt fram att koppla och sen beställer man en besiktning och anläggningen blir godkänd
Det är det inte troligt att det blir som ett utslag, om inte annat så lär branschen ha åsikter om det... Och en sådan besiktning skulle ju gå på tiotusentals kronor.

OM det blör någon ändring kanske det blir lite mot samma håll som i Finland där nya anläggningar besiktigas, och sedan anläggningar över 35A (mest kontor, flerbostadshus osv) regelbundet.
Privata bostäder är det däremot ingen plikt att besiktiga regelbundet efter nybyggnationen.

https://tukes.fi/sv/elektricitet/el...ning-vid-elinstallationers-ibruktagningsskede
Känns inte helt orimligt om man tänker ev skada vs kostnad.

Att rtakt av inför ännu en besiktning vid bostasförsäljning känns meningslöst. Antingen blir det ohemult dyrt eller så blir det som vanligt att besiktningsmannen friskriver sig och kommer med allmänna påpekanden om "bör göras fördjupad undersökning" osv. Möjligen att man fångar ett par uppenbara fusk-kopplingar med telefonkabel...

A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu va det regeringens beställning på en utredning jag avsåg... Vilket är slöseri med skattemedel...

Maskintok skrev:
Nu va det regeringens beställning på en utredning jag avsåg... Vilket är slöseri med skattemedel...
Fast att göra utredningar måste ju vara bättre än att fatta ogrundade beslut.
Ett alternativ i detta fallet är ju att regeringen inte gör en utredning utan bara beslutar att "alla bostäder skall besiktigas årligen" - utan underlag för det...

A
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fast att göra utredningar måste ju vara bättre än att fatta ogrundade beslut.
Ett alternativ i detta fallet är ju att regeringen inte gör en utredning utan bara beslutar att "alla bostäder skall besiktigas årligen" - utan underlag för det...
En normal begåvad regering gör inte såna här saker alls.
De satsar på att Sverige ska fungera och just nu har regeringen ett helt elnät att ordna upp efter sig... Så nej detta är att försöka straffa folk... Vilket alltid S gör.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.