16 452 läst · 198 svar
16k läst
198 svar
Rättighet till väg?
Hur ser det ut hos grannen, skulle varit intressant med en karta. En grävgubbe med egen firma och bra renommé fixar till en infart ganska lätt och billigt om han får ta det på löpande. Gärna en 14-tonnare med en som har egen lastbil, då fraktar han lätt maskinen själv och några gruslass och om det behövs kör bort lite massor. Borde varit en värdehöjare för grannen att göra innan försäljning.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det stämmer (nästan), muntligt efter 1972 gäller inte, skriftligt gör det även om det inte är inskrivet.Docno skrev:Det förstår jag. Men om förra ägaren och grannen har ingått muntligt avtal efter 1972 om att grannen får använda vägen och detta inte är inskrivet i fastighetsregistret så kan väl detta inte vara gällande mot mig? Detta oavsett om förra säljaren informerat mig om detta eller inte. Eller tänker jag fel här?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Sex månader sen, ja han är ju nyss inflyttad. Vill grannen köra på nyinflyttade TS uppfart så får han väl fråga eller möjligen hävda sitt servitut om ett sådant nu skulle finnas. Det är vanligt hyfs att informera den nyinflyttade familjen om vad man tror gäller juridiskt.A ArneTW skrev:TS skulle ha rett ut hur det skulle vara när/innan han köpte för 6 månader sen...
Jag förstår inte hur du resonerar att det är bättre att vänta till en försäljning innan man drar igång en utredning som kan gå hur som helst.
Men om du gillar att ha tidspress och utpressningsmöjligheter mot de andra inblandade så är det kanske bäst för dig...
/ATW
I övrigt har nog din fantasi spelat dig ett spratt, Vad är det för tidspress och utpressningsmöjligheter? Jag ser inget sådant i tråden.
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 012 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 012 inlägg
Vill du gräva i historien så finns det ortofoto på Lantmäteriets karttjänst från 60- och 70-talen. Jag blev faktiskt förvånad över hur vägar och infarter har flyttats in mitt område och det rätt sent. Det som ser så evigt ut vad gäller vägar är inte sällan rätt sentida. Grusgångar och infarter växer igen på några år och blir gräsmatta om de inte används.Docno skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Varför då? Visst kan man tänka att det är bra att kontrollera om det finns ett servitut, men det är som sagt inte tjänande fastighets sak att säkerställa ett servituts fortbestånd.D Daniel 109 skrev:
Jag vet att du ogärna skriver mer än en mening, men försök att förklara din position. För har du rätt är det förstås intressant för TS att veta, samt vad detta omvända ansvar skumme bottna i.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Men vad är sannolikheten för att det inte fanns ett servitut då huset byggdes? Troligen nära noll.Docno skrev:Det förstår jag. Men om förra ägaren och grannen har ingått muntligt avtal efter 1972 om att grannen får använda vägen och detta inte är inskrivet i fastighetsregistret så kan väl detta inte vara gällande mot mig? Detta oavsett om förra säljaren informerat mig om detta eller inte. Eller tänker jag fel här?
Vad är sannolikheten att den försvunnit ett tag och sedan återuppstått 20 år senare igen? Troligen också mycket liten.
Din säljare har godkänt det i 20 år (genom grannens användande i varje fall) och säger nu till dig att det aldrig funnits servitut?
Lite tunt...
Men det är säljaren som står största risken om han medger att han sagt till dig att det inte finns servitut. För din granne borde det vara relativt lätt att påvisa servitutet.
Sedan borde kanske du också förstått lite mer av det uppenbara...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 677 inlägg
Ok. Låt oss ta oss ur skyttegravarna. Det som avgör ett servituts fortbestånd vid tradition är 7:14 JB. Där står följande.
Vid närmare läsning av lagtexten förstår jag att man kan komma till ett annat slut, men man bör i mina ögon ha betydligt starkare argument än att det skulle kunna finnas ett servitut för att TS ska förväntas tro att det gör det.
Vi kan nog enas om att TS inte kände till något arrende vid inflytt, så då kommer frågan om vad han borde känt till. Jag tycker inte att det är givet att en sparsamt använd körväg inne på en villatomt är något som givet finns där med viss rätt. Särskilt inte då grannen har annan väg till sin fastighet.7:14 jordabalken skrev:14 § I annat fall än som avses i 11-13 §§ gäller upplåtelsen mot den till vilken fastigheten överlåtits endast om upplåtelsen enligt 17 kap. äger företräde framför överlåtelsen på grund av inskrivning eller den nye ägaren vid överlåtelsen ägde eller bort äga kännedom om upplåtelsen.
Överlåtes vid arrende eller hyra fastigheten efter rättighetshavarens tillträde och gäller enligt 11-13 §§ upplåtelsen ej mot den nye ägaren, skall upplåtelsen likväl bestå mot honom, om han ej uppsäger avtalet inom tre månader från överlåtelsen.
Vid närmare läsning av lagtexten förstår jag att man kan komma till ett annat slut, men man bör i mina ögon ha betydligt starkare argument än att det skulle kunna finnas ett servitut för att TS ska förväntas tro att det gör det.
”…eller bort äga kännedom om upplåtelsen.”
Det är den här delen som är vital.
Det är den här delen som är vital.