Jc1972 skrev:
Är samtliga dessa lån förhandlade i oktober eller "bara" det med påslag 0,7?
Mitt eget (0,55) är från oktober. Övriga vet jag inte men det rör som om närtid (närmsta månaderna). Jag kollade helt enkelt läget med de omkring mig som förhandlat lån nyligen för att se vad jag kunde hamna på.

Enda möjligheten till lägre marginaler skulle ju kunna vara att man lokalt behöver kriga mer med priserna. Men det har jag ingen koll på. Jag ville ha SEB då jag inte tycker systemet med rabatt på listpris är överskådligt (verkar som rabatten har en tendens att "försvinna" med tiden och det är svårt att hålla reda på den) så jag kollade inte med någon mera bank. Det nämde jag ju inte för SEB såklart :D

Förövrigt var det helt "omöjligt" att komma under 0,7 innan jag nämde kollegor vid namn med bättre vilkor. Då gav de med sig.

Tack igen Qvirre. Då är det väl tyvärr så att jag saknar det skarpaste vapnet vilket verkar vara att kunna namnge "bekanta" som har fått bra villkor. Eller det kanske funkar med att referera till "en mycket nära bekant vid namn Qvirre"...

Jc1972 skrev:
Kul med så många svar!

Jag måste be dig förtydliga Qvirre: Du berättar om kollegor och bekanta som har fått SEB:s påslag mellan 0,45 och 0,7. Är samtliga dessa lån förhandlade i oktober eller "bara" det med påslag 0,7? Det vore bra att veta så jag kan använda det nästa gång jag orkar konversera med dem. Har du någon mer bra fakta som jag kan lägga fram till bankgubben så tar jag naturligtvis gärna emot den också. Tack på förhand!

Modig - tack för länken! Har kollat in Comboloan förut men fått intrycket av att man inte får ut någon direkt relevant info så länge man inte betalar - vilket jag ännu inte gjort. Hur som helst, när jag följde din länk så visades en tabell med 10 st "Förhandlade boräntor" med spannet 3,0% - 5,2% med majoritet kring 3,3%-3,9% vilket ju skulle kunna få mig att tro att det som SEB erbjudit oss är hyfsat konkurrenskraftigt - om jag inte hade läst annat i den här tråden förstås... ;)

Funderar lite på mitt nästa steg med SEB. Vi har mest konverserat via mail så här långt, och kanske jag ska dra iväg ett nytt svar där jag nu berättar att jag precis pratat med flera personer utan exceptionell ekonomi som helt nyligen blivit erbjudna ett påslag om 0,25 punkter lägre än vad som erbjuds oss. Kanske avsluta med att jag inte riktigt ser något skäl till att vi inte skulle kunna få motsvarande då vi är en ekonomiskt sund familj. Vet inte om man skulle kunna lägga till något i stil med att "Annars får det vara"? Jag får tyvärr en känsla av att SEB på något vis "vet" att de inte har någon konkurrens och då kanske helt enkelt svarar "Lycka till!" med resultat att jag krälar tillbaka till dem, skäms, och tecknar lån med påslag 0,7... Fasen att detta ska behövas! :)
Eftersom jag är lat av mig, åtminstone idag, hänvisar jag i mitt fall till mitt tidigare inlägg i fallet med just SEB:
http://www.byggahus.se/forum/priser.../95633-vilken-rorlig-ranta-har-ni-53.html#785

Banken sätter sin rabatt utifrån kundengagemang, belåningsgrad och förutsättningar. Om man amorterar eller inte verkar inte påverka (annat än att det ju påverkar belåningsgraden i långa loppet)

Frågar man inte så får man ingen rabatt. Gör man ingen egen insats när det är dags att binda om får man oftast 'standardräntan', så det är alltid värt att engagera sig. En tiondels procent på en miljon är 1000 kr på ett år som man kan ha roligare med än att ge till banken.

Jag brukar alltid fråga något i stil med "Vad kan jag göra för att sänka räntan? Skulle det göra någon skillnad om jag betalar av 100 000 kr idag?". Oftast har jag lyckats få ner något eller alla mina lån någon tiondels procentenhet varje gång det är dags att förhandla om tack vare det, även fast jag inte betalat av något.

Har för övrigt betydligt bättre erfarenheter av att prata med låneavdelningen på telefonbanken än med kontoren - vet ej om de på kontoren får mer provision eller liknande.

Mina erfarenheter gäller framförallt SEB. Har hittills inte haft någon anledning att byta.

Fun Living skrev:
Tack!

Det ska jag testa :)
Ställ ett antal banker mot väggen och var beredd att byta bank om det krävs. Vi förhandlade just om ett av våra lån till en 2-årig fast ränta och hamnade till slut på 2,9%. Banken har väldigt goda marginaler idag så det ska finnas gott om utrymme för förhandling.

Hej, min förra bank började spamma mig med erbjudande om fasträntekonto. Då skulle jag få lite högre ränta, men förstås inte komma åt pengarna.

Dessutom ringde det säljare hem till mig och kom med en massa klatschiga förslag, de hade sett att jag hade fond si och så, den gick ju inte så bra så jag borde flytta till dittan och dattan istället, om jag slog till direkt så skulle det gå fortare. Fast de teg om att avgiften var mycket högre, och att de tjänade på varenda flytt jag gjorde.

Jag frågade om han ärligt kunde svara på om han var finansexpert eller säljare och jag fick faktiskt ett ärligt svar - det var en säljare som jobbade telefon kvällstid, på provisionsbasis.

Det finns nog ingen gratis lunch, om vi säger så.

Shoppa runt, det är nog det enda som kan löna sig lite grann.

Jag gick långt som tusan, jag fick lånelöfte från konkurrerande bank som låg en bra bit under swedbanks. Sedan visade jag helt enkelt detta för min bankkvinna. Hon sa att hon inte kunde matcha men att de gärna ville ha oss kvar. Jag bad då henne flytta allt till handelsbanken. Hon pratade då med sin chef som kom in och försöke övertyga mig om att den ränta jag ville ha ej gick. Jag stod på mig varpå han ringde sin chef på annat kontor och därefter var det enkelt att få lägre ränta tydligen.

Tråkigt att man måste tjafsa så man skäms men det är väl så att de som är drygast och har störst käft kommer längst.....

Så bara bråka! Visa på hur mycket pengar de tjänar på dig....nu har de en marginal på flera procent...det blir tusenlappar till deras VD:s lägenhet ;)

Vi har SEB som bank använder dom som bank till firman och privat, har 3,00 i ränta bundet två år frammåt, vi band det i början av november 2011 så visst finns det förhandlingsläge om man vill.

Har dock bara 1,4 i skuld på en gård som är värd över 4.0 samt av vi amorterar.

Om du till att börja med har inkomst som gott klarar bankens kalkyler, låg belåningsgrad (under 70%) och i övrigt en sund ekonomi kommer du alltid kunna komma lite under listpris. Om du dessutom samlar dina tillgodohavanden såsom pensioner, sparade kapital eventuellt försäkringar är det självklart att banken kan pruta lite mer. För banken handlar det om en enda sak: tjäna pengar till sina aktieägare - självklart!

Att allt inom kreditgivning sedan handlar om risker tänker inte lika många på. Därför krävs väldigt mycket av dig för att kunna få de bästa villkoren. Lågrisk-kunder får givetvis bäst villkor. Varför har min far billigare bilförsäkring än mig? Jag kör fortare och har mindre erfarenhet.. Det smäller oftare för "mig"! Risker!

Att sedan, som någon skribent ovan nämner, banken försöker få dig att byta bort vissa fonder mot de med högre avgifter är snack. Banken tjänar pengar på att din förmögenhet/hög med pengar växer. Klart man erbjuder de fonder man över tid tror ger bäst avkastning.

Jag har ca 2,8 milj i lån, belåningsgrad ca 70% förhandlade till mig 51 punkter (3-mån ränta) marginal på deras upplåningsränta som idag är 2,9 dvs jag har 3,41 dock lite kvar på min bindning så jag har 3,32 i dagsläget... lånet tog jag i december 2010, jag är sedan länge helkund där med både privat ekonomi samt en min tjänstepension...

23 Sept förhandlade jag om att binda på ett år, då var deras upplåning 2,12 (ett års ränta), jag fick då marginalen 70 punkter dvs budet från dom var 2,82%.

Mvh
Magnus

Lättaste sättet att få rabatt tycker jag är att säga att man vill ha en bra rabatt. Då brukar man få det. =)

Det är otroligt mycket högre listräntor än vad som är möjligt att få idag. Bankernas upplåningsräntor sinsemellan har gått ned men inte deras officiella räntor. Så det är bra att förhandla. Jag har 2,5 % bundet 1 år (förhandlat i oktober) hos SEB. Banken överaskade mig faktiskt med ett bra erbjudande innan jag hann föreslå något så man kan ju misstänka att de tror att räntorna ska gå ned under året. Innan dess hade jag rörligt (3mån) på motsvarande 3.11% idag. Tror att marginalen är 0,5 på 1årsräntan och 0,3 på rörliga.
2, 5 MSEK i lån ca 50% belåningsgrad.

Är det någon där ute som har Nordea som bank? alt. lån med räntetak?. Vi har två båttenlån hos Nordea på tot 2.100.000:- och när vi nu strök topplånet hos dem så tänkte vi att det var dags att förhandla om bottenlånen. Banken svarade kvickt att lån med "räntetak" inte går att göra något med.... Ju mer jag tänker på detta desto mer förbannad blir jag efter som att "räntetak" är en tjänst/försäkring som vi betalar för, och förövrigt följer lånet 3mån räntan....

Tips och idéer mottages tacksamt!

Begär offert från ett par andra banker och ge sedan Nordea möjlighet att erbjuda något motsvarande.

ejeras skrev:
Att sedan, som någon skribent ovan nämner, banken försöker få dig att byta bort vissa fonder mot de med högre avgifter är snack. Banken tjänar pengar på att din förmögenhet/hög med pengar växer. Klart man erbjuder de fonder man över tid tror ger bäst avkastning.
Ovanstående om något är definitivt snack.

Banken tjänar inte pengar på att deras kunders pengar växer. De tjänar pengar på räntemarginaler och förvaltningsavgifter. Prata inte goja är du vänlig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.