TEkman TEkman skrev:
Sedan går du in på kommunens hemsida och följer instruktionerna för att göra en egen tomtkart
Glömde bort att du redan har en karta i PDF-format.-)
 
Ångerrätten i distansköpslagen är inte tillämplig, MEN det kan vara så att leverantören är skyldig att informera konsumenten om detta, dvs. att varan som säljs är undantagen ångerrätt. Var detta tydligt vid köp? Annars kanske det kan vara ett kryphål att utnyttja.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Idiottråd i mitt tycke. Följer inte.

TS beklagar sej över en faktura på en felbeställd karta för 5.6 kkr ish.

Beställd ska betalas, den är gjord för dej.

Jag tror att bygglovsavgift och själva byggnationen av pergolan vida överstiger det beloppet hur jävla liten pergolan än är.

Har hen inte de felmarginalerna i sin kalkyl så kan hen inte göra båda.
Så då får hen välja:, PS eller pergola?
 
  • Arg
  • Gilla
claekm och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Blir ju inte en enorm förändring av utseendet att lägga på plasttak. Kunde aldrig ens gissa att man behöver söka för det.
Det handlar om att ett rum får tak. Även fristående skärmtak kräver lov.
 
FreQa FreQa skrev:
Det handlar om att ett rum får tak. Även fristående skärmtak kräver lov.
Pligg85 utgår från en jordbruksfastighet😉
 
Kim80
ELantagonism ELantagonism skrev:
Haha jag anar nog en liten mängd sarkasm :)
Jag förstår att det är för deras arbete som jag betalar. Men det är verkligen en otydlig sajt. Och 5,5k är inte lite pengar, spec i dessa tider när allt är dyrt som som det är!
Om det är som du säger "otydligt" så skulle jag nog bestrida fakturan med hänvisning till just det. Det ska tydligt framgå vad man köper, hur mycket det kostar mm, allt enligt konsumentköpslagen.
Du kan ju även rådfråga en konsumentrådgivare om ni har en sådan i er kommun.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det enda kommunen gjort är att ange koordinaterna på en större karta för att välja TSs tomt, något direkt arbete har inte skett iom. TSs beställning.
Är TSs kommun så gammaldags att de inte redan digitaliserat sina kartor är det snudd på tjänstefel.
Priset är helt horribelt, men någon gång måste kartor bli fritt tillgängliga.
Det du skriver stämmer inte, det krävs en hel del arbete för att få till en nybyggnadskarta. I normalfallet besöker en mätingenjör kopplad till kommunen fastigheten och mäter upp fastighet och byggnader. Därefter sammanställs data och kartan ritas. Det är det arbetet som TS fått betala för.
Jag bor i en kustkommuner och här kan nybyggnadskartorna bli riktigt dyra om mätingenjören måste ta sig ut på någon ö i skä gården och göra jobbet. Då drar tiden/kostnaden lätt iväg.

Det finns två typer av nybyggndskartor. En förenklad nybyggnadskarta som innehåller mindre info (och är billigare). Vid tillbyggnader och mindre projekt kan denna varianten räcka. Sen finns även den ”vanliga” nybyggnadskartan som krävs vid nybygge.

Många kommuner har digitaliserade kartor, men nybyggnadskarta är något som tas fram i samband med bygglov, inget som ligger i någon databas.
 
  • Gilla
Matte001 och 6 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bara för att något är digitalt och betittat ska man inte ge upp. Jag testade i helgen att "lämna tillbaka" en köpt film på Apple TV med förklaringen att barnen tyckte filmebn var kass. Efter att de granskat min begäran kom pengarna tillbaks. Det säger såklart inget om hur firman TS handlat av kommer göra, men det är inte alltid kört bara för att en digital produkt är hämtad.
Lilla rättshaverist där! (du är en hjälte!)
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Kim80 Kim80 skrev:
Om det är som du säger "otydligt" så skulle jag nog bestrida fakturan med hänvisning till just det. Det ska tydligt framgå vad man köper, hur mycket det kostar mm, allt enligt konsumentköpslagen.
Du kan ju även rådfråga en konsumentrådgivare om ni har en sådan i er kommun.
Tyvärr gäller inte konsumentsköslagen en kommun.. Men de brukar erkänna ibland att de bör ha tydlig information.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
TEkman TEkman skrev:
Efter att ha kollat på websidan för beställning och deras svar så tycker jag att de har gett dig en utväg att återkalla din "ansökan" och bara betala avgiften för redan nerlagt arbete 1875 kr.

Det är det bästa du kan komma undan med. Det står väldigt tydligt att det finns avgifter kopplade till att beställa en nybyggnadskarta eftersom det då skapas ett ärende inför en ansökan om bygglov.

[bild]

Så svara på mailet och dra tillbaka din ansökan. I mailet frågor du om du kan riva den gamla fakturan och få en ny faktura på avgiften för nedlagt arbete.

Själva hanteringen/utskrifter av kartor till PDF som görs på GIS-enheten är troligen automatiserat och borde inte kosta något. Sedan går du in på kommunens hemsida och följer instruktionerna för att göra en egen tomtkarta.

[länk]
Hej vännen, tyvärr inte samma sak, jag borde förklarat bättre i början. Det som kostar 1875 kr i det här fallet är till bygglovsenheten för påbörjat arbete med mitt ärende. Dem har inget med kommunens kartläggningsarbete att göra. Hoppas det vart lite förtydligat:)
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Så sammanfattningsvis är jag en idiot som inte gjorde rätt från början, got it, tack byggahus🙂
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Kim80 Kim80 skrev:
Om det är som du säger "otydligt" så skulle jag nog bestrida fakturan med hänvisning till just det. Det ska tydligt framgå vad man köper, hur mycket det kostar mm, allt enligt konsumentköpslagen.
Du kan ju även rådfråga en konsumentrådgivare om ni har en sådan i er kommun.
Jag håller inte riktigt med om att informationen på hemsidan är så otydlig. Det står med fet text att en nybyggnadskarta kommer att kosta.
 
E
M MetteKson skrev:
Jag håller inte riktigt med om att informationen på hemsidan är så otydlig. Det står med fet text att en nybyggnadskarta kommer att kosta.
Kanske nu. Efter detta.

Borde vara tydligt att det kostar 6 lökar. Antigen har TS diim syn. Eller så är eller var faktiskt kommunens sida dålig. Och då kan dom åter betala.
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Haha jag anar nog en liten mängd sarkasm :)
ELantagonism ELantagonism skrev:
Jag förstår att det är för deras arbete som jag betalar. Men det är verkligen en otydlig sajt. Och 5,5k är inte lite pengar, spec i dessa tider när allt är dyrt som som det är!
mitt förslag är allvarligt menat! Om man bara får kontakt med en människa som man kan förklara sin olycka för, så brukar det mesta kunna lösas. Har du ens försökt?
 
Redigerat:
  • Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Ledsen att jag inte trodde på dig. Väntar på att dem ringer mig imorgon:) tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.