55 738 läst · 209 svar
56k läst
209 svar
Råkade klippa i inkopplad elkabel
Vill bara påpeka att detta får Du inte göra!
Med nödig kännedom får Du byta ut ett befintligt uttag, strömbrytare e t c mot motsvarande.
Men Du får inte bygga ut en befintlig installation!
- Sen har jag noterat i forumet, att om allt gick bra med forummedlemmars bistånd i ren text, så tycker de att detta är att bedömma som "nödig kännedom", ifall det gick bra.
Med nödig kännedom får Du byta ut ett befintligt uttag, strömbrytare e t c mot motsvarande.
- Sen har jag noterat i forumet, att om allt gick bra med forummedlemmars bistånd i ren text, så tycker de att detta är att bedömma som "nödig kännedom", ifall det gick bra.
Det var en annan kabel.H Hybro skrev:
Jag råkade klippa i strömkabel när den var inkopplad och kabel blev sotig.
Planen var att mäta (längden) medan den satt i för att byta ut i slutet av kabel grenuttag till ett utompåliggande uttag.
I all hast så glömde jag koppla ur innan jag klippte när jag väl hittade längden som blev bra.
Uttrycket "nödig kännedom" kommer från elinstallatörsförordningen från 1975, som upphävdes 1990. Så det är dags att släppa det uttrycket nu.H Hybro skrev:Vill bara påpeka att detta får Du inte göra!
Vet detta. Men för en som inte begriper, så är det inte helt fel att luta sig mot just detta.P PatrikJo skrev:
Anser det betydligt bättre än:
Typ inshalla (om gud vill) eller Try and error.
Går det fel, så handlar det ibland om människoliv som går till spillo.
Typ gillrat en fälla.
Och eftersom folk inte längre vill kännas vid uttrycket "Nödig kännedom", så rekommenderar jag att i fortsättningen gå in på:
Elsäkerhetsverket.se
Kan det bli tydligare än så här?
Nu valde jag i all hast KÖK. Men det är samma gällande andra rum i en bostad.
Här accepteras inte lägre "Nödig kännedom". Punkt.
Elsäkerhetsverket.se
Kan det bli tydligare än så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu valde jag i all hast KÖK. Men det är samma gällande andra rum i en bostad.
Här accepteras inte lägre "Nödig kännedom". Punkt.
Redigerat:
Tack för hjälpen och oron allihopa.
Nu är projektet klart.
Både stickkontakt och nya uttaget har en längre jordkabel (hör och häpna… man snappade upp någon detalj under BB1 kompens utbildningen)
Allt är dubbelkollat att det sitter korrekt och på rätt ställe.
Jag har mätt fram att jorden är korrekt och fungerar i uttag.
Det blev en riktig kabel (styv och hård).
Jag ville ha ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent fast inte en fast installation. (Detta ska monteras ner när jag väl flyttar)
Nedan kommer bilder på färdig resultat och inkopplingar.
Jag är medveten om max watt och att båda ligger på samma säkring.
Nu är projektet klart.
Både stickkontakt och nya uttaget har en längre jordkabel (hör och häpna… man snappade upp någon detalj under BB1 kompens utbildningen)
Jag ville ha ungefär som ett grenuttag men lite mer permanent fast inte en fast installation. (Detta ska monteras ner när jag väl flyttar)
TS, du är möjligen inte föregående ägare till mitt hus? Jag har sanerat tonvis med sådana fullösningar hittils. Och idag fick jag öppna upp en vägg i källaren för att komma åt en dold skarv... Innan dess har jag öpnnat mellanbjälklaget 2 ggr i samma ärende.
Lik förb.. har du fuskat....B Bagan skrev:Tack för hjälpen och oron allihopa.
Nu är projektet klart.