Ok, lika bra att visa sin okunskap eller kanske naivitet...

Jag läser att många får "erbjudanden" från banken. Jag sätter citationstecken för jag undrar hur dessa erbjudanden går till? Vi har 3 180 000 SEK i lån. Husets värde (nybyggt och flyttade in i februari i år) ligger på cirkus 4 200 000 SEK. Minst... Vi har två stabila inkomster och ligger lite över snittet för löner. Jag ser oss som två stabila pesoner med en slant på banken och ett hus med bra värde. Inga lik i garderoben och inga betalningsanmärkningar eller krediter.

Vi har Länsförsäkringar och har 3,12 % i ettårsränta vilken ska omförhandlas 30 december 2011. Jag går in på deras hemsida och läser av ränteläget. Ser att den rörliga ligger på 4,37 %. Vi har ALLT hos länsförsäkringar. Pension, försäkringar (olycksfall, bil, hus m.m), lönekonton.

Vad är det för "erbjudande" jag ska få fram? Om vi säger att vi vill ha lånet fortsatt rörligt, kommer de inte att erbjuda oss 4,37 % då? Eller ska jag be om ett bättre erbjudande? Jag är lite besviken på mig själv att jag ej förstår denna process :(. I det privata arbetslivet är jag rätt duktig på att göra affärer :D. Vad är det jag missar? Ser att många har massor med bra erbjudanden om räntesatser under 4 %.

Vad är det jag ska eller bör göra? Jag är också i den sitsen att jag inte vet om jag vill flytta runt allt vi har hos LF till en ny aktör. Vi har deras 20 % rabatt på en del försäkringar som ger oss cirka 1 700 SEK på ett år. Är det kanske det som är LF;s "grej"? Att de får oss att tro att det är massor av rabatter?

Kommentarer? Tips? Vad kan jag göra?

Den ränta som banken erbjuder är ju deras bud, en siffra de gärna inte kan höja om man uppfyller kraven. Men, uppfyller man kraven med råge skall man ju naturligtvis börja förhandla om en bättre ränta. 0,3 - 0,5% rabatt på listräntan ser jag inte som något jättesvårt att nå om man står på sig lite. Varje tiondel ni kan sänka är ju värd drygt 2000kr netto per år efter skatteavdrag för er.

Tack!

Det ska jag testa :)

Bara så du har en referens. På SEB får jag med dagens ränta 3,38 på 3-månader och 2,95 på 1-årsräntan. Och då är våra förutsättningar snäppet under era (högre bottenlån, lägre totallån).

Så får du inte kring dom nivåerna så skulle jag byta bank direkt. 1700kr per år i försäkringsrabatt är ju ingenting jämfört mot 10-tals punkter i skillnad på bolån i 3-miljonersklassen.

Hmmm. Det sistnämnda är också intressant. Jag tror att LF vinner en del kunder på deras "höga rabatter". men precis som du skriver är det ointressant om det blir dyrare med bolåneräntorna. Jag ska kika närmare på detta också.

Stort tack!

Qvirre (och övriga)! Den ränta du berättar om ovan hos SEB - var det ett tag sedan du förhandlade? Jag försöker just nu hitta bäst möjliga ränta då vi ska lägga om lånen och jag får inte ens av SEB så bra räntor som du beskriver. I nuläget ligger lånen hos Swedbank.

Vi har "bra" förutsättningar: höga löner, lån om 3 Mkr med husvärde ca 5,5-6 Mkr, några hundringar på banken, inga anmärkningar etc. Varför lyckas jag inte? :(

I nuläget ser erbjudanden ut så här:

3-mån: SEB 3,55% Swed 3,70%
1-år: SEB 3,21% Swed 3,90%
2-år: SEB 3,20% Swed 3,70%

Swedbank verkar försöka bjuda till för att behålla oss som kunder men menar att de i stort sett inte kan gå lägre än ovan. Jag har inte kontaktat några andra i nuläget då jag (genom att läsa här bl.a.) fått intrycket att ingen kan slå SEB.

SEB använder ju sin upplåningsränta + ett påslag till skillnad från övriga banker som lämnar rabatt på de officiella räntorna vid ränteerbjudanen- När jag berättar för SEB att jag sett folk få väsentligt lägre räntor än de vi erbjuds så säger de att de "förut" (vet ej när) erbjöd påslag om 0,4-0,6% på sin upplåningsränta men då de sedan märkte att de var "för" konkurrenskraftiga så höjde de påslaget till 0,7-1,0%

Det känns surt att man som välutbildad, normalbegåvad och ekonomiskt sund familj inte klarar av att förhandla lika bra som "andra" med ungefär samma förutsättningar...

Några tips? Uppmuntrande ord? Privata långivare som kan tänka sig att erbjuda oss ett långt lån till låg fast ränta? ;)

Jc1972 skrev:
Några tips? Uppmuntrande ord? Privata långivare som kan tänka sig att erbjuda oss ett långt lån till låg fast ränta? ;)
Jag skulle vara mycket nöjd med 3,2 på 2 år.

Jag inbillar mig att en del av de som skryter med sina låga räntor har speciella förutsättningar som inte alltid redovisas. Företagskonton etc.

Skryter? Nu tycker jag du är orättvis.

Fun Living, du skriver att du vill ha lånet rörligt och med det blir det 3-månaders lån utan bindningstid, stämmer det?
Så tror du att räntorna kommer att gå ned ska du välja det men samtidigt ha en ekonomi att klara räntehöjningar, självklart kan du låsa det när du önskar då det är obundet och enbart räntan förändras i 3-mån intervall.
Ta en öppen ärlig dialog med din bank där ni går igenom dina förutsättningar och ställ den klassiska frågan "om detta är det bästa de kan göra för dig som helhetskund". Men be någon annan bank om ett förslag också som även de har försäkringar så du får en helhetsbild.

Jc 1972 att förhandla eller som det ibland kallas "pruta" är nog mera ett intresse och framför affärsläggning än enbart utbildning och normalbegåvning. Genom att "pruta" i olika sammanhang så blir man skickligare med tiden, dvs vid alla tänkbara köp. Det gäller att få en känsla men även försöka få info om vilka marginaler som säljaren har att röra sig med. Och lura dig inte av det klassiska "att nu måste jag prata med chefen först innan du kan få ett annat pris", det gör även banker, men är bara för att ge dig en tro att du nått så långt det går att komma :)

Redigerat:
Inget skryt. Bara fakta för att ge andra en referens på vad som erbjuds för stunden. De räntor jag skrev upp gällde med min marginal det aktuella datumet inlägget skrevs.

Vi har inga speciella förutsättningar. Påslaget på SEB är för oss 0,55. Kollegor med bättre förutsättningar (högre lån, lägre bottenlån). Har ner till 0,45 i marginal. De med "sämst" marginal jag har pratat med har 0,7 i marginal. Detta är räntor som är bundna i oktober.

Aktuella inlåningsräntor kan lätt hittas på SEBs hemsida. Lägg sen bara till aktuell marginal så har du vad du får.

qvirre skrev:
Vi har inga speciella förutsättningar. Påslaget på SEB är för oss 0,55. Kollegor med bättre förutsättningar (högre lån, lägre bottenlån). Har ner till 0,45 i marginal. De med "sämst" marginal jag har pratat med har 0,7 i marginal. Detta är räntor som är bundna i oktober.
Min marginal hos SEB är 0,65. I slutet på september när lånet "förhandlades om" smyghöjde de marginalen till 0,85 men återställde den efter ett telefonsamtal där de till en början påstod att det "inte gick" att sänka den. 0,65 har jag fått utan att bråka alls, så jag gissar att med ytterligare lite klagovisor skulle det gå bra att få ner den ett snäpp till.

Tyvärr måste man tydligen spela det här löjliga spelet med banken.

Här kan du hitta en hel del matnyttigt: http://comboloan.se/bolan.asp?Menu=Bolan Du kan se olika bankers officiella räntor, se vad folk rapporterar in att de har lyckats förhandla sig till + få tips om hur du kan förhandla om räntan. Kika till exempel på ”Snabbtest – dina styrkor” och ”Ditt förhandlingsunderlag” som du hittar i vänsterspalten.

qvirre skrev:
Inget skryt. Bara fakta för att ge andra en referens på vad som erbjuds för stunden. De räntor jag skrev upp gällde med min marginal det aktuella datumet inlägget skrevs.

Aktuella inlåningsräntor kan lätt hittas på SEBs hemsida. Lägg sen bara till aktuell marginal så har du vad du får.
Tackar jag för, snart dax för mina lån på SEB att läggas om.

Sist jag pratade med LF hade de en maxrabatt på 0,3 %-enheter.

Kul med så många svar!

Jag måste be dig förtydliga Qvirre: Du berättar om kollegor och bekanta som har fått SEB:s påslag mellan 0,45 och 0,7. Är samtliga dessa lån förhandlade i oktober eller "bara" det med påslag 0,7? Det vore bra att veta så jag kan använda det nästa gång jag orkar konversera med dem. Har du någon mer bra fakta som jag kan lägga fram till bankgubben så tar jag naturligtvis gärna emot den också. Tack på förhand!

Modig - tack för länken! Har kollat in Comboloan förut men fått intrycket av att man inte får ut någon direkt relevant info så länge man inte betalar - vilket jag ännu inte gjort. Hur som helst, när jag följde din länk så visades en tabell med 10 st "Förhandlade boräntor" med spannet 3,0% - 5,2% med majoritet kring 3,3%-3,9% vilket ju skulle kunna få mig att tro att det som SEB erbjudit oss är hyfsat konkurrenskraftigt - om jag inte hade läst annat i den här tråden förstås... ;)

Funderar lite på mitt nästa steg med SEB. Vi har mest konverserat via mail så här långt, och kanske jag ska dra iväg ett nytt svar där jag nu berättar att jag precis pratat med flera personer utan exceptionell ekonomi som helt nyligen blivit erbjudna ett påslag om 0,25 punkter lägre än vad som erbjuds oss. Kanske avsluta med att jag inte riktigt ser något skäl till att vi inte skulle kunna få motsvarande då vi är en ekonomiskt sund familj. Vet inte om man skulle kunna lägga till något i stil med att "Annars får det vara"? Jag får tyvärr en känsla av att SEB på något vis "vet" att de inte har någon konkurrens och då kanske helt enkelt svarar "Lycka till!" med resultat att jag krälar tillbaka till dem, skäms, och tecknar lån med påslag 0,7... Fasen att detta ska behövas! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.