T TypRätt skrev:
Så summan du behöver betala, även om du aldrig bygger något tak, är alltså 5650kr för karta och 1800kr för redan påbörjad handläggning hos kommunen. Alltså ca 7500kr för att du la ner tid på en ide. Trist, du kunde köpt en PS5 med extra handkontroll för det eller drygt 50 luncher på stan (sthlm).
Ja för i helvete och jag som sparar till ett ps5🤢🤢🤢🤢🤢

• Haha
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Det är ju en rätt svårsåld grej att kränga på blocket, andrahandsvärdet får nog anses lågt men du kanske kan sälja den vidare som NFT? "Grovt misstag" 1/1 i upplaga. Kanske någon som ser galghumorn i det. =)

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Stämmer inte alltid: Vi gjorde en tillbyggnad nyligen och då krävde kommunen att man baserade ansökan om bygglovet på deras Baskarta (som man beställde digitalt)

I min ansökan hade jag först baserat situationsplanen på lantmäteriet, men det var inte tillräcklig.

F.ö. "aldrig söka bygglov": Då utgår jag att du bor långt ut på landet där ingen bryr sig ioch det kanskle inte finns en detaljplan. Bor man i något område med ett par hus så kan man ge sig på att någon granne anmäler en om man bygger (för mycket) svart...och då åker man inte bara på avgifterna utan dessutom en sanktionsavgift i efterhand

Men om du kommer undan med 1800 kr så ta det som en läropeng...i det stora hela inte så mycket pengar även om det förstås är surt...men å andra sidan om du kan få dom att korrigera beställningen med rätt karta ( och rätt avgift) och sen kan slutföra ansökan/bygga pergolan så kanske det är den vägen du skall gå ?
Finns en i grannskapet som byggde garage ihop med huset utan bygglov.

Anmäldes i samband med försäljning. Man får inte bygga ihop garage med hus här.

Vet inte vad han fick betala men garaget står kvar i alla fall. Detta är 6-7 år sen.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Bara för att något är digitalt och betittat ska man inte ge upp. Jag testade i helgen att "lämna tillbaka" en köpt film på Apple TV med förklaringen att barnen tyckte filmebn var kass. Efter att de granskat min begäran kom pengarna tillbaks. Det säger såklart inget om hur firman TS handlat av kommer göra, men det är inte alltid kört bara för att en digital produkt är hämtad.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Claes Sörmland och 15 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är ju en rätt svårsåld grej att kränga på blocket, andrahandsvärdet får nog anses lågt men du kanske kan sälja den vidare som NFT? "Grovt misstag" 1/1 i upplaga. Kanske någon som ser galghumorn i det. =)
Tack för garvet åtminstone 😂

• Gilla
Aprilmaj och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bara för att något är digitalt och betittat ska man inte ge upp. Jag testade i helgen att "lämna tillbaka" en köpt film på Apple TV med förklaringen att barnen tyckte filmebn var kass. Efter att de granskat min begäran kom pengarna tillbaks. Det säger såklart inget om hur firman TS handlat av kommer göra, men det är inte alltid kört bara för att en digital produkt är hämtad.
Ska försöka, tack! Bad deras chef kontakta mig.

• Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Har du pratat med GIS-enheten som bygglovsenheten hänvisar till?

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
kontakta dom som du köpt kartan av och förklara att det var ett misstag och be om att på slippa betala. Hänvisa till det du skrev om syftet med kartan. Beklaga dig över att deras sajt är så otydlig att det inte går attbegripa vad man beställer. Ju fortare du gör detta desto bättre! Låt riktigt olycklig på rösten!

• Gilla
Aprilmaj och 12 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
kontakta dom som du köpt kartan av och förklara att det var ett misstag och be om att på slippa betala. Hänvisa till det du skrev om syftet med kartan. Beklaga dig över att deras sajt är så otydlig att det inte går attbegripa vad man beställer. Ju fortare du gör detta desto bättre! Låt riktigt olycklig på rösten!
Haha jag anar nog en liten mängd sarkasm :)
Jag förstår att det är för deras arbete som jag betalar. Men det är verkligen en otydlig sajt. Och 5,5k är inte lite pengar, spec i dessa tider när allt är dyrt som som det är!

• Gilla
  • Älska
Aprilmaj och 3 till
  • Laddar…
ELantagonism ELantagonism skrev:
Haha jag anar nog en liten mängd sarkasm :)
Jag tror att hen var seriös. Jag hade i varje fall försökt och köra på att "hemsidan var väldigt otydlig"-kortet.

Sen kan man ju fråga sig hur otydligt det verkligen var. Fick du fylla i en faktureringsadress? Stod det klart och tydligt någonstans kostnaden? Fick du klicka i någon ruta för att acceptera "köpavtal" eller vad det nu kallas?

Om det inte fanns något av detta så borde man ju nästan kunna klassa det som bedrägeri... i stil med t.ex. "fakturor" som kan få hem på posten, där det står i det finstilta att det inte alls är en faktura utan ett erbjudande. Eller t.ex. sidor där man köper en produkt men så står det i det finstilta att man automatiskt kommer ingå i en prenumeration som kostar 699kr/mån via köpet.

Edit: jag är inte jurist och har inte riktigt koll på vilka lagar som gäller. Men kollar man t.ex. E-handelslagen så står det
Konsumenten ska utan dröjsmål få en bekräftelse på beställningen via e-post.
Fick du något sådant, där kostnaden fanns med?

• Gilla
  • Haha
JustDoIt och 6 till
  • Laddar…
Tycker det står tydligt på webbsidan att den ena kartan kostar och den andra inte kostar osv. Ser inga direkta otydligheter i villkoren.

Tror de tar det så långt de kan med att sänka fakturan. Men om du ligger i och håller på kanske den makuleras till sist för att det kostar mer att svara dig hela tiden.

Tråkigt, men så som jag ser saken iaf.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Sorry för offtopic men en pergola är ju en gles spalje mot himlen. Ska det krävas lov att lägga på en millimeter plast på de ribborna?

P Pligg85 skrev:
Sorry för offtopic men en pergola är ju en gles spalje mot himlen. Ska det krävas lov att lägga på en millimeter plast på de ribborna?
Det blir ju ett skärmtak.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Det blir ju ett skärmtak.
Blir ju inte en enorm förändring av utseendet att lägga på plasttak. Kunde aldrig ens gissa att man behöver söka för det.

P Pligg85 skrev:
Blir ju inte en enorm förändring av utseendet att lägga på plasttak. Kunde aldrig ens gissa att man behöver söka för det.
Med det resonemanget kan man glasa in väggarna i pergolan också så har man skapat ett fint uterum utan bygglov

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.