Byggis1976 skrev:
Vi försökte förhandla med nordea. Har totalt 30 procent av köpeskillingen i lån
Går du in på SBABs hemsida så finns där en app där man kan räkna ut sin rabatt. Leker du lite med den så kommer du nog upptäcka att det är kunderna med hög belåning som får de höga rabatterna.

Jo, så är det väl. Har man inte 4 miljoner i lån i stockholm är man ingen kund att tjäna på....

Det är ett svårbedömt läge nu. Risk för recession (starkt ökad arbetslöshet) och hög volatilitet på alla typer av papper riskerar att påverka prisnivån på hus mer än vi sett hittils. Styrräntan ser väl ut att komma att justeras ned. För den som har rimliga lån och relativt säker inkomst kan det kanske vara positivt, för den som har höga lån kan det nog komma att bli tufft med lån som ligger över marknadspriset och en dallrig arbetsmarknad.

Det känns som att det läge vi har nu i världen är början på en större strukturomvandling där asienekonomierna (med all olika förutsättningar) stärker sina positioner samtidigt som det finns en viss risk för ökad protektionism som inte gynnar Sverige.

Nyfniken skrev:
Går du in på SBABs hemsida så finns där en app där man kan räkna ut sin rabatt. Leker du lite med den så kommer du nog upptäcka att det är kunderna med hög belåning som får de höga rabatterna.
Kan inte förstå varför det ska vara en sån enorm skillnad iaf. Eller är de bara mindre generösa med rabatterna nu?

Kollar nu om lån nu för en bostadsrätt jag ska köpa. Köpeskilling 320.000:-. Fått erbjudande på 4.45 på 75% av köpeskillingen och 6.50 för resterande. Alltså 245 punkter över repon och 228 över stibor.

Lånade för 4år sen till hus köpeskilling 1.150.000:- Då fick vi låna för 4.39, vilket då var 39 punkter över repon och 27 punkter över stibor.

Ska det verkligen vara sån stor skillnad eller måste jag "ta i med hårdhandskarna" för att pressa räntan.

Kullan skrev:
Lånade för 4år sen till hus köpeskilling 1.150.000:- Då fick vi låna för 4.39, vilket då var 39 punkter över repon och 27 punkter över stibor.
Du menar innan journalisterna lärde sig stava till "finanskris"?
Kullan skrev:
Ska det verkligen vara sån stor skillnad eller måste jag "ta i med hårdhandskarna" för att pressa räntan.
Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?

Det enda påtryckningsmedlet enligt min erfarenhet (vilken i och för sig är så begränsad som en erfarenhet kan bli) är att hitta en annan bank som erbjuder en bättre deal.

Kullan skrev:
Kan inte förstå varför det ska vara en sån enorm skillnad iaf. Eller är de bara mindre generösa med rabatterna nu?

Kollar nu om lån nu för en bostadsrätt jag ska köpa. Köpeskilling 320.000:-. Fått erbjudande på 4.45 på 75% av köpeskillingen och 6.50 för resterande. Alltså 245 punkter över repon och 228 över stibor.

Det har skett mycket när det kommer regleringar på finansmarknaden under de senaste fyra åren.

Banken har fått krav på sig att låna upp på löptider som bättre matchar den verkliga löptiden på lånen. Det är ju inter riktigt så att alla som lånar upp på tre månader betalar tillbaka krediterna efter tre månader. Finansinspektinen hänvar att ett genomsnittligt bolån är på över 10 år.

Detta är en av förklaringarna till att skillnaden mellan bolåneräntan och reporäntan/stibor har gått isär. Dettar är oxå något vi kommer att få leva med och det är inte heller omöjligt att de kommer att gå isär ännu mer i och med att förhandlingar på området fortgår...

Ytterligare en delförklaring är att bostadsrättslån ofta har högre ränta än villalån.
Att det finns flera orsaker till högre ränteskillnader etc. innebär förstås inte att du inte ska kolla med flera banker vad de kan erbjuda och förhandla efter det:)

Nyfniken skrev:
Du menar innan journalisterna lärde sig stava till "finanskris"?

Hur skulle det gå till hade du tänkt dig?

Det enda påtryckningsmedlet enligt min erfarenhet (vilken i och för sig är så begränsad som en erfarenhet kan bli) är att hitta en annan bank som erbjuder en bättre deal.
Nja, jag har ju inga kontakter bland västkillar eller så, att ta i med hårdhandskarna var mest nåt jag kastade ur mig. Har vänt mig till flera banker, men de två jag fått svar av hitills ligger ungefär lika. :(

PCLarsson skrev:
Det har skett mycket när det kommer regleringar på finansmarknaden under de senaste fyra åren.

Banken har fått krav på sig att låna upp på löptider som bättre matchar den verkliga löptiden på lånen. Det är ju inter riktigt så att alla som lånar upp på tre månader betalar tillbaka krediterna efter tre månader. Finansinspektinen hänvar att ett genomsnittligt bolån är på över 10 år.

Detta är en av förklaringarna till att skillnaden mellan bolåneräntan och reporäntan/stibor har gått isär. Dettar är oxå något vi kommer att få leva med och det är inte heller omöjligt att de kommer att gå isär ännu mer i och med att förhandlingar på området fortgår...
Fattar inte riktigt det där, går det förklara görna enklare för en oinsatt.
Om de får lån till kostnad av stiborräntan borde de väl tjäna på att låna ut så länge den är högre än det. Om man sen inte betalar tillbaka efter 3 månader fast man har 3månaders rörligt, vad spelar det för roll? De justerar ju ens rörliga ränta hela tiden utefter vad de har för inlåningskostnader.

Modig skrev:
Ytterligare en delförklaring är att bostadsrättslån ofta har högre ränta än villalån.
Att det finns flera orsaker till högre ränteskillnader etc. innebär förstås inte att du inte ska kolla med flera banker vad de kan erbjuda och förhandla efter det:)
Vad beror detta på då isf? Dvs högre ränta på bostadsrätter.

Kullan skrev:
Vad beror detta på då isf? Dvs högre ränta på bostadsrätter.
Jag vet faktiskt inte (och jag tror inte att alla banker har olika räntor för villa- och bostadsrätter). En förklaring kan vara att en bostadsrätt kan vara en sämre säkerhet för lånet eftersom det inte bara handlar om den enskilda låntagarens ekonomi utan även bostadsrättsföreningen – även om det är ovanligt så kan bostadsrättsföreningar gå i konkurs varpå bostadsrättsinnehavarna förlorar sin insats. Husen säljs ofta och omvandlas till hyreshus (de före detta bostadsrättsinnehavarna får normalt bo kvar i sina lägenheter men det är då alltså hyresrätter och de har kvar sina respektive banklån – som de nu inte längre har säkerhet för).

Fått erbjudande idag från SEB, 3 mån rörligt 3,95 och 2 års bundet 3,08.
Hur är deras internetbank tro? (För de vill så klart jag ska flytta alla tilgångar dit)

Kullan skrev:
Fått erbjudande idag från SEB, 3 mån rörligt 3,95 och 2 års bundet 3,08.
Hur är deras internetbank tro? (För de vill så klart jag ska flytta alla tilgångar dit)
Den är som internetbanker är mest. Allt finns och inga konstigheter. Använder själv utöver deras, SHB, Swedbank och Skandiabanken. Jag tycker alla funkar bra.

SEB tycker jag är bra, har haft den länge, både aktiedepå, fondsparande och bolån.

Tycker du fått ett rätt hyggligt erbjudande, 2 års räntan är låg nu, jag är själv lite sugen att binda en del, känns som man kan ta några räntesänkningar (om dom nu kommer) innan 3mån räntan hamnar under dagens 2 års ränta.

Magnus

Monkamannen skrev:
SEB tycker jag är bra, har haft den länge, både aktiedepå, fondsparande och bolån.

Tycker du fått ett rätt hyggligt erbjudande, 2 års räntan är låg nu, jag är själv lite sugen att binda en del, känns som man kan ta några räntesänkningar (om dom nu kommer) innan 3mån räntan hamnar under dagens 2 års ränta.

Magnus
Ja jag hade egentligen ingen tanke på att binda, men när jag såg det där förslaget kanske jag måste tänka om. Nu kommer jag iofs inte ha några stora lån på lägenheten, så att jag kollar runt, är mest pga av min ekonomiska (som jag väljer att kalla den ;)) sida. Varför betala mer än man behöver liksom. :p
Behöver alltså inte binda för att slippa paniken om räntan skulle stiga en del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.