Man kunde löst det med godkända produkter, IKEA Åskväder.
 
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man kunde löst det med godkända produkter, IKEA Åskväder.
Som i princip är precis det som folk retar halvt ihjäl sig på i tråden - ett utanpåliggande eluttag som är fast monterat, men matas med stickpropp.

Till alla som hatar på gummikabeln, misstänkt flerkardelig dessutom: har TS bekräftat att det var en sådan kabel?
 
  • Wow
Patrik V.
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Som i princip är precis det som folk retar halvt ihjäl sig på i tråden - ett utanpåliggande eluttag som är fast monterat, men matas med stickpropp.

Till alla som hatar på gummikabeln, misstänkt flerkardelig dessutom: har TS bekräftat att det var en sådan kabel?
Så länge det inte är en fast installation så har jag inga problem med det. Gör man en fast installation med stickpropp, då...
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Till alla som hatar på gummikabeln, misstänkt flerkardelig dessutom: har TS bekräftat att det var en sådan kabel?
Kabeln ser ut som RKK, och var det inte så att kabeln från början hade stickkontakt som satt i vägguttaget när TS klippte av den så tanken var att använda en befintlig kabel ?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge det inte är en fast installation så har jag inga problem med det. Gör man en fast installation med stickpropp, då...
Det hade blivit samma slutresultat med Ikeas åskväder, kabeln hade åkt in i kabelkanalen och uttagen hade fästs på väggen. Skillnaderna hade väl varit de att stickproppen hade varit fabriksmonterad, men uttaget hade till största sannolikhet suttit sämre fast på väggen. Demonterbart utan verktyg dock om man anser det som varandes viktigt.

D Dilato skrev:
Kabeln ser ut som RKK, och var det inte så att kabeln från början hade stickkontakt som satt i vägguttaget när TS klippte av den så tanken var att använda en befintlig kabel ?
Jag tolkar TS som att det var ett grenuttag som klipptes av. Med önskan att använda den kabeln (med förmodat helsvetsad stickpropp) att ansluta i det utanpåliggande uttaget.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kabeln ser ut som RKK, och var det inte så att kabeln från början hade stickkontakt som satt i vägguttaget när TS klippte av den så tanken var att använda en befintlig kabel ?
Detta är kabel, ej gummikabel ifrån grendosa.
 
  • Elkabel och stickkontakt på trägolv; omonterad, elektriska komponenter synliga, inne, installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit förlängningssladd rulle, etikett, 3x1,5 mm², 10 meter, Europlugg, förpackad i plast, elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vardagsrum skrev:
Jag tolkar TS som att det var ett grenuttag som klipptes av. Med önskan att använda den kabeln (med förmodat helsvetsad stickpropp) att ansluta i det utanpåliggande uttaget.
Jajemän det var planen. Men info ifrån tråden bytte jag till en riktig kabel se bild ovan :)
 
  • Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Detta är kabel, ej gummikabel ifrån grendosa.
Det jag pratade om var kabeln du klippte av från början, inte den du köpte sedan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Jajemän det var planen. Men info ifrån tråden bytte jag till en riktig kabel se bild ovan :)
[EDIT]: Jag missförstod ditt inlägg. Har svårt att tro att kabeln från grendosan var en gummikabel, undrar också om den verkligen var flerkardelig..

Har du en bättre bild på den avklippta kabeln från grendosan? Är det en tjock koppartråd inne i ledarna, eller flera små?

Ska tillägga att jag personligen inte tycker att din lösning ser farlig ut där den sitter. Och jag tycker att det ser ut som att du gjorde ett bra jobb, bra att lämna jordledaren längre med som du gjorde.

Ska också tillägga att jag inte är elektriker.

Sen är det mkt möjligt att lösningen bryter mot en del regler eller någon praxis, men den ser inte ut att vara farlig iaf!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Ingen gummikabel alltså, men hur är det med kardelerna (koppartråden) i den avklippta kabeln från grenuttaget?

Svårt att se på den bilden, men jag tycker att det ser ut att vara enkelkardeligt (alltså bara en koppar”tråd”, istället för flera små)?
Japp den är entrådig.
Jag är medveten om att böja den medför en risk att den går av.
 
D Dilato skrev:
Det jag pratade om var kabeln du klippte av från början, inte den du köpte sedan.
Stämmer. Klippte av ett grendosa med sladd
 
B Bagan skrev:
Japp den är entrådig.
Jag är medveten om att böja den medför en risk att den går av.
Alltså kabeln från grenuttaget, är den också entrådig?

Jag ändrade mitt inlägg ovanför ditt, för jag missförstod ditt inlägg och trodde att bilden visade kabeln från grenuttaget.
 
V Vardagsrum skrev:
Alltså kabeln från grenuttaget, är den också entrådig?

Jag ändrade mitt inlägg ovanför ditt, för jag missförstod ditt inlägg och trodde att bilden visade kabeln från grenuttaget.
Bilden på kabeln finns i inlägg #1
Standard flerkardelig mjuk kabel.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man kunde löst det med godkända produkter, IKEA Åskväder.
Såg smidigt ut...

En enda fråga på dessa produkter. Hur säker är kablarnas infästning? Finns det dragavlastningar?

Små barn vill ju gärna dra i både det ena och andra, samt sticka i munnen.
 
B Bagan skrev:
Tack för hjälpen och oron allihopa.
Nu är projektet klart.
Både stickkontakt och nya uttaget har en längre jordkabel (hör och häpna… man snappade upp någon detalj under BB1 kompens utbildningen)

Allt är dubbelkollat att det sitter korrekt och på rätt ställe.
Jag har mätt fram att jorden är korrekt och fungerar i uttag.

Det blev en riktig kabel (styv och hård).
Jag ville ha ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent fast inte en fast installation. (Detta ska monteras ner när jag väl flyttar)

Nedan kommer bilder på färdig resultat och inkopplingar.

Jag är medveten om max watt och att båda ligger på samma säkring.
Så där ja, bildbevis på fulinstallationen.
Så där får man inte göra.
Ta nu och ring till en elfirma så det blir riktigt gjort eller ta och plocka bort hela denna tråden.
Usch.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.