O Ossian K Olsson skrev:
Du har ju absolut inte mördat någon!

Än! Hoppas jordfelsbrytaren fungerar lika bra framöver.

I mitt hus hade tidigare gubbe kopplat in fast monterade utomhuspollare med förlängningskabel kopplat med stickkontakt i ett uttag. När sambon grävde i landet grävde hon av kabeln och det var en jäkla tur att jordfelsbrytaren löste ut. Uttaget var jordat men det upptäcktes senare att jordtråd saknades.

Det jag inte kan förstå är att du inte kopplade in det andra uttaget korrekt. Brutit strömmen, öppnat uttaget som satt där, skruvat i kablarna och sen skruvat ihop det. Då hade du helt plötsligt haft en mycket bättre anläggning.

Lät ju läskigt men känns som det hade blivit detsamma med eller utan stickpropp haha!
Jag får hoppas att frugan min inte hugger av kabel jag å.

Ja, det kan bli att jag monterar det korrekt som du skriver men då vill jag anlita en elektriker som ändrar/ansluter på befintlig.
Stickpropp kändes mer enkelt för en amatör som mig.

• Wow
Patrik V.
  • Laddar…
Du har ju gjort samma jobb i andra änden som du hade behövt göra i det befintliga uttaget. Är du osäker hur du skulle koppla där så bör du dra ur stickproppen direkt.

• Gilla
  • Älska
Patrik V. och 7 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Detta blev många gånger bättre än att försöka få in den mångtrådiga kabeln från din första bild och då detta med stickpropp på kabeln är ett större fel än om du öppnat upp det uttaget som satt där och kopplat in det rätt.
Risken att den kabeln som nu sitter med stickpropp ska böjas av är nog nästan obefintlig men ska man nu göra något som man inte får göra kan man ju iaf göra det rätt.
Jag förstår. Tack för informationen.
Sjukt var aktivt detta forum är. Förväntade mig kanske 1-2 svar efter några dagar.

God kväll allihopa.
Jag har lärt mig en hel del idag

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Tack! Behövde höra detta.
Förstår att det inte är fackmannamässigt korrekt men det känns som jag nästan mördat något efter alla kommentarer.

God kväll
Men varför inte göra det riktigt och koppla in kabeln i uttaget?????????? Det är ju lika "lagligt/olagligt" som att ansluta kabeln med stickpropp, samt ungefär samma svårighetsgrad. Skillnaden är att då blir det riktigt gjort.

• Gilla
  • Älska
Emil_L och 16 till
  • Laddar…
Gör fel på rätt sätt. Anslut på plint i det uttag du kopplat stickpropp i. Köp lämpligt mätverktyg, läs igen ett hundratal forumtrådar och utför sedan kopplingen korrekt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Håller helt med elmont här! Varför göra en sån fullösning när du kunde bara kopplat in ett uttag ordentligt?
Hemmapul är det ju oavsett men om det är värt att tänja/bryta regler så får man ju se till att man gör det minst lika bra som slumpvis utvald elektriker.

• Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Varför inte bara koppla in kabeln direkt i hörnboxen?
Det är ju jobbigare och fulare att göra som du gjort.

• Gilla
Patrik V. och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Varför inte bara koppla in kabeln direkt i hörnboxen?
Det är ju jobbigare och fulare att göra som du gjort.
Precis det här. Du har ju bevisligen redan kopplat direkt i uttaget i änden, det är inte svårare att koppla direkt i uttaget i andra änden...
Jag hade skämts ögonen ur mig om jag hade haft det sådär hemma hos mig. Ser inte klokt ut.

• Gilla
  • Haha
Emil_L och 10 till
  • Laddar…
Men då tillkommer ett moment.
Innan man börjar med sånt piller, bör uttaget göras ström- eller spänningslöst.

Ni behöriga.
Vilket av dessa är korrekt benämning?

Enklast är är då att stänga av elcentralens huvudbrytare.
Samt därefter kontrollera status på uttaget, innan man går vidare.

- Ser att det finns en vattenkran i närheten, vilket spär på riskerna för att det kan gå illa.

Redigerat:
  • Gilla
IconicMoose och 1 till
  • Laddar…
Spänningslöst.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
så klart

Bra med dessa trådar, man lär sig mycket om hur man bör göra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför inte fast anslutning och vidarekoppling från hörnuttaget? :thinking:

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Jag är normalt sett för att man skall få koppla el (om man vet vad man håller på med), men så kommer en tråd som denna och man blir då mörkrädd över vad som kommer att bli konsekvensen av att tillåta det.

Saker som man i detta fallet måste ha koll på är bland annat:
- Uttaget passar inte med tråden, det måste vara skruvanslutning om man har mångledare
- ALDRIG stickpropp till fast anslutning (av flera olika skäl)
- hur man skalar en RK/FK/EK utan att skada kopparn
- dimension på kabeln
- mm

• Gilla
Patrik V. och 7 till
  • Laddar…
Jaha. Endast rädd om karlstackaren.
:surprised:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.