117 252 läst · 146 svar
117k läst
146 svar
Räkna på utlösningsvillkor
Nja, det kommer antagligen ligga två element på 400-500W stycket på ena fasen och en liten VV-beredare på än så länge okänd effekt på andra fasen. Sen några uttag och ett lamputtag.mycke_nu skrev:
VVB kanske kan bli enfas 1kW, eller ev tvåfas 3kW. Isåfall är det kanske bättre att sätta elementen på varsin fas...
Japp, tvåpolig säkring måste det bli då ...
Det kan även vara bra att tänka på att om man har JFB tar den hand om kravet på frånkopplingstid vid fel som ger farlig beröringspänning vid indirekt spänningsättning.
Man behöver bara räkna area, säkring mm avseende överlast och kortslutning i dessa fall, ger lite bättre marginaler för utnyttjande av kabel.
Man behöver bara räkna area, säkring mm avseende överlast och kortslutning i dessa fall, ger lite bättre marginaler för utnyttjande av kabel.
OK, med trefas blir även spänningsfallet mindre. Jag räknade på enfas.Mikael_L skrev:Nja, det kommer antagligen ligga två element på 400-500W stycket på ena fasen och en liten VV-beredare på än så länge okänd effekt på andra fasen. Sen några uttag och ett lamputtag.
VVB kanske kan bli enfas 1kW, eller ev tvåfas 3kW. Isåfall är det kanske bättre att sätta elementen på varsin fas...
Japp, tvåpolig säkring måste det bli då ...![]()
Ja det jag menade var alltså ifall det t.ex. blir något märkligt fel i en ansluten apparat, så det går en ström mindre än full jordslutningsström genom kretsen, säg 30A som exempel.snaggletooth skrev:
Men det är kanske självreglerande, på sätt och vis...
Säg att max kortslutningström är100A
Om nåt fel uppstått som ger 50A till jord, så måste det någonstans finnas ett spänningsfall som begränsar strömmen till hälften.
Så i just detta fall skulle det bli 57,5 volt i fasledaren, 115 volt över felstllet och 57,5 volt på skyddsjorden, dvs inte så jättelivsfarligt. Säkringen skulle dessutom lösa rätt fort ändå.
Normen utgår från jordslutning dvs stum (full) kortslutning L->PE, det är detta fall du ska räkna på om du använder säkring för att uppfylla utlösningsvillkor.
Det är ganska svårt att konstruera fel liknande de du nämner utan att effekten i felstället blir så hög att något omgående brinner av (upp) fysiskt, alternativt så låg ström att beröringsspänningen blir ofarligt låg.
Här kommer den så ofta avhandlade JFB in i bilden igen, både som person och brandskydd.
Det är ganska svårt att konstruera fel liknande de du nämner utan att effekten i felstället blir så hög att något omgående brinner av (upp) fysiskt, alternativt så låg ström att beröringsspänningen blir ofarligt låg.
Här kommer den så ofta avhandlade JFB in i bilden igen, både som person och brandskydd.
Nu ändrar ju sig inte Z så mycket med temperaturen, EKK 1.5 Z=26mΩ vid 25°C, El-Vis använder 70°C som default (max ledartemp PVC-kabel). Tänk på att en kabel vars ledare håller 70°C är betydligt svalare på utsidan.
Hmmm, jag har räknat på 12 mohm/m för 1,5 mm2, som jag funnit i datablad på kabel ...snaggletooth skrev:
När du skriver 26mohm, menar du då för fas och returledare tillsammans då?, dvs 13 mohm/m för själva FK/EK'n så att säga?
Ja då låter det ju ännu trevligare. Du fick fram att 40meter kabel fungerar, och kring 63 meter som max.
Jag var nöjd med att 40 meter ledare klarar sig, dvs 20 meter kabel.
Då har jag även räknat med några meter inne i friggan.
Då kan jag t.o.m avsäkra det med 16A. Då strömvärdet i mark och utanpåliggande (som jag tänkt inne i friggan) ligger på 18A resp 17,5A.
Fast nu har jag absolut inte tänkt avsäkra 16A, då jag av diverse skäl är tveksam till det. Ett av skälen avhandlades för övrigt i tråden om att säkra shuko till 16A.
Jag var nöjd med att 40 meter ledare klarar sig, dvs 20 meter kabel.
Då har jag även räknat med några meter inne i friggan.
Då kan jag t.o.m avsäkra det med 16A. Då strömvärdet i mark och utanpåliggande (som jag tänkt inne i friggan) ligger på 18A resp 17,5A.
Fast nu har jag absolut inte tänkt avsäkra 16A, då jag av diverse skäl är tveksam till det. Ett av skälen avhandlades för övrigt i tråden om att säkra shuko till 16A.
Om utlösningsvillkoret för kortslutning till jord uppfylls med hjälp av JFB,
får man ha hur lång kabel som helst om man står ut med spänningsfallet?
Jag förutsätter att säkringen är vald så att den skyddar kabeln mot överhettning.
/Hasse
får man ha hur lång kabel som helst om man står ut med spänningsfallet?
Jag förutsätter att säkringen är vald så att den skyddar kabeln mot överhettning.
/Hasse
Ja i princip, men en fackmässig dimensionering tar även hänsyn till spänningsfall och håller man sig inom gränserna är ofta utlösningsvillkoret uppfyllt. Dvs de olika principerna går hand i hand, naturligt nog om man ser till elementär ellära.
Mja, verkar inte så.mycke_nu skrev:
Den blir utanpåliggande klamrad. Ingen kabelansamling.
Sen är det PEX, självklart kommer jag använda lite modernt material, så max ledartemp är 90gr.
Strömvärden, tre belastade ledare, 1.5 mm2, 90 gr ledartemp.
Mark : 22A
Klamrat 30 gr omgivntemp : 22A
Kabeln går genom det isolerade bjälklaget ca 15cm, men även det torde klara sig, förl A2 = 16,5A.
Men var inte orolig, 10A är det ändå tänkt.
Men i morse tänkte jag på en annan sak. Igår skrev jag, helt i stundens ingivelse, att avsäkra med 2-polig, för att kunna koppla tvåfaslaster men även ha enfasdito.
Men sån här sammanblandning av laster brukar jag ju avråda ifrån, iaf då det som nu är lätt att göra på annat sätt. Så jag drar nog 5g1,5 istället. 2:-/meter extra, dvs max 30:- till. Kan lägga en ledare åt sidan om det ändå blir två faser.