Jag ska byta tak på timmerhus. Den har stått sen början på 1900-talet. Taket vet jag inte förra ägaren hade den sen -90 och inte gjort något förutom bytt ut några sprukna plattor. Det är nog dags att byta men jag är osäker hur man går framåt utan att göra för stor inverkan på befintliga. Jag pratade med en takläggare och han föreslog oljeboard när jag beskrev det. Jag vill gärna inte dra upp läkten som ligger för jag är rädd att förstöra träet under. Kan man bara lägga board och ny läkt uppepå detta eller hur bör man tänka.
Hej och välkommen till forumet!
Jag tycker lerteglet ser helt ut. Tänker att det kan vara dags att lägga om taket byta läkt och komplettera sticketaket med en oljehärdad board eller takduk.
De befintliga pannorna är sannolikt av högre kvalitet än vad som tillverkas och säljs i dag, fundera på om du inte kan återanvända dem.
Jag tycker lerteglet ser helt ut. Tänker att det kan vara dags att lägga om taket byta läkt och komplettera sticketaket med en oljehärdad board eller takduk.
De befintliga pannorna är sannolikt av högre kvalitet än vad som tillverkas och säljs i dag, fundera på om du inte kan återanvända dem.
Klicka här för att svara
Mest lästa artiklarna
Tjänster
Populärt i forumet
-
Bucklor i plåt m.m. efter snickare lagt nytt tak
Tak & Vind -
200.000 kr offert takbyte sommarstuga. Är det rimligt?
Tak & Vind -
Vindskivebeslag snett - optisk illusion enligt byggbasen
Tak & Vind -
Plåttak - vad tänka på vid taknock för att bibehålla luftspalt?
Tak & Vind -
Felaktig takbeklädnad i förhållande till taklut, vem bär ansvaret?
Tak & Vind