12 090 läst · 208 svar
12k läst
208 svar
Rapport: "Sämre för klimatet om Cementa stängs"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jo på min ära... Va det inte så jag sa..
Att Gotland var beroende av cementas. vattenrening... Men näää jag var ju dum i huvudet...
Weber.. Cement! Du får läsa på lite mer!G guggen skrev:Jag håller med om att detta verkar urarta totalt från politiskt håll. Och tråkigt att allt skall vara så svart eller vitt, detta handlar i grund och botten om att säkerställa vattentillgången på norra Gotland, det bör man kunna göra utan att driva bolag i sank likaväl som att alltid gå dem till mötes. tror båda sidor av konflikten numera ångrar att de har gått all-in med tanke på vart det barkar.
Men vi kan väl hålla oss till verkligheten.
Du är medveten om att Nordkalk bryter på Gotland?
Vilka enorma frakter är det du talar om som skall ske och skapa dessa enorma utsläpp och fördyringar? Mellan Klintehamn och slite då antar jag...
Jag tror de utsläppen är försumbara i sammanhanget, men det kommer bli ett jäkla obehag och otyg med alla tunga transporter, riktigt tunga och riktigt mkt.
Hur tänker du dig denna fördyrning? Kommer finjas/heidelbergs cement bli dubbelt så dyr som konkurrenternas, tex Weber?
Att den blir lite dyrare är dock rimligt, cement är en av de viktigaste och billigaste komponenterna i ett bygge idag och den är billig. Den kommer bli dyrare för att samhället kommer ställa högre miljökrav på storskalig brytning av råvaror, vilket är helt rimligt.
Dina första stycken låter jag bli att kommentera.
”Att den blir lite dyrare är dock rimligt, cement är en av de viktigaste och billigaste komponenterna i ett bygge idag och den är billig. Den kommer bli dyrare för att samhället kommer ställa högre miljökrav på storskalig brytning av råvaror, vilket är helt rimligt.”
Nu behöver du tänka till igen. Samhället säger till oss alla att vi MÅSTE bli mer miljömedvetna. Samhället ger oss motstridiga uppgifter som vi själva kritiskt måste källgranska för att välja åsikt och val.
De flesta av oss har tex. Läst vad fd president Trump tyckte om många miljörapporter. Inte riktigt samma sak som tex. MP försöker förmedla.
Politiker försöker också få in oss och företag på ”rätt väg”. Ibland genom tvång (lagstiftning) och ibland genom ekonomiska beslut som styr vårt eller företagens val.
Det kan tex. Vara beslut som gör att vi väljer etanolbilar eller gasbilar. Med facit i hand så vet vi alla hur politiken har förändrats kring dessa beslut som nu gör att vi inte längre väljer etanol och gasbilar.
För ett år sedan gällde hybrid och elbilar. Nu gäller enbart elbilar från politiskt håll. Det går fort i hockeyn…
Tro inte för ett ögonblick att det är Svenska politiker som får att företag som Cementa att göra stora satsningar på att tex. Bli klimatneutrala till år 2030.
Det är helt andra krafter som styr denna satsning som nu högst troligt läggs på is.
Niklas Johansson, direktör kommunikation och klimat vid LKAB har redan gått ut i media och sagt att LKAB planerar för mindre miljövänliga alternativ ifall Cementa inte kan leverera.
Vem är det nu som äger LKAB???
Hur kommer det sig att det redan läckt ut att LKAB förhandlar med Kina ifall det nu blir stopp med Cement från Slite? Till än lägre kvalitet dessutom.
Och Ja! Sittande regering känner mycket väl till detta….
om man nu ska vara lite som jag är..Krille-72 skrev:Weber.. Cement! Du får läsa på lite mer!
Dina första stycken låter jag bli att kommentera.
”Att den blir lite dyrare är dock rimligt, cement är en av de viktigaste och billigaste komponenterna i ett bygge idag och den är billig. Den kommer bli dyrare för att samhället kommer ställa högre miljökrav på storskalig brytning av råvaror, vilket är helt rimligt.”
Nu behöver du tänka till igen. Samhället säger till oss alla att vi MÅSTE bli mer miljömedvetna. Samhället ger oss motstridiga uppgifter som vi själva kritiskt måste källgranska för att välja åsikt och val.
De flesta av oss har tex. Läst vad fd president Trump tyckte om många miljörapporter. Inte riktigt samma sak som tex. MP försöker förmedla.
Politiker försöker också få in oss och företag på ”rätt väg”. Ibland genom tvång (lagstiftning) och ibland genom ekonomiska beslut som styr vårt eller företagens val.
Det kan tex. Vara beslut som gör att vi väljer etanolbilar eller gasbilar. Med facit i hand så vet vi alla hur politiken har förändrats kring dessa beslut som nu gör att vi inte längre väljer etanol och gasbilar.
För ett år sedan gällde hybrid och elbilar. Nu gäller enbart elbilar från politiskt håll. Det går fort i hockeyn…
Tro inte för ett ögonblick att det är Svenska politiker som får att företag som Cementa att göra stora satsningar på att tex. Bli klimatneutrala till år 2030.
Det är helt andra krafter som styr denna satsning som nu högst troligt läggs på is.
Niklas Johansson, direktör kommunikation och klimat vid LKAB har redan gått ut i media och sagt att LKAB planerar för mindre miljövänliga alternativ ifall Cementa inte kan leverera.
Vem är det nu som äger LKAB???
Hur kommer det sig att det redan läckt ut att LKAB förhandlar med Kina ifall det nu blir stopp med Cement från Slite? Till än lägre kvalitet dessutom.
Och Ja! Sittande regering känner mycket väl till detta….
Så är jag övertygad om att det finns dokument från 2016 som beskriver allt detta och vad LKAB behöver göra framåt... Vilket är att säkra upp cement från Kina... För mp hade hoppats på att detta skulle klaffat bättre än det gjorde.... Det blir kul när vi byter partier vid makten... satan va med grejer som skall ordnas upp...
Läckt ut? Offentliggjorts är en bättre benämning. Det var Niklas Johansson själv som meddelade detta.Krille-72 skrev:
Notera vad han säger i slutet av videon.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...anser-av-cement-sakrade-till-bland-annat-lkab
Men gotlänningarna har ju fått ett fint strövområde kring Filehajdar och turism är väl mer framtid än gammaldags industri?
Krille-72 menar att LKAB fått förhandsinformation sedan länge att förbereda sig för att börja importera cement..P pmd skrev:
vilket jag är övertygad om också..
Att regeringen eller dessa mp galningar har talat om för LKAB vad som skulle ske redan år 2016....och nu börjar LKAB agera...
Nej de visste att detta skulle uppstå pga att de utlyste natura 2000 i samma område som cementa har anläggning...useless skrev:
Har du inte följt fakta och domarna så blir det svårt att hänga med...
Alltså har en regering undergrävt ett privat bolags verksamhet...
Man har även förankrat att de statliga bolagen fått information om att börja sondera för att importera cement eller säkert andra material också...
vi har en ytterst otrevlig och dolt jobbande regering... Detta är anmärkningsvärt för Sverige och inget som våra förtroendevalda ska fortsätta med.. det undergräver demokratin och även rättssäkerheten..
men det är så här de jobbar miljölobbyn... i det fördolda som de samhällsterrorister de är.
Ja Weber, eller behöver jag skriva saint Gobain. Att Heidelberg är ruskigt stora på infrastruktur i Sverige lär inte ha gått någon förbi. Men ni är vi hör igen, ytterligheterna. Skråt som skriker om att alla politiker utan dem de röstar på är korrupta och ytter miljö/vänster som vill ha höghastighetståg och stoppa cement produktion på samma gång. De som skriker högst.Krille-72 skrev:Weber.. Cement! Du får läsa på lite mer!
Dina första stycken låter jag bli att kommentera.
”Att den blir lite dyrare är dock rimligt, cement är en av de viktigaste och billigaste komponenterna i ett bygge idag och den är billig. Den kommer bli dyrare för att samhället kommer ställa högre miljökrav på storskalig brytning av råvaror, vilket är helt rimligt.”
Nu behöver du tänka till igen. Samhället säger till oss alla att vi MÅSTE bli mer miljömedvetna. Samhället ger oss motstridiga uppgifter som vi själva kritiskt måste källgranska för att välja åsikt och val.
De flesta av oss har tex. Läst vad fd president Trump tyckte om många miljörapporter. Inte riktigt samma sak som tex. MP försöker förmedla.
Politiker försöker också få in oss och företag på ”rätt väg”. Ibland genom tvång (lagstiftning) och ibland genom ekonomiska beslut som styr vårt eller företagens val.
Det kan tex. Vara beslut som gör att vi väljer etanolbilar eller gasbilar. Med facit i hand så vet vi alla hur politiken har förändrats kring dessa beslut som nu gör att vi inte längre väljer etanol och gasbilar.
För ett år sedan gällde hybrid och elbilar. Nu gäller enbart elbilar från politiskt håll. Det går fort i hockeyn…
Tro inte för ett ögonblick att det är Svenska politiker som får att företag som Cementa att göra stora satsningar på att tex. Bli klimatneutrala till år 2030.
Det är helt andra krafter som styr denna satsning som nu högst troligt läggs på is.
Niklas Johansson, direktör kommunikation och klimat vid LKAB har redan gått ut i media och sagt att LKAB planerar för mindre miljövänliga alternativ ifall Cementa inte kan leverera.
Vem är det nu som äger LKAB???
Hur kommer det sig att det redan läckt ut att LKAB förhandlar med Kina ifall det nu blir stopp med Cement från Slite? Till än lägre kvalitet dessutom.
Och Ja! Sittande regering känner mycket väl till detta….
Det som är centralt i denna fråga är fortfarande att till skillnad från tex skog, där man åter planterar mm och får i princip ett nollsummespel, så har vi inte det här. Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling, det har blivit bättre pga av krav men fortfarande inte tillräckligt. Ett globalt bolag har bara en sak, intäkter och utgifter, den ena skall maximeras och den andra minimeras. Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler.
Men tyvärr, pga av dessa ytterligheter som i vanlig ordning skriker högst så får vi denna soppa, ett resultat som antingen är totalt stopp eller fri skövling. Sorgligt
Den som ser lever, den som lever ser..G guggen skrev:Ja Weber, eller behöver jag skriva saint Gobain. Att Heidelberg är ruskigt stora på infrastruktur i Sverige lär inte ha gått någon förbi. Men ni är vi hör igen, ytterligheterna. Skråt som skriker om att alla politiker utan dem de röstar på är korrupta och ytter miljö/vänster som vill ha höghastighetståg och stoppa cement produktion på samma gång. De som skriker högst.
Det som är centralt i denna fråga är fortfarande att till skillnad från tex skog, där man åter planterar mm och får i princip ett nollsummespel, så har vi inte det här. Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling, det har blivit bättre pga av krav men fortfarande inte tillräckligt. Ett globalt bolag har bara en sak, intäkter och utgifter, den ena skall maximeras och den andra minimeras. Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler.
Men tyvärr, pga av dessa ytterligheter som i vanlig ordning skriker högst så får vi denna soppa, ett resultat som antingen är totalt stopp eller fri skövling. Sorgligt
Den som blundar är blind inför verkligheten..
De makter som nu försöker få höghastighetståg och stoppa cementillverkning på svensk mark är äkta hot. de agerar därefter och har så dåligt med insikt i sitt agerande att de inte ser den kris och ilska de föder...
De tror sig leda landet och att de har mandat... De är ett farligt parti som bör förbjudas i en demokrati för att bevara den.. annars hotar snart revolt...
Visste Cementa att spelreglerna skulle ändras? Vad varande bla. Cementa för när det gäller Natura 2000 områden?useless skrev:
Från Cementas överklagan till HD:
Cementas beskrivning av nollalternativet har samma detaljeringsgrad och omfattning som de beskrivningar som har presenterats vid liknande tillståndsprövningar och som då bedömts vara erforderliga.13 Genom Mark- och miljööverdomstolens beslut underkänns därmed inte bara Cementas beskrivning av nollalternativet, utan hela den praxis som har utvecklats på detta område.
13 Se bl.a. Mark- och miljööverdomstolens domar den 3 juni 2021 i mål M 10574-19 (Skanska Industrial Solutions AB:s täktverksamhet i Ängelholm), den 26 februari 2021 i mål M 7168-19 (Nordkalk AB:s täktverksamhet i Klinthagen), den 14 december 2020 i mål M 8753-19 (Skanska Industrial Solutions AB:s täktverksamhet i Källarp) och den 20 december 2020 i mål M 6394-17 (NCC Industry AB:s täktverksamhet i Rannåsen). Se även Mark- och miljödomstolens vid Östersunds tingsrätt dom den 4 oktober 2018 i mål M 1950-17 (Sand och Grus AB Jehanders täktverksamhet i Sälgsjön) och Mark- och miljödomstolens vid Nacka tingsrätt deldom den 1 oktober 2010 i mål M 2334-09 (Cementas täktverksamhet i Slite).
Nu har HD sagt sitt. Tyvärr i väldigt kort form. Så om det låg någonting i Cementas allvarliga kritik mot Möd i sin överklagan fick vi ingen kommentar om.
Framtiden för Cementa är nog ganska utstakad. En ny ansökan lär lämnas in på 10 år. Denna ansökan lär godkännas. Men processen tar väl 3-4 år.
För att undvika politiskt självmord lär därför Cementas nuvarande dispens förlängas. Politiker lär vi få se i TV på bästa sändningstid när dom förklarar att dispensen förlängs för Sveriges bästa och Miljöns Bästa.
Politik när den är som allra bäst!
Nja politik med hyckleri på hög nivå..Krille-72 skrev:Visste Cementa att spelreglerna skulle ändras? Vad varande bla. Cementa för när det gäller Natura 2000 områden?
Från Cementas överklagan till HD:
Cementas beskrivning av nollalternativet har samma detaljeringsgrad och omfattning som de beskrivningar som har presenterats vid liknande tillståndsprövningar och som då bedömts vara erforderliga.13 Genom Mark- och miljööverdomstolens beslut underkänns därmed inte bara Cementas beskrivning av nollalternativet, utan hela den praxis som har utvecklats på detta område.
13 Se bl.a. Mark- och miljööverdomstolens domar den 3 juni 2021 i mål M 10574-19 (Skanska Industrial Solutions AB:s täktverksamhet i Ängelholm), den 26 februari 2021 i mål M 7168-19 (Nordkalk AB:s täktverksamhet i Klinthagen), den 14 december 2020 i mål M 8753-19 (Skanska Industrial Solutions AB:s täktverksamhet i Källarp) och den 20 december 2020 i mål M 6394-17 (NCC Industry AB:s täktverksamhet i Rannåsen). Se även Mark- och miljödomstolens vid Östersunds tingsrätt dom den 4 oktober 2018 i mål M 1950-17 (Sand och Grus AB Jehanders täktverksamhet i Sälgsjön) och Mark- och miljödomstolens vid Nacka tingsrätt deldom den 1 oktober 2010 i mål M 2334-09 (Cementas täktverksamhet i Slite).
Nu har HD sagt sitt. Tyvärr i väldigt kort form. Så om det låg någonting i Cementas allvarliga kritik mot Möd i sin överklagan fick vi ingen kommentar om.
Framtiden för Cementa är nog ganska utstakad. En ny ansökan lär lämnas in på 10 år. Denna ansökan lär godkännas. Men processen tar väl 3-4 år.
För att undvika politiskt självmord lär därför Cementas nuvarande dispens förlängas. Politiker lär vi få se i TV på bästa sändningstid när dom förklarar att dispensen förlängs för Sveriges bästa och Miljöns Bästa.
Politik när den är som allra bäst!
Men det är klart... s och sina avsugar partier har ingen moral och etik...
”Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler”.G guggen skrev:Ja Weber, eller behöver jag skriva saint Gobain. Att Heidelberg är ruskigt stora på infrastruktur i Sverige lär inte ha gått någon förbi. Men ni är vi hör igen, ytterligheterna. Skråt som skriker om att alla politiker utan dem de röstar på är korrupta och ytter miljö/vänster som vill ha höghastighetståg och stoppa cement produktion på samma gång. De som skriker högst.
Det som är centralt i denna fråga är fortfarande att till skillnad från tex skog, där man åter planterar mm och får i princip ett nollsummespel, så har vi inte det här. Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling, det har blivit bättre pga av krav men fortfarande inte tillräckligt. Ett globalt bolag har bara en sak, intäkter och utgifter, den ena skall maximeras och den andra minimeras. Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler.
Men tyvärr, pga av dessa ytterligheter som i vanlig ordning skriker högst så får vi denna soppa, ett resultat som antingen är totalt stopp eller fri skövling. Sorgligt
Då måste alltså LKAB vara ett föredöme bland storföretag med tanke på dess ägare? Och Cementa har tack vare tvingande lagar och regler långt gångna planer på att göra verksamheten klimatneutral?
Förövrigt så kommer mycket av den Cement du finner hos Weber från… SLITE.
Utöver den inhemska produktionen sker också en import av cement till Sverige, främst genom Schwenk. Enligt bolaget levererar
man närmare 15 procent av den cement som används i Sverige, framför allt från bolagets fabrik i Brocēni i Lettland men också från Bernburg i Tysk- land. Till det kommer import av anläggnings- och industricement från Norcem i Norge (som liksom Cementa ingår i Heidelbergkoncernen). Räknar man bort den mängd Cementa exporterar och lägger till den mängd som importeras bör Slitefabriken stå för ungefär 60 procent av all cement som används i Sverige.
Anläggningen vid Slite producerar årligen 2,5 miljoner ton cement, varav ungefär 300 000 ton per år gått på export till Dan- mark och Baltikum, medan Cementas anläggning i Skövde producerar ungefär 730 000 ton cement om året.
Det som inte ska glömmas bort är att Cement är en färskvara. Det är inte bara att öka produktionen och lagra. Enligt de snabbutredningar som gjorts finns ingen möjlighet att täcka bortfallet av Slite med Cement från Europa. Länder som Kina, Turkiet och Marocko har nämnts där tillgången kan finnas. Men absolut inte på kort sikt.
Kalk- sten har ett antal användningsområden, beroende på kvalitet och sammansättning: det används för ståltillverkning, kalkning i jordbruket och rening av dricksvatten liksom i en rad vardagsprodukter som tandkräm.
Blir tex. ståltillverkningen lidande så sköljer problemen över till fordonsindustrin osv.
”Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling”.
Skövlingen du pratar om har pågått i över 100 år i Slite. Med tanke på tiden så är det en väldigt begränsad yta som ”skövlats”. Kalkbrott som lämnas när verksamhet upphör brukar bli en populär turistattraktion. Väldigt vackert när brotten fylls med vatten om du frågar mig.
Vill man på riktigt tänka på miljön bör man hitta en plats för kalkbrytning och ge företaget möjlighet att satsa långsiktigt. 10-åriga tillstånd är på tok för kort tid. Särkilt med tanke på att det verkar ta 3-4 år varje gång. Lägger man till förberedelsetid så är detta ett arbete som är ständigt pågående.
Ett system där berörda myndigheter arbetar tätare med verksamheten med ett tydligt gemensamt mål där samarbete är ledordet skulle behövas.
Ska vi i Sverige ha en fungerande industri eller inte?
precis.Krille-72 skrev:”Den enda styrning vi har mot dessa jättar är tvingande lagar och regler”.
Då måste alltså LKAB vara ett föredöme bland storföretag med tanke på dess ägare? Och Cementa har tack vare tvingande lagar och regler långt gångna planer på att göra verksamheten klimatneutral?
Förövrigt så kommer mycket av den Cement du finner hos Weber från… SLITE.
Utöver den inhemska produktionen sker också en import av cement till Sverige, främst genom Schwenk. Enligt bolaget levererar
man närmare 15 procent av den cement som används i Sverige, framför allt från bolagets fabrik i Brocēni i Lettland men också från Bernburg i Tysk- land. Till det kommer import av anläggnings- och industricement från Norcem i Norge (som liksom Cementa ingår i Heidelbergkoncernen). Räknar man bort den mängd Cementa exporterar och lägger till den mängd som importeras bör Slitefabriken stå för ungefär 60 procent av all cement som används i Sverige.
Anläggningen vid Slite producerar årligen 2,5 miljoner ton cement, varav ungefär 300 000 ton per år gått på export till Dan- mark och Baltikum, medan Cementas anläggning i Skövde producerar ungefär 730 000 ton cement om året.
Det som inte ska glömmas bort är att Cement är en färskvara. Det är inte bara att öka produktionen och lagra. Enligt de snabbutredningar som gjorts finns ingen möjlighet att täcka bortfallet av Slite med Cement från Europa. Länder som Kina, Turkiet och Marocko har nämnts där tillgången kan finnas. Men absolut inte på kort sikt.
Kalk- sten har ett antal användningsområden, beroende på kvalitet och sammansättning: det används för ståltillverkning, kalkning i jordbruket och rening av dricksvatten liksom i en rad vardagsprodukter som tandkräm.
Blir tex. ståltillverkningen lidande så sköljer problemen över till fordonsindustrin osv.
”Kalkbrytning kan i det närmaste liknas vid skövling”.
Skövlingen du pratar om har pågått i över 100 år i Slite. Med tanke på tiden så är det en väldigt begränsad yta som ”skövlats”. Kalkbrott som lämnas när verksamhet upphör brukar bli en populär turistattraktion. Väldigt vackert när brotten fylls med vatten om du frågar mig.
Vill man på riktigt tänka på miljön bör man hitta en plats för kalkbrytning och ge företaget möjlighet att satsa långsiktigt. 10-åriga tillstånd är på tok för kort tid. Särkilt med tanke på att det verkar ta 3-4 år varje gång. Lägger man till förberedelsetid så är detta ett arbete som är ständigt pågående.
Ett system där berörda myndigheter arbetar tätare med verksamheten med ett tydligt gemensamt mål där samarbete är ledordet skulle behövas.
Ska vi i Sverige ha en fungerande industri eller inte?
Låt dem få tillstånd på 100 år framåt.. de har ju redan hållit på så länge och knackat berg så låt dessa dvärgar hållas..
Eller ska vi konstant behöva oroa oss för smaug