12 090 läst · 208 svar
12k läst
208 svar
Rapport: "Sämre för klimatet om Cementa stängs"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Jag hoppas att du har rätt, @Krille-72, men befarar att vi nu hamnat i ett läge där det är politiskt självmord vad som än ska göras politisk, men för olika regeringsparti beroende på vilken väg man går. Och då har ju nuvarande regering hittills valt att inte göra någonting, vilket talar för att mp:s statsråd i alla fall slipper slipa sina wakizashi.
Synd... må jag säga..Nötegårdsgubben skrev:Jag hoppas att du har rätt, @Krille-72, men befarar att vi nu hamnat i ett läge där det är politiskt självmord vad som än ska göras politisk, men för olika regeringsparti beroende på vilken väg man går. Och då har ju nuvarande regering hittills valt att inte göra någonting, vilket talar för att mp:s statsråd i alla fall slipper slipa sina wakizashi.
De sålde in Löfven som mästerförhandlare, visade sig att vi fick en mästerförhalare istället...Nötegårdsgubben skrev:Jag hoppas att du har rätt, @Krille-72, men befarar att vi nu hamnat i ett läge där det är politiskt självmord vad som än ska göras politisk, men för olika regeringsparti beroende på vilken väg man går. Och då har ju nuvarande regering hittills valt att inte göra någonting, vilket talar för att mp:s statsråd i alla fall slipper slipa sina wakizashi.
Rätt lär jag absolut inte få. Logiken säger mig dock att Cementa lär få fortsätta sin verksamhet åtminstone till nästa tillståndsprocess är över.Nötegårdsgubben skrev:Jag hoppas att du har rätt, @Krille-72, men befarar att vi nu hamnat i ett läge där det är politiskt självmord vad som än ska göras politisk, men för olika regeringsparti beroende på vilken väg man går. Och då har ju nuvarande regering hittills valt att inte göra någonting, vilket talar för att mp:s statsråd i alla fall slipper slipa sina wakizashi.
Är absolut ingen vän av konspirationsteorier med domstolar som styrs av regeringen. Men när det gäller Möd och Md är jag inte lika säker. Det är för mycket konstigheter som händer för att man ska känna sig trygg i sin egen uppfattning. Tyvärr blev det inte bättre efter HD:s korta svar.
I en debattartikel i Expressen av alla tidningar kan man för 2 dagar sedan läsa följande:
Sveriges miljölagar och tillhörande tillståndsprocesser med misstänkt aktivistiska myndigheter som motpart skrämmer bort företag.
https://www.expressen.se/ledare/skarpning-politiker-radda-bade-foretag-och-miljo/
T.o.m jag kan förstå att Näringsminister Baylan står och blåljuger och försöker få politiska poäng när Cementa får förlängt tillstånd. Att S försöker mörka sitt eget ansvar att vi hamnat där vi hamnat är för mig helt uppenbart.
Mitt förtroende blir inte bättre när rapporter från SGU och Boverket dröjer att offentlig göras.
Jag förstår att vi närmar oss valår och att andra partier vill ta politiska poäng genom att anklaga sittande regering för mörkläggning.
Men när jag läser datum på rapporterna och ser när dessa blev tillgängliga offentligt blir jag faktiskt lite mörkrädd.
Här är förresten Boverkets rapport som jag tror inte är upplagd i denna tråd. https://www.altinget.se/misc/Bilaga... täkttillståndet för kalkbrytning i Slite.pdf
Kolla datum på rapporten och läs vad som skrivs ang. Mörkläggning…
Krille-72 skrev:Rätt lär jag absolut inte få. Logiken säger mig dock att Cementa lär få fortsätta sin verksamhet åtminstone till nästa tillståndsprocess är över.
Är absolut ingen vän av konspirationsteorier med domstolar som styrs av regeringen. Men när det gäller Möd och Md är jag inte lika säker. Det är för mycket konstigheter som händer för att man ska känna sig trygg i sin egen uppfattning. Tyvärr blev det inte bättre efter HD:s korta svar.
I en debattartikel i Expressen av alla tidningar kan man för 2 dagar sedan läsa följande:
Sveriges miljölagar och tillhörande tillståndsprocesser med misstänkt aktivistiska myndigheter som motpart skrämmer bort företag.
[länk]
T.o.m jag kan förstå att Näringsminister Baylan står och blåljuger och försöker få politiska poäng när Cementa får förlängt tillstånd. Att S försöker mörka sitt eget ansvar att vi hamnat där vi hamnat är för mig helt uppenbart.
Mitt förtroende blir inte bättre när rapporter från SGU och Boverket dröjer att offentlig göras.
Jag förstår att vi närmar oss valår och att andra partier vill ta politiska poäng genom att anklaga sittande regering för mörkläggning.
Men när jag läser datum på rapporterna och ser när dessa blev tillgängliga offentligt blir jag faktiskt lite mörkrädd.
Här är förresten Boverkets rapport som jag tror inte är upplagd i denna tråd. [länk] 1. Boverkets underlag till SGU med anledning av det avvisade täkttillståndet för kalkbrytning i Slite.pdf
Kolla datum på rapporten och läs vad som skrivs ang. Mörkläggning…
Var inte det i början av 1990-talet?Krille-72 skrev:
Om min fråga ovan blir besvarad med ja så var Baylan vid den tiden ungefär 20 år gammal …
Alla politiska läger (åtminstone i riksdagen) var överens om att efter Sovjetunionens upplösning så behövdes ingen beredskap i Sverige längre.
vi får väl se när eller om rapporten kommer fram..P pmd skrev:
Jag är dock helt övertygad om att regeringen talat om för LKAB vad som sker, med natura 2000 i området kring Slite..
Och att det kommer bli ett problem för dem med.. Men att man lovat mp för att kunna sitta vid makten..
därefter så tar en utredning om att sondera vart, hur, när cement kan levereras från utlandet, och kvalitet, kvantitet.. det tar en rejäl tid... säg... ca 4-5 år... När skrev Sverige på EUs krav om befästa natura 2000 områden? 2016...
så räkna nu åren och försök förstå att de väntade tills den första instansen avkunnat dom...
Vad är det som säger att regeringens beslut om att LKAB ska sondera Kina cement är från i år?
Jag tror att det pågått i det dolda en längre tid... säg. sedan 2015...
Om Cementaaffären fortfarande lever om ett år så får regeringspartierna det svettigt. S+MP-koalitionen får svårt att överleva om det inte finns en lösning vid det laget.Nötegårdsgubben skrev:Jag hoppas att du har rätt, @Krille-72, men befarar att vi nu hamnat i ett läge där det är politiskt självmord vad som än ska göras politisk, men för olika regeringsparti beroende på vilken väg man går. Och då har ju nuvarande regering hittills valt att inte göra någonting, vilket talar för att mp:s statsråd i alla fall slipper slipa sina wakizashi.
Koalitionen har dock en annan kris att övervinna. Om drygt två veckor ska budgetpropositionen lämnas till riksdagen. Det är inte säkert att den nuvarande regeringen finns då.
får väl hoppas...P pmd skrev:Om Cementaaffären fortfarande lever om ett år så får regeringspartierna det svettigt. S+MP-koalitionen får svårt att överleva om det inte finns en lösning vid det laget.
Koalitionen har dock en annan kris att övervinna. Om drygt två veckor ska budgetpropositionen lämnas till riksdagen. Det är inte säkert att den nuvarande regeringen finns då.
S överlever allt..
Men de kastar gärna andra på elden för att slippa bränna sig... Så mp kan behöva göra som V... Och sluta vara dörrmatta och ytterst dumma i huvudet... i alla frågor.
Medlem
· Halland
· 4 110 inlägg
S är ju sedan många år ett rent maktparti som skiter fullständigt i vanligt folk, dvs alla de som måste gå upp varje morgon och gå till jobbet. Det är endast de övriga som är intressanta för S för det är där de köper sina röster.P pmd skrev:
Man var nog inte speciellt överens om att ingen beredskap behövdes. Hade man varit det hade vi givetvis inte haft vår militär kvar heller.P pmd skrev:
Hur gammal Baylan var när staten sålde Cementa saknar betydelse. Det är hans uttalande när han säger typ att man upptäckt ett problem när man bara har en stor producent i Sverige där koncentrationen dessutom ligger på en plats, som stör mig något fruktansvärt.
För att Sverige inte ska kollapsa så ger man nu Cementa dispens. Inte för Cementas skull tyckte han var viktigt att påpeka.
Räddaren i nöden med andra ord…
Han står ju (likt många andra politiker) och ljuger rakt ut. Baylan vet mycket väl hur läget är i Cementbranschen. Han har själv varit hos Cementa på Slite och diskuterat elkabeln som måste dras om Cementas miljösatsning ska bli verklighet.
Självfallet känner han till alla historier som lett till att vi hamnat där vi hamnat. Historien om Natura 2000 området känner han också till. Han satt som energiminister då.
Att han nu anklagas för att försöka mörka rapporter gör soppan bara ännu mer intressant.
På tal om beredskap. Undrar vad Baylan har att säga om nedanstående meningar från Boverkets rapport som han själv beställt och försökt mörka.
Tillgången på cement påverkar också offentligt husbyggande, till exempel de stora satsningar som nu görs på Försvarsmakten. Riksdagen fattade år 2020 be- slut om omfattande satsningar på totalförsvaret, där man ska etablera sig på fyra nya orter och återetablera sig på ytterligare tre, något som förutsätter stora satsningar på nybyggnad av kaserner och utbildningslokaler. Man har också ett stort behov av att bygga och rusta upp försvarsanläggningar.