P pmd skrev:
(. Nä, så illa kan det väl inte vara? Tjänstemän i den offentliga sektorn tjänar ju folket. Eller hur? .)
*Host*, ja, naturligtvis...
Eller så ser de deras nyvunna befattning som ett frikort för att genomdriva sina personliga planer på hur trakten ska "utvecklas", hur vansinnigt det än är. Och ingen kan stoppa dem...
 
Kim80
M MetteKson skrev:
Jag håller inte riktigt med om att informationen på hemsidan är så otydlig. Det står med fet text att en nybyggnadskarta kommer att kosta.
Har jag sagt att informationen är otydlig? Jag skrev "om det är otydligt".
Jag har inget intresse av att efterforska huruvida det förhåller sig så eller inte då det inte drabbar mig.

Förresten så verkar det inte som att konsumentköplagen gäller när det kommer till kommuner, endast privatperson/företag. Det har redan avhandlats.
 
En överbelastad läkare nog råd med 6 papp - även om det är surt...

//
 
ELantagonism ELantagonism skrev:
Ja som rubriken låter är jag jävligt klantig. Har en Pergola där jag tänkte bygga till ett litet plasttak men kommunen behövde då en massa ritningar, bla en tomtkarta.

Så dem skickar en länk till mig där jag kan beställa en så kallad "tomtkarta":

[länk]

Går man in där så kan man logga in på kommunens hemsida och beställa hem EN NYBYGGSKARTA (hade ingen aning om att det var 2 helt olika grejer..)

I den beställningen så har jag beskrivit att bygglovsenheten önskar, och att mitt ärende gäller, följande:

”Tak på pergola som befinner sig på vår befintliga altan (trädgård). Bygglovsenheten önskar:
• Situationsplan (tomtkarta) upprättad på tomtkartan med nybyggnaden inritad med samtliga mått samt med avstånd till tomtgränser angivna.
• Huvudritningar Fasadritningar i skala 1:100 med huvudmått utsatta. På fasaderna ska befintliga och föreslagna marklinjer redovisas”.

Idag fick jag den saftiga fakturan på 5650 kr. Chocken! Jag kontaktade bygglovsenheten för att avbryta det hela och de skriver:

"Tyvärr så har vi inget med kartor att göra. Jag rekommenderar att du tar kontakt med GIS och förklarar att det var tomtkarta som du ville beställa, att något har blivit fel. Tomtkartan är gratis, det är bara nybyggnadskarta som har en avgift på 5 625kr.
Du har rätt att återkalla ansökan och vi måste ta ut en avgift enligt gällande taxa för arbetet som redan är utförts (registrering, granskning, kompletteringsbrev, avluta ärendet mm). Då tar vi betalt 1.5h = 1 250kr * 1.5 = 1 875kr".........

Jag vill avsluta ärendet, jag skiter fullständigt i den här pergolan, det här vart ett riktigt jävla surt äpple att bita i, ekonomin är redan krasslig som det är. Tror någon att det finns någon möjlighet att kommunen makulerar fakturan, eller är gjort redan gjort och försent?

Fy vad jag har ont i magen nu👎🙃
Har inte läst alla svar.
Men tycket du ska vända dig till kommunen eftersom deras hänvisning var otydlig eller ofullständig.

Jobbar själv som statsanställd och när jag hänvisar till antigen våra e-tjänstet eller externa brukar hänvisa exakt stegvis process vad som ska göras/väljas/trycka på dvs steg för steg lathund. För att aktörer som tar kontakt med oss inte ska behövas göra fel och dra på sig administrativa eller ekonomiska kostnader som försvårarar.

Byggkotorets hänvisning till sidan x och beställ tomtkarta är en ofullständig hänvisning. De bör veta att det finns "olika"typer av tomtkartor, och hänvisa till rätt är av två skäl. 1. Aktören som beställer behöver inte knte tveka om det är rätt.
2. Underlättar ärendets vidare behandling om rätt underlag kommer in (kanske den mest viktigare även om jag satte den son punkt 2.).
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Har man inte alltid 14 dagars returrätt när man handlar på distans?
Eller står det något finstilt nånstans?
Framgick priset tydligt, annars kan man väl klaga hos ARN?
Surt med sådana felköp.
Inköp av kommuner och myndigheter faller inte under konsumentköplagen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
För mig var det lite tvärtom, skorsten inritad på fasadritning och tilluft framdragen i plattan. Dock allt som förberedelse för senare installation så inte med i kontrollplan eller bygglov.
Vid varje kontakt med byggnadsingenjören hos kommunen så frågade hon om eldstaden, sotningsintyg etc. Jag fick påpeka att det var bygglovsanmälan som var styrande, inte fasadritningen.
 
Claes Sörmland
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
För mig var det lite tvärtom, skorsten inritad på fasadritning och tilluft framdragen i plattan. Dock allt som förberedelse för senare installation så inte med i kontrollplan eller bygglov.
Vid varje kontakt med byggnadsingenjören hos kommunen så frågade hon om eldstaden, sotningsintyg etc. Jag fick påpeka att det var bygglovsanmälan som var styrande, inte fasadritningen.
Kan det vara så att ditt inlägg hör hemma i en annan tråd? Den här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/missat-kryss-i-bygglov.500471/
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan det vara så att ditt inlägg hör hemma i en annan tråd? Den här:

[länk]
Det där med att flärpa inlägg i telefonen är inte alltid en bra idé tydligen.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.