TS.

Gör nu så här.

Plocka bort allt det du monterat utom kabelrännan.

D v s fel kabel EKRK till jordad stickkontakt. Den är inte avsedd att böjas flera gånger.
Och det utanpåliggande uttaget.

Köp dig en simpel enkel förlängningskabel med ett eller flera
jordade uttag.
Fäst upp uttaget på den plats du nu skruvat upp det fasta uttaget, med
t ex hålat plåtband. Är inte tillåtet att pilla isär och skruva uttagets bottendel i väggen.
Lägg sedan förlängningskabeln i kabelrännan.
Vit grenkontakt med fyra uttag, strömbrytare, sladd, ligger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känn dig nöjd över ditt jobb.

Redigerat:
  • Gilla
Emil_L och 24 till
  • Laddar…
B Bagan skrev:
Tack för hjälpen och oron allihopa.
Nu är projektet klart.
Både stickkontakt och nya uttaget har en längre jordkabel (hör och häpna… man snappade upp någon detalj under BB1 kompens utbildningen)

Allt är dubbelkollat att det sitter korrekt och på rätt ställe.
Jag har mätt fram att jorden är korrekt och fungerar i uttag.

Det blev en riktig kabel (styv och hård).
Jag ville ha ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent fast inte en fast installation. (Detta ska monteras ner när jag väl flyttar)

Nedan kommer bilder på färdig resultat och inkopplingar.

Jag är medveten om max watt och att båda ligger på samma säkring.
Du har alltså gjort precis det felet som vi varnat dig för sedan början av tråden. En äkta fulkoppling, fel på alla sätt.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
EvertL och 18 till
  • Laddar…
Ja, tyvärr så blev det, trots idoga försök.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide
Uppenbart fel. Det förstår jag. Men vad är faran med denna installation? Vad kan hända? Är det att kabeltypen inte tål att böjas många gånger?

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
S
janwide janwide skrev:
Uppenbart fel. Det förstår jag. Men vad är faran med denna installation? Vad kan hända? Är det att kabeltypen inte tål att böjas många gånger?
Kabeltypen är inte designad för att böjas flera gånger. En stickpropp möjliggör detta.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vart tar du strömförsörjningen till Spotten ifrån?

Nån fulkoppling där också?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Kabeltypen är inte designad för att böjas flera gånger. En stickpropp möjliggör detta.
Jag fick kritik på att gummikabel inte var godkänd så bytte till en riktig kabel. Denna stickpropp kommer sitta i uttaget hela tiden så ingen fara.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Vart tar du strömförsörjningen till Spotten ifrån?

Nån fulkoppling där också?
Ingen aning. Inte öppnat dosan och det är elektriker som har fixat sedan innan. Nyproduktion.

H Hybro skrev:
Du har m a o gjort en fast installation...
Nja inte fast installation riktigt skulle jag säga. Har inte öppnat dosan och kopplat på utan ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent lösning.
Jag förstår vad du menar

• Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
TS.

Gör nu så här.

Plocka bort allt det du monterat utom kabelrännan.

D v s fel kabel EKRK till jordad stickkontakt. Den är inte avsedd att böjas flera gånger.
Och det utanpåliggande uttaget.

Köp dig en simpel enkel förlängningskabel med ett eller flera
jordade uttag.
Fäst upp uttaget på den plats du nu skruvat upp det fasta uttaget, med
t ex hålat plåtband. Är inte tillåtet att pilla isär och skruva uttagets bottendel i väggen.
Lägg sedan förlängningskabeln i kabelrännan.
[bild]

Känn dig nöjd över ditt jobb.

Jag vill inte ha ett grenuttag hängandes med buntband och de väggmonterade jag hittat är stora och otympliga.
Jag har inte pillat isär uttagets bottendel? Eller förstår jag dig fel?

• Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Du har alltså gjort precis det felet som vi varnat dig för sedan början av tråden. En äkta fulkoppling, fel på alla sätt.
Fullt möjligt att detta räknas som en fulkoppling men det är ju i praktiken snarlikt en grendosa men aningen mer permanent. Stickproppen kommer mer eller mindre sitta permanent i uttaget så kommer inte böjas.
Jag har inte öppnat eller rört något i den befintliga eldosan.

Allt som är, en kabel med stickpopp kopplat till ett uttag.

Tycker du på allvar att det är ett såpass allvarligt fel att detta skulle kunna leda till skada eller olycka så kommer jag givetvis ta åtgärd.
Som att ta hit en elektriker som får klippa av stickkontakt och faktiskt koppla in på befintliga uttaget istället.

• Gilla
  • Ledsen
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Blev nog bra det där och kommer att fungera hur bra som helst. Du ska inte ta åt dig av dom som skriver på elforumdelen. Otrevligaste forumdelen på forumet.

• Gilla
  • Arg
  • Wow
Fadai och 24 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Blev nog bra det där och kommer att fungera hur bra som helst. Du ska inte ta åt dig av dom som skriver på elforumdelen. Otrevligaste forumdelen på forumet.
Tack! Behövde höra detta.
Förstår att det inte är fackmannamässigt korrekt men det känns som jag nästan mördat något efter alla kommentarer.

God kväll

• Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Haha
majmun och 12 till
  • Laddar…
Detta blev många gånger bättre än att försöka få in den mångtrådiga kabeln från din första bild och då detta med stickpropp på kabeln är ett större fel än om du öppnat upp det uttaget som satt där och kopplat in det rätt.
Risken att den kabeln som nu sitter med stickpropp ska böjas av är nog nästan obefintlig men ska man nu göra något som man inte får göra kan man ju iaf göra det rätt.

• Gilla
Snailman och 11 till
  • Laddar…
O
B Bagan skrev:
Tack! Behövde höra detta.
Förstår att det inte är fackmannamässigt korrekt men det känns som jag nästan mördat något efter alla kommentarer.

God kväll
Du har ju absolut inte mördat någon!

Än! Hoppas jordfelsbrytaren fungerar lika bra framöver.

I mitt hus hade tidigare gubbe kopplat in fast monterade utomhuspollare med förlängningskabel kopplat med stickkontakt i ett uttag. När sambon grävde i landet grävde hon av kabeln och det var en jäkla tur att jordfelsbrytaren löste ut. Uttaget var jordat men det upptäcktes senare att jordtråd saknades.

Det jag inte kan förstå är att du inte kopplade in det andra uttaget korrekt. Brutit strömmen, öppnat uttaget som satt där, skruvat i kablarna och sen skruvat ihop det. Då hade du helt plötsligt haft en mycket bättre anläggning.

• Gilla
Patrik V. och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.