timmelstad skrev:
Ovanstående om något är definitivt snack.
håller med!
... banker vill gärna ha kunder som tror på detta snacket :)
gaia
 
Är själv i läge att snart förhandla ränta. När vi köpte hus för 5år sen så var jag riktigt nöjd med räntan jag förhandlade mig till. Dessutom hade jag ett löfte att höjningar och sänkningar på denna ränta skulle följa reporäntan. Men bara muntligt löfte så banken struntade ju snart i det och skyllde på krisen 2008/2009 (eller när var den?). Sen fick jag också förklarat för mig att det ju egentligen snarare är stibor-räntan som spelar roll för bankerna.

Så denna gång funderar jag på att be dem att i avtalet skriva in att min ränta ska följa stiborräntan plus ett visst påslag. Så man slipper hålla efter gå in och kolla och ringa runt och tjata och förhandla varje gång de varit in och "smyghöjt".
Är det möjligt att få dem att göra så tro?
 
Kullan skrev:
Är själv i läge att snart förhandla ränta. När vi köpte hus för 5år sen så var jag riktigt nöjd med räntan jag förhandlade mig till. Dessutom hade jag ett löfte att höjningar och sänkningar på denna ränta skulle följa reporäntan. Men bara muntligt löfte så banken struntade ju snart i det och skyllde på krisen 2008/2009 (eller när var den?). Sen fick jag också förklarat för mig att det ju egentligen snarare är stibor-räntan som spelar roll för bankerna.

Så denna gång funderar jag på att be dem att i avtalet skriva in att min ränta ska följa stiborräntan plus ett visst påslag. Så man slipper hålla efter gå in och kolla och ringa runt och tjata och förhandla varje gång de varit in och "smyghöjt".
Är det möjligt att få dem att göra så tro?
Möjligt? Absolut, finns folk på forumet som har såna avtal.

Lätt? Nej, inte särskilt. Mitt bästa råd inför en sån förhandling är att läsa på om hur bankerna handlar och lånar och Stibors betydelse för dem. Detta för att inte bli bortvillad om det kommer sk yui mma argument som kan eller inte kan vara sanna. Det kommer högee kapitaltäckningskrav och extra tuffa krav utöver Basel3 lurar runt hörnet. Det kommer man hänvisa till bland mycket annat om du kommer så långt som att diskutera påslag på Stibor.

Lycka till och berätta gärna hur det gick!
 
timmelstad skrev:
Möjligt? Absolut, finns folk på forumet som har såna avtal.

Lätt? Nej, inte särskilt. Mitt bästa råd inför en sån förhandling är att läsa på om hur bankerna handlar och lånar och Stibors betydelse för dem. Detta för att inte bli bortvillad om det kommer sk yui mma argument som kan eller inte kan vara sanna. Det kommer högee kapitaltäckningskrav och extra tuffa krav utöver Basel3 lurar runt hörnet. Det kommer man hänvisa till bland mycket annat om du kommer så långt som att diskutera påslag på Stibor.

Lycka till och berätta gärna hur det gick!
Hmm... Jag tackar så mycket för tipsen! Tror dock jag kommer få problem. Börjar de svamla har de snart trollat bort mig helt vare sig jag har försökt läsa på eller inte.

Man kan förstå dem också på så sätt att de inte vågar sätta sig själv i klistret i många år framåt genom att skriva in sånt som kan bli helt fel på sikt. Men kanske kan man skriva in rörlig med påslag efter stibor, för en 2-års period eller nåt sånt. En bunden rörlig ränta typ...
Efter detta är de fria att höja den rörliga efter eget tycke (och för mig att börja ringa och tjata igen...)

Tvivlar dock på att detta tillägg skulle göra dem lugnare, förmodligen får det dem bara att ännu mer sparka bakut och känna att det blir rörigt.
 
Vi sitter också i situationen att vårt nuvarande 1-åriga lån löper ut, enbart bottenlån och vad vi då tyckte var rimliga 2,87% eller upplåning + 0,55%. När vi pratade med SEB för någon vecka sedan så lät man meddela att man "höjt sina marginaler till 1%" utan någon som helst motivering. Ja annat än att man väl vill tjäna mer pengar (dom verkade ha det lite knapert vid senaste kvartalsrapporten). Dom kunde däremot vara generösa mot oss och sänka marginalen till 0,95% på nuvarande upplåning eller närmare 4% på 3-månaders-räntan. Och det var "väldigt bra", för vem framgick inte men vi kunde snabbt konstatera att dom naturligtvis menade för sig - vi ansåg att räntan var löjligt hög.

Nu sitter vi med relativt modesta lån men har skaplig ekonomi i övrigt med vettiga inkomster och hanterbar kostnadsbas och marginal men det var tydligen inte alls relevant. Vi lät i alla fall meddela att vi tänkt byta bort dom mot annan bank, vilket bemöttes med en gäspning. Så vi ringde till SHB istället och fick veta att man "erbjuder" dom räntor som står på hemsidan. Jisses! Finns det verkligen ingen som helst konkurrens inom bankvärlden längre? Räntorna bör rimligen vara på väg ner i allmänhet med tanke på utvecklingen i Europa och ECB sänkte nyligen styrräntan med resultatet att Riksbanken meddelade att man också kunde tänkas göra det framöver, och då väljer våra grisbanker att höja marginalerna och totalt vägra att förhandla med sina (ganska trogna och troligtvis ganska lönsamma) kunder.

Nä man skulle verkligen vilja att dom fick lite av sin egen medicin och människosyn, och så får man inse att det dummaste man kan göra är att ha amorteringsfria bolån - man kommer alltid att vara utlämnad till bankernas vinstkrav och usla syn på sina kunder.
 
Alla dessa räntetrådar alltså
Lär er amortera istället och lägg fokus på det slipper ni sen lite längre fram dra er i håret för en % hit eller dit i höjning
Såg nån stackare i nån annan tråd som hade 91% skuld på kåken, fyfan de hade man inte vågat berättat för morsan
 
Skaneman skrev:
Alla dessa räntetrådar alltså
Lär er amortera istället och lägg fokus på det slipper ni sen lite längre fram dra er i håret för en % hit eller dit i höjning
Såg nån stackare i nån annan tråd som hade 91% skuld på kåken, fyfan de hade man inte vågat berättat för morsan
Vad sägs om att du istället tar och skapar eller letar upp en egen amorteringstråd och slänger ur dig dina meningslösa kommentarer där istället om du nu inte är intresserad av att diskutera bolåneräntor.

Och hälsa morsan vettja. :rolleyes:
 
Skaneman skrev:
Alla dessa räntetrådar alltså
Lär er amortera istället och lägg fokus på det slipper ni sen lite längre fram dra er i håret för en % hit eller dit i höjning
Om man klarar av att tänka både på amortering och ränta, så kasnke man får ännu mer pengar över att amortera för... :rolleyes:

Men det är klart, ju högre ränta du har, desto mer sparar du på amortering! :wow:
 
Skaneman skrev:
Alla dessa räntetrådar alltså
Lär er amortera istället och lägg fokus på det slipper ni sen lite längre fram dra er i håret för en % hit eller dit i höjning
Såg nån stackare i nån annan tråd som hade 91% skuld på kåken, fyfan de hade man inte vågat berättat för morsan
Det är väl rätt sunt att försöka pressa sin ränta och försöka få en så bra deal som möjligt oavsett om man råkar gilla att amortera eller inte. Det ena motsätter knappast det andra.

Och vad säger belåningsgraden egentligen om den ekonomiska situationen för den enskilda individen/familjen? Det är ett ganska trubbigt mått på om man har en bra ekonomisk situation eller inte eftersom det beror på lånets storlek i förhållande till den årliga inkomsten, vilka andra tillgångar och utgifter man eventuellt har och vilken situation man befinner sig i både privat och på arbetsmarknaden.

Sen blir jag lite intresserad av ditt råd att bara man amorterar så slipper man dra sig i håret och sluta bry sig om att fokusera på att förhandla en bra ränta för amorteringen i sig gör att man inte behöver bry sig om räntan överhuvudtaget.

Om vi tar ett enkelt exempel på två familjer som köpt villor för 3 miljoner och bägge har lagt in 15 % kontant, så bägge har ett lån på 2 550 000:-. Den ena familjen väljer att inte amortera något medan den andra amorterar 5000:- i månaden. Efter 5 år så har den familj som amorterat minskat sin skuld med 300 000:- så den totala lånekostnaden är nere på 2 250 000:-. Familjen som amorterat har vid en ränta på 4% 1000:- mindre i månadskostand efter fem år innan ränteavdrag jämfört med den andra familjen som inte amorterat.

Men om familjen som amorterar inte tycker att man behöver bry sig om vad räntan är eftersom man flitigt amorterar och inte förhandla om bra villkor har listräntan, medan familjen som inte amorterat förhandlat sig till en hyfsad rabatt så räntan instället är 3,4% så har den familjen som inte amorterat en kostnad som är 275:- lägre per månad än den familj som flitigt amorterat, men inte förhandlat särskilt väl.

Det jag vill säga är att det krävs ganska stora amorteringar och för det flesta många år innan man kan säga att man kan strunta i vilken ränta som gäller och framförallt så lönar det sig att hålla koll på ränteläget och vara en aktiv kund och förhandla om en bra ränta.
 
mr_bygg skrev:
Det är väl rätt sunt att försöka pressa sin ränta och försöka få en så bra deal som möjligt oavsett om man råkar gilla att amortera eller inte. Det ena motsätter knappast det andra.

Och vad säger belåningsgraden egentligen om den ekonomiska situationen för den enskilda individen/familjen? Det är ett ganska trubbigt mått på om man har en bra ekonomisk situation eller inte eftersom det beror på lånets storlek i förhållande till den årliga inkomsten, vilka andra tillgångar och utgifter man eventuellt har och vilken situation man befinner sig i både privat och på arbetsmarknaden.

Sen blir jag lite intresserad av ditt råd att bara man amorterar så slipper man dra sig i håret och sluta bry sig om att fokusera på att förhandla en bra ränta för amorteringen i sig gör att man inte behöver bry sig om räntan överhuvudtaget.

Om vi tar ett enkelt exempel på två familjer som köpt villor för 3 miljoner och bägge har lagt in 15 % kontant, så bägge har ett lån på 2 550 000:-. Den ena familjen väljer att inte amortera något medan den andra amorterar 5000:- i månaden. Efter 5 år så har den familj som amorterat minskat sin skuld med 300 000:- så den totala lånekostnaden är nere på 2 250 000:-. Familjen som amorterat har vid en ränta på 4% 1000:- mindre i månadskostand efter fem år innan ränteavdrag jämfört med den andra familjen som inte amorterat.

Men om familjen som amorterar inte tycker att man behöver bry sig om vad räntan är eftersom man flitigt amorterar och inte förhandla om bra villkor har listräntan, medan familjen som inte amorterat förhandlat sig till en hyfsad rabatt så räntan instället är 3,4% så har den familjen som inte amorterat en kostnad som är 275:- lägre per månad än den familj som flitigt amorterat, men inte förhandlat särskilt väl.

Det jag vill säga är att det krävs ganska stora amorteringar och för det flesta många år innan man kan säga att man kan strunta i vilken ränta som gäller och framförallt så lönar det sig att hålla koll på ränteläget och vara en aktiv kund och förhandla om en bra ränta.
Om man kunde trycka "gilla" på kommentarer här hade jag gjort det.
 
Och kunde man trycka på "face palm" på inlägget som det här var en replik på hade jag gjort det...
 
Jaha...

Var tydligen en ganska intressant tråd jag startade! Det är tacksamt med alla tips, samtidigt som de inte alltid gör mig så mycket klokare utan snarare förvirrad :)

Jag har i alla fall bestämt mig för att försöka pruta samt att försöka ta in fler offerter. Jag tänker inte gå på LF;s jäkla snack om 20 % bonus på försäkringar. Detta har jag ändå har jag konstaterat :)

Åter tack för alla tips och för era råd!
 
Vi försökte förhandla med nordea. Har totalt 30 procent av köpeskillingen i lån, inga andra lån, inga studielån och ca 100 procent av hela huset i andra tillgångar - som jag ser det borde vi vara en nollriskkund. De erbjöd oss 0,1 procents rabatt,....så bye bye Nordea!
 
Byggis1976 skrev:
Vi försökte förhandla med nordea. Har totalt 30 procent av köpeskillingen i lån, inga andra lån, inga studielån och ca 100 procent av hela huset i andra tillgångar - som jag ser det borde vi vara en nollriskkund. De erbjöd oss 0,1 procents rabatt,....så bye bye Nordea!
Det är inte nollrisken som är intressantast för banken, det är deras intäktsmöjligheter, med viss nivå av risk.

1. Hur kan vi tjäna pengar på dig?
2. Till vilken risk.

I den ordningen. Är 1 låg är 2 ganska ointressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.