112 998 läst · 146 svar
113k läst
146 svar
Räkna på utlösningsvillkor
Hur lyckas ni få reda på detta? Jag kontaktade EON och bad att få aktuell förimpedans för vår anläggning, komplett med anläggnings-id och allt.Styrman_jansson skrev:De skall enligt lag uppge den.
Dock så har jag vid flertalet tillfällen upplevt när jag bett om förimpedansen att leverantörens värden mer verkar vara uppskattade än uträknade/uppmätta.
Ibland är man väldigt besvärlig när man ber om den...
Svaret jag fick var:
"Vi är lite osäker på vad det är för information du önskar få gällande din anläggning. Vänligen återkom till oss angående det så ska vi ta fram den information du behöver."
Hur ska jag uttrycka mig för att få veta aktuellt värde?
Vill du vara riktigt byråkratisk kan du hänvisa till 313.1.1 i SS 436 40 00 där det stipuleras att nätkoncessionshavaren ska på anmodan lämna följande uppgifter:
Högsta nätkortslutningsström vid abonnentanläggningens anslutningspunkt.
Högsta värden på resistans och reaktans i ovan nämnda punkt.
Samtliga värden gällande för normalt förekommande driftfall.
Högsta nätkortslutningsström vid abonnentanläggningens anslutningspunkt.
Högsta värden på resistans och reaktans i ovan nämnda punkt.
Samtliga värden gällande för normalt förekommande driftfall.
jag hade också problem att få fram förimpedansen från vattenfalls kundtänst..
tejen som svarade undrade no vad det var jag egentligen sa... "för? vadå sa du? (det lät säkert snuskigt:eek
då sa jag att det är ett värde för styrkan på elnätet.
JAHA, du menar hur många ampere du har på din huvudsäkring???
nee inte riktigt..... det var inte lätt att förklara
tejen som svarade undrade no vad det var jag egentligen sa... "för? vadå sa du? (det lät säkert snuskigt:eek
då sa jag att det är ett värde för styrkan på elnätet.
JAHA, du menar hur många ampere du har på din huvudsäkring???
nee inte riktigt..... det var inte lätt att förklara
Jag har ett ganska bra instrument Profitest som anger nätimpendans, kortslutningsström, jord mm. Sen kan man direkt gå in i en meny och kolla tillåten säkring Gg, B, C, D mm. Kolla med någon elektriker och be om en test med ett sådant instrument.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Nu "kunskapstörstar" man igen efter sådana här "bra-att-veta-grejer".
Under normala förhållanden, hur långt kan man dra ut t.ex. en EKLK 3g1.5 och fortfarande hålla utlösningsvillkoret? Är det ungefär samma längd oavsett om man najar på stege eller klamrar?
//Patrik
Under normala förhållanden, hur långt kan man dra ut t.ex. en EKLK 3g1.5 och fortfarande hålla utlösningsvillkoret? Är det ungefär samma längd oavsett om man najar på stege eller klamrar?
//Patrik
Om man bara räknar på utlösningsvillkoret och dvärgbrytare blir det ca
147 m för B karaktäristik
72 m för C karaktäristik
34 m för D karaktäristik
Sedan ska man ju räkna på spänningsfall också.
Om kabeln ligger ensam på stege eller klamrad spelar ingen roll för belastningsbarheten.
147 m för B karaktäristik
72 m för C karaktäristik
34 m för D karaktäristik
Sedan ska man ju räkna på spänningsfall också.
Om kabeln ligger ensam på stege eller klamrad spelar ingen roll för belastningsbarheten.
Fast den beräkningen baseras på en väldigt bra Zför (<100mΩ, men i verkligheten är det lite annorlunda.mycke_nu skrev:
Du kan ju uppskatta längderna själv genom en enkel beräkning, gällande vid dvärgbrytare och 230V.Patrik_Hed skrev:
L = ((k / In) - Zför) / r
L - maximal ledningslängd.
k - en konstant vid karaktäristik B = 42000 , C = 21000.
In - märkström för dvärgbrytaren.
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen.
r - materialkonstant 1.5mm² = 27.6 , 2.5mm² = 16.9
Detta avser utlösning inom 0.1s vid jordslutning och har inget att göra med förläggningsätt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Läste igenom denna gamla tråd som innehåller mycket av intresse som väcker vetgirigheten. Så jag lyfter den igen.
Den formel som GK100 hänvisar till härovan finner jag lite oklar vad det gäller enheter. Sätter vi in Zför i SI enheter (Ohm inte mOhm) får ju Z i stort sett ingen som helst påverkan på ledningslängden. Är konstanterna k satta utifrån att Zför ska anges i mOhm?
Var hittar man impedans-data på kabeltyper och areor? Någon som har en bra länk?
Den formel som GK100 hänvisar till härovan finner jag lite oklar vad det gäller enheter. Sätter vi in Zför i SI enheter (Ohm inte mOhm) får ju Z i stort sett ingen som helst påverkan på ledningslängden. Är konstanterna k satta utifrån att Zför ska anges i mOhm?
Var hittar man impedans-data på kabeltyper och areor? Någon som har en bra länk?
Då förtydligar vi lite.norrbottenstorpet skrev:Den formel som GK100 hänvisar till härovan finner jag lite oklar vad det gäller enheter. Sätter vi in Zför i SI enheter (Ohm inte mOhm) får ju Z i stort sett ingen som helst påverkan på ledningslängden. Är konstanterna k satta utifrån att Zför ska anges i mOhm?
L = ((k / In) - Zför) / r
L - maximal ledningslängd. (Enhet: meter - m)
k - en konstant vid dvärgbrytarkaraktäristik B = 42000 , C = 21000, D = 10500.
In - märkström för dvärgbrytaren. (Enhet: Ampere - A)
Zför - den uppgivna eller beräknade förimpedansen. (Enhet: milliOhm - mΩ
r - materialkonstant Cu-ledare och area: 1.5mm² = 27.6, 2.5mm² = 16.9, 4mm² = 10.5, 6mm² = 7.02, 10mm² = 4.18
Du anger således förimpedansen i mΩ, vidare antas att area är lika hos L och PE-ledare (giltigt vid de kablar och areor vi rör oss med här).
Data för kablar kan du hitta i olika tillverkares datablad, men i de sammanhang som behandlas här kan du utgå från en resistivitet för Cu = 17.2 (mΩ x mm²) / m vid 20℃ som sen räknas om med 4 / K vid andra temperaturer (det är gjort i normen för konstanten r ovan där man antagit förhöjd ledartemperatur samt räknat på dubbel längd ledare så att man anger per meter kabel).
Vid de fall som diskuteras här behöver du inte tänka på impedansens reaktiva komponenter det räcker gott med ren resistans ev uppräknad till högre ledartemperaturer. Schablonmässigt kan du se reaktansen som konstant ca: 80mΩ/km vid lspkraftkablar så den gör sig inte gällande förrän areor > 70mm².
Två frågor:
1 - Vad är "k" för en vanlig trög proppsäkring? Alla har inte moderna skåp med automatsäkringar...
2 - I vårt hus ser det ut som följer: Inkommande el -> liten låda med tre huvudsäkringar -> 5-7 meter kabel kanske till mätarskåpet med tre huvudsäkringar till på -> huvudcentral intill mätarskåpet -> 3-4 meter kabel -> undercentral i panrummet. Vad behöver jag tänka på när jag ska dra en jordkabel ut till garaget med kanske 15 meter kabel (på sin höjd), trefas, 16A? Det ska ju då alltså bli en undercentral i garaget också, som ni kanske förstod..
1 - Vad är "k" för en vanlig trög proppsäkring? Alla har inte moderna skåp med automatsäkringar...
2 - I vårt hus ser det ut som följer: Inkommande el -> liten låda med tre huvudsäkringar -> 5-7 meter kabel kanske till mätarskåpet med tre huvudsäkringar till på -> huvudcentral intill mätarskåpet -> 3-4 meter kabel -> undercentral i panrummet. Vad behöver jag tänka på när jag ska dra en jordkabel ut till garaget med kanske 15 meter kabel (på sin höjd), trefas, 16A? Det ska ju då alltså bli en undercentral i garaget också, som ni kanske förstod..
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Först och främst, GK100, du är mycket hjälpsam, jag tackar och bockar!!!
Jag skulle dessutom omedelbart vilja utöka frågan om konstanten till att gälla en anläggning med JFB. Om jag förstått tråden tidigare rätt så gäller denna formel (eller snarare dessa konstanter) för 0,1 s utlösning vid kortis mot jord. Med JFB är detta redan garanterat men ska ändå beräknas för utlösning inom 5s, eller? Konstanten då borde väl vara ordentligt annorlunda?
Alternativt, ring en vän (möjligen en elektriker) men det är en klassisk brasklapp.
Den frågan är relevant, finns motsvarande för tröga porslinsäkringar.cheetah1 skrev:
Jag skulle dessutom omedelbart vilja utöka frågan om konstanten till att gälla en anläggning med JFB. Om jag förstått tråden tidigare rätt så gäller denna formel (eller snarare dessa konstanter) för 0,1 s utlösning vid kortis mot jord. Med JFB är detta redan garanterat men ska ändå beräknas för utlösning inom 5s, eller? Konstanten då borde väl vara ordentligt annorlunda?
Mitt tips som icke elektriker är att läsa tråden ordentligt en gång till. Börja sedan med att ta reda på all data om din anläggning som behövs, bla förimpedans och kortsluningsström vid avlämningspunkten (från nätägaren).Sedan är det bara att räkna.cheetah1 skrev:2 - I vårt hus ser det ut som följer: Inkommande el -> liten låda med tre huvudsäkringar -> 5-7 meter kabel kanske till mätarskåpet med tre huvudsäkringar till på -> huvudcentral intill mätarskåpet -> 3-4 meter kabel -> undercentral i panrummet. Vad behöver jag tänka på när jag ska dra en jordkabel ut till garaget med kanske 15 meter kabel (på sin höjd), trefas, 16A? Det ska ju då alltså bli en undercentral i garaget också, som ni kanske förstod..
Alternativt, ring en vän (möjligen en elektriker) men det är en klassisk brasklapp.