B Bagan skrev:
Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.

Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.


I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.

Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)

Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?

Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)

Tack för svar! :)
Ring till en elektriker du har INTE nödig kunskap !!!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Nu är projektet klart.
Nu måste jag bli troende... "Herregud"
Och inte blir det bättre av att det är i köket...
Ta bort!
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
JA.

Det har skrivits flertalet gånger i tråden varför, och även varför det är en dålig ide.



uttaget är fastskruvat, då blev det en fast installation.

CE-märkning har exakt ingeting med saken att göra.


Jag har inga problem med hemmapul, men ska man göra det ska man göra rätt.

Så här skriver Elsäkerhetsverket:

Du får montera ett skarvuttag på en sladd, men bara om det är du själv som ska använda den. Om du säljer eller ger bort skarvuttaget räknas det som tillverkning av en produkt och då måste du CE‐märka den.

Ett skarvuttag är ett uttag som monteras på en förlängningssladd.

De nämner även i en av sina filmer att "fast installerad" avser om man kopplar in något direkt i elanläggningen dvs utan stickpropp.

Inget nämns om att fastskruvning av skarvuttaget skulle göra det till en fast installation.
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
M m_gadd skrev:
Så här skriver Elsäkerhetsverket:

Du får montera ett skarvuttag på en sladd, men bara om det är du själv som ska använda den. Om du säljer eller ger bort skarvuttaget räknas det som tillverkning av en produkt och då måste du CE‐märka den.

Ett skarvuttag är ett uttag som monteras på en förlängningssladd.

De nämner även i en av sina filmer att "fast installerad" avser om man kopplar in något direkt i elanläggningen dvs utan stickpropp.

Inget nämns om att fastskruvning av skarvuttaget skulle göra det till en fast installation.
Det sistnämnda gäller dock inte om man använt komponenter för fast anslutning som TS gjort.
 
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa. det är nog att överdriva kraftigt, att den skulle vara bättre än 90% av världens elinstallationer.

Att använda fel kabel till en stickkontakt är ett ganska grovt fel. Om den bockas några ggr, så blir det glappkontakt med brandrisk. Och på samma sätt så var den ursprungliga kabeln väldigt fel att sätta i kopplingarna på uttaget, det hade inte blivit en bra förbindelse, med risk för brand.

Nu håller jag helt med om att just så som det ser ut just nu så kommer troligen inte kontakten att användas på ett sådant farligt sätt, så i praktiken är det låg risk för brand hos TS (iallafall av den anledningen). Men det är en så väldigt onödig risk. Om man ser till att göra rätt, använda rätt material för det den är till för, så blir de här riskerna i princip försumbara.

När en olycka inträffar, så är det ofta pga. flera samverkande faktorer, man har hoppat över en säkerhtsekontroll, man gör ett par misstag ytterligare osv. Det som var extremt osannolikt visar sig plötsligt vara väldigt logiskt sannolikt (när man analyserar i efterhand).

Det som nog i praktiken är en risk här, är när den här kopplingen ev. får sitt andra liv. Där den sitter nu är risken för en olycka låg. Men TS har skrivit i tråden att avsikten är att riva den här kopplingen när han flyttar ur lägenheten. Då har man plötsligt en "skarvkabel", som någon kan komma att använda som just skarvkabel, och då kan det felaktiga kabelvalet bli väldigt farligt.
”då har man plötsligt en skarvsladd”
Uttag, sladd och propp kommer ju försvinna till nästa ägare?
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa. det är nog att överdriva kraftigt, att den skulle vara bättre än 90% av världens elinstallationer.
Du skojar? Har du varit utanför norden och sett på hur elen är dragen nångång? Jag skulle påstå att siffran snarare borde vara 95%. Det räcker att åka söder om Östersjön så finns det knappt några regler eller standarder hur elen är dragen och kan se precis ut hur som helst.

Ni får sluta mobba ts nu, det är en bra och säker dragning även fast den inte är elektrikerapproved. Och det finns inga större risker med det där än med en vanlig skarvsladd heller. Snarare mindre då köpegrendosorna ofta har bara 1,0m^2 ledare.

Jag vet att coronan var tuff för många men sök professionell hjälp om ni mår dåligt istället för att sitta och kasta skit på anonyma personer som frågar efter hjälp på nätet (inte riktat åt hempularen utan mer åt skitstövelmaffian som verkar ha dykt upp i tråden).
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik V. och 9 till
  • Laddar…
Ful-el finns tyvärr nästan i varenda bostad
Den gången jag är spekulant på ett hus/lägenhet ska jag låta göra en omfattande besiktning av elektriska installationer, kontrollera att jordfelsbrytare fungerar m.m.
Därefter anpassa budet till kostnaden för att åtgärda hittade fel till fullo.
 
B Bagan skrev:
Hej!
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.

Planen var att mäta medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.

I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.

Jordfelsbrytare löste och den klippa kabel blev helt sotig. (Jag hade som tur va en isolerad tång)
Inget var inkopplat på uttaget så antagligen ingen eller väldigt lite ström)

Kan jordfelsbrytaren, andra apparater i hushållet eller andra kablar blivit skadade eller sotiga efter detta misstag?

Det kommer två bilder här:
Första är på sotiga kabel och den andra är på uttaget jag är lite osäker var kablarna ska in. (Markeringarna syns ju knappt)
Något som skulle kunna visa med en redigerad bild vart som ska gå vart)

Tack för svar! :)
Med tanke på Dina frågor ska Du inte göra ngt! Ring en behörig elektriker!
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Med tanke på Dina frågor ska Du inte göra ngt! Ring en behörig elektriker!
Försent...
 
  • Ledsen
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Med tanke på Dina frågor ska Du inte göra ngt! Ring en behörig elektriker!
Men nu är ju projektet klart.

Det som går över allt förstånd är om nu TS vill ha ytterligare uttag, men vill ansluta via ett befintligt shuko, varför inte bara köpa en valfri grendosa och limma upp den med PL400? Varför krångla med ELKL-installationskabel, plintanslutningar etc och annat som jag nog anser man bör ha lite koll på innan man ger sig i kast med. Funktionen hade blivit i princip identisk, 100% laglig och denna tråd hade inte behövts finnas. Det verkar dessutom inte finnas något krav på ytterligare en vinkeldosa likt den som redan sitter där, vilket i alla fall jag hade tyckt sett bäst ut nu när man gjorde sig allt detta besvär.

Sen (helt OT) känns det tveksamt att använda påklistrade kabelkanaler i en s.k. "nyproduktion". Det hade jag aldrig godkänt i alla fall. Ger ett hempulat utseende, när man inte fräser in led-list eller spot i underskåpet.

/S
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Denna kabel och uttag skall jag använda bild 1.

Ska ta ström ifrån uttaget på nr 2 till montera ett nytt på bild nr 3.
Hoppas ingen annan än du som kopplat drabbas ifall det börjar brinna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men varför inte göra det riktigt och koppla in kabeln i uttaget?????????? Det är ju lika "lagligt/olagligt" som att ansluta kabeln med stickpropp, samt ungefär samma svårighetsgrad. Skillnaden är att då blir det riktigt gjort.
Ja att dra ledning mellan olika uttag lär ju inte vara OK idag men förr hände det att man gjorde så,. Så var det med vissa uttag i mitt hus förut då strömmen till exempel sovkammaren var draget från uttag i köket bredvid och då det var mina morföräldrar som bodde här så så vet jag att det var gjort av elektriker. Istället för att borra hål och dra ner enskilda ledningar från proppskåpet på vinden som det är nu
 
J Jamtstårsa skrev:
Ja att dra ledning mellan olika uttag lär ju inte vara OK idag men förr hände det att man gjorde så,. Så var det med vissa uttag i mitt hus förut då strömmen till exempel sovkammaren var draget från uttag i köket bredvid och då det var mina morföräldrar som bodde här så så vet jag att det var gjort av elektriker. Istället för att borra hål och dra ner enskilda ledningar från proppskåpet på vinden som det är nu
Det är OK om det görs med rätt kabel och dimensioner och på rätt sätt i övrigt. Det är inget fel på seriekoppling som sådant, men man skall inte seriekoppla med stickkontakter, det är rätt hög friktion i dessa och lösa sladdar är OK då de enbart används temporärt, men "fast installation" med skarvsladdar är inte OK.
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte riktigt säker på hur du menar men att dra ledningar mellan olika uttag har alltid varit OK, men bara samma grupp och att dom ligger inom samma "skal/rör". Enda undantaget har varit möjligheten att särjorda (tex spisar) men den möjligheten försvann för så länge sedan att dom flesta här inte ens var födda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är OK om det görs med rätt kabel och dimensioner och på rätt sätt i övrigt. Det är inget fel på seriekoppling som sådant, men man skall inte seriekoppla med stickkontakter, det är rätt hög friktion i dessa och lösa sladdar är OK då de enbart används temporärt, men "fast installation" med skarvsladdar är inte OK.
För många år sedan fick jag höra av en kille som läst el att det inte var tillåtet med sereiekoppling men det är det alltså men naturligtvis ska det vara riktiga ledningar och skarvkontakt på installationskabel har jag då aldrig sett förut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.