17 391 läst · 140 svar
17k läst
140 svar
Regeringen skiter i det blå skåpet – utreder elbesiktning av privata bostäder
Medlem
· Stockholm
· 4 116 inlägg
Jag är emot tvingande energideklarationer, som dessutom är hyffsat värdelösa, och bilbälte är inte tvingande i alla bilar, så jag håller inte med dig.U Uffe A skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 116 inlägg
Tillräckligt hög % får elen flockimmunitet.B Boggi skrev:Jag tycker mig ha noterat att det hos ESV etc. tycks ha en viss övertro på effektiviteten av besiktningar etc.
Utan att gå in på detaljer har jag en viss insikt i människans skröpligheter. Rutiner som hänger på manuella rutiner ger ALLTID ett visst felutfall.
Är man väldigt duktig och noggrann kan man komma ner i felutfall på ca 2%, dvs. att man missar 2 av 100 rutiner. Är man lite mindre ”noga” är det mycket lätt att hamna uppåt 10%. Skulle man sedan vara en person som anser att jobbet är klart trots att man vet att det finns fel – hamnar man typiskt på 20% och över.
Skulle vilja säga att den anstränger sig normalt att försöka komma ihåg allt och göra rätt – och inte medvetet lämna ifrån sig det som man själv VET är fel - vanligtvis hamnar på runt 5% fel. Tyvärr är vi inte bättre än så – i detta fantastiska människosläkte som vi tillhör.
Klarar de aktuella processerna/arbetsuppgifterna inte av ett sådant felutfall, utan att det får allvarliga konsekvenser – måste man skapa maskinella rutiner. Då kan man komma ner på ppm-nivå, men fortfarande finns det alltid ett visst felinslag (som regel beroende på flera slumpvisa händelser, som råkat bli samtidigt koordinerade i tiden).
Men har man lyckats att komma ner på ett felutfall under 2 %, har detta inget med skicklighet eller noggrannhet att göra – DET ÄR REN TUR. INGEN kommer ner under 2% - som hänger på manuella rutiner - UTAN TUR.
Då ställer sig frågan – vad skall vi göra med yrkesmän som i sin profession inte kommer ner till noll (0) fel – och hur skall vi ”bestraffa” dessa yrkesmän SOM INTE HAFT TUR?
Att bestraffa ”obotliga slarvpellar” – som mer eller mindre struntar i om det blir rätt eller fel - har jag väl inga synpunkter på. Men har en yrkesman lyckats komma ner på ett felutfall under 2% - då tycker jag nog att man inte kan begära mer – och med respekt ta höjd för detta i sin betraktelse och i sin bedömning.
Sedan en pilsner till. Vad får man för felutfall då en duktig yrkesman tar på sig ett eventuellt besiktningsuppdrag etc.
Baserat på lång erfarenhet och faktiska observationer – leder vanligtvis en besiktning etc., till att man typiskt hittar ca 80 % av felaktigheterna. Det betyder att ju fler fel man hittar under en besiktning – desto fler finns det kvar.
Men det betyder även att ca 20 % av felaktigheterna finns kvar, även efter åtgärdande av påträffade fel. Så att tro att en besiktning och åtgärdande av eventuella besiktningsanmärkningar – leder till att besiktningsobjektet är felfritt – är nog förenat på en viss övertro på besiktningens effektivitet.
Då har jag i ovanstående inte diskuterat de lycksökare som sätter igång med sin besiktning – och när de hittat typiskt tre fel – tycker att ”färdigt var det”.
Man skall nog akta sig för att ställa sig alltför höga förhoppningar om effektiviteten i besiktningar. Men har man respekt för att kanske inte allt hittas - kan det vara ett bra steg framåt att få bort 80 % av felen - kanske ett avgörande steg framåt.
enda anledningen till detta som jag kan se utan att vara konspiratorisk är att detta kan ha att göra med alla elbilar mm som skall laddas framöver...
Och då säkerställa att det svenska folkhemmet är godkänt för detta..
Men så har de nog inte tänkt...
Och då säkerställa att det svenska folkhemmet är godkänt för detta..
Men så har de nog inte tänkt...
Glöm inte att sedan lägga 25 000 till på att en ny elektriker ska fixa felen. För du tror väl inte att den första firman garanterar jobbet? De lär väl ha gjort en fejk-konkurs, eller svär sig fria med att någon annan måste ha varit där och pillat efter att de gjort sitt jobb.Niklasloow skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 788 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 788 inlägg
Mitt snabbgooglade fallerade också, jag hittar bara pressreleasen från Elsäkerhetsverket.Fairlane skrev:Ja, men det som står på elsäkerhetsverkets hemsida är ju "Regeringen har gett Elsäkerhetsverket i uppdrag att utreda behovet av krav på besiktningar av elinstallationer i bostäder.".
Då är det ju inte omöjligt att utredningen kommer fram till att ett sådant behov inte finns,eller inte är samhällsekonomiskt försvarbart.
Jag hittar ingenting på regeringens hemsida vid en snabbsökning.
Men meningen i den gör att jag tror att regeringen vill ha ett färdigt förslag i oktober. Sen beslutar de om de vill gå vidare med den lagtekniska lösningen: "Utredningen ska också föreslå hur sådana krav kan utformas."
Verkar som regeringen har begärt denna genom regleringsbrevet.
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=22327
"Elinstallationer i bostäder
Elsäkerhetsverket ska se över behovet av krav om besiktningar av elinstallationer i bostäder och föreslå hur sådana krav kan utformas. I översynen ska en redogörelse lämnas för olika aktörers ansvar och eventuella förbättringsmöjligheter identifieras för att klargöra ansvarsförhållanden och tydliggöra olika aktörers roller. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 1 oktober 2022."
Känns rätt luddigt, minst sagt. Spontant känns det som en idé som har sitt ursprung inom myndigheten själv(?)
Utöver detta verkar myndigheten redan arbeta med följande viktiga och relevanta uppdrag för regeringens räkning:
https://www.esv.se/statsliggaren/regleringsbrev/?RBID=22327
"Elinstallationer i bostäder
Elsäkerhetsverket ska se över behovet av krav om besiktningar av elinstallationer i bostäder och föreslå hur sådana krav kan utformas. I översynen ska en redogörelse lämnas för olika aktörers ansvar och eventuella förbättringsmöjligheter identifieras för att klargöra ansvarsförhållanden och tydliggöra olika aktörers roller. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Infrastrukturdepartementet) senast den 1 oktober 2022."
Känns rätt luddigt, minst sagt. Spontant känns det som en idé som har sitt ursprung inom myndigheten själv(?)
Utöver detta verkar myndigheten redan arbeta med följande viktiga och relevanta uppdrag för regeringens räkning:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 322 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 322 inlägg
Ja, man ska som sagt även ta fram ett förslag på hur det kan utformas. Jag hoppas dock att man kommer fram till att det saknas ett behov, och då blir utformningen av kravet meningslös.Claes Sörmland skrev:Mitt snabbgooglade fallerade också, jag hittar bara pressreleasen från Elsäkerhetsverket.
Men meningen i den gör att jag tror att regeringen vill ha ett färdigt förslag i oktober. Sen beslutar de om de vill gå vidare med den lagtekniska lösningen: "Utredningen ska också föreslå hur sådana krav kan utformas."
Jag tveksam. Jag misstänker att Installatörsföretagen kommer trycka hårt på att det kryllar av livsfarlig hempulade ellösningar och det enda sättet att komma tillrätta med detta är att en felfri elektriker från något av deras medlemsföretag får komma in och åtgärda: Möjligen kan man tänka sig att släppa in folk från andra företag också, men helst inte. Om man gör det är det väl för att det inte ska bli lika uppenbart vilka som bestämmer...
Då har vi i landet ett stort problem..Fairlane skrev:Ja, man ska som sagt även ta fram ett förslag på hur det kan utformas. Jag hoppas dock att man kommer fram till att det saknas ett behov, och då blir utformningen av kravet meningslös.
Jag tveksam. Jag misstänker att Installatörsföretagen kommer trycka hårt på att det kryllar av livsfarlig hempulade ellösningar och det enda sättet att komma tillrätta med detta är att en felfri elektriker från något av deras medlemsföretag får komma in och åtgärda: Möjligen kan man tänka sig att släppa in folk från andra företag också, men helst inte. Om man gör det är det väl för att det inte ska bli lika uppenbart vilka som bestämmer...
En svag och vilseledd regering.. Som blivit påverkad av lobbyism..
Detta påverkar vår demokrati och skall tas på allvar...
När man ser tabellen nedan påminns man om ett begrepp myntat av läkaren och debattören David Eberhard.
"Akademisk byråkratiadel"
D v s den (alltjämt växande) skara välutbildat folk som skapar sin egen sysselsättning med i många fall meningslösa eller överdrivna policies, utredningar och uppdrag.
"Akademisk byråkratiadel"
D v s den (alltjämt växande) skara välutbildat folk som skapar sin egen sysselsättning med i många fall meningslösa eller överdrivna policies, utredningar och uppdrag.
C cpalm skrev:
Varför tvinga någon? Vill köparen ha detta kvitto är det redan idag fritt för honom att köpa tjänsten.U Uffe A skrev:
Det vet jag naturligtvis inte säkert men en hel del om det är billiga objekt påstår jag. Och vill man betala för en besiktning får man naturligtvis göra det men varför ett tvång? Vem vinner på det mer än gruppen som utför besiktningen?U Uffe A skrev:
Finns det någon alls som ser ett värde i det tramset?U Uffe A skrev:
Verkar vara en undergrupp till den urbana eliten det nämndes om i en annan tråd, ska tydligen vara räknekunniga också. Otroligt vad mycket skit som fått fotfäste under en relativt kort tidsperiod där mycket av den simpla grundläggande realian kunnat om inte annat så temporärt blundas för.M MagHam skrev:
Nja, det är i praktiken en sanning med modifikation. Framför allt får du normalt inte tag på en elinstallatör inom den tidsfrist som brukar gälla vid överlåtelsebesiktning. Enligt min uppfattning är det inte heller så många elinstallationsföretag som har en konkret uppfattning om vad ett sådant uppdrag innebär. Det är liksom inte bara och ringa och beställa tjänsten "elbesiktning".Alfredo skrev:
Allt du skriver stämmer säkert men tyder det då inte på att marknaden inte ser behovet och därmed definitivt inte vill ha ett obligatorium?C cpalm skrev:Nja, det är i praktiken en sanning med modifikation. Framför allt får du normalt inte tag på en elinstallatör inom den tidsfrist som brukar gälla vid överlåtelsebesiktning. Enligt min uppfattning är det inte heller så många elinstallationsföretag som har en konkret uppfattning om vad ett sådant uppdrag innebär. Det är liksom inte bara och ringa och beställa tjänsten "elbesiktning".