Fråga 5 är en liten slamkrypare....
 
Jag fick fel på den om trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare.
Jag har en annan åsikt om vad den vanliga nollplinten är.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 6 211 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"

Bra nu vågar jag pula med 80 % av anläggningen, :)

RIP den som dog av elolycka förra året. ;(
 
S SueCia skrev:
för att frågan är luddigt formulerad. I frågan antar man att centralens vanliga nollplint är jordfelsbrytarskyddad utan att specifikt skriva det.
Så när jfb löser försvinner nollan till den vanliga nollskenan
Frågan är definitivt luddig.

Anta att du har en trefasgrupp som inte ska gå via jordfelsbrytare, men du kopplar gruppens nolla till den "vanliga" nollplinten i centralen. Vad händer då?


Det är en tolkningsfråga vad man menar med "vanliga" nollplinten. Jag tolkade detta som den nollplint som inte är ansluten till JFB, så mitt svar blev fel.
 
Jag inbillar mig att den vanligaste elcentralen med en JFB ser ut som i bilden jag postade i #69, dvs en enda N-plint. Det är den "vanliga" N-plint som finns i alla elcentraler, och som i samband med installation av en JFB blir ansluten via JFBn. Den får där en ny roll.

Jag tror också att det vanligaste felet som frågan syftar på är just vid installation av en JFB i en befintlig elcentral. Man uppmärksammar inte att en ledning vidarekopplas på huvudbrytarens ingång, och att N-ledaren har tagits ut ifrån N-plinten.

En N-plint som är placerad före JFBerna i en elcentral tror jag är ovanligt. Det är i praktiken PE-plinten. Men då TN-S-matning blir mer o mer vanlig så kanske en sådan plint också blir mer vanlig. Om man räknar med att vilja ha grupper som ligger utanför JFBer (t.ex uppvärmning) så gör en sådan plint nytta.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En N-plint som är placerad före JFBerna i en elcentral tror jag är ovanligt.
I Villacentraler ja, men i andra tillämpningar är det ju vanligt ( allt behöver ju inte gå över JFB).
 
Jag som bara kopplat centraler i nya lägenheter har aldrig kopplat in jfb först, utan den nollan tar jag alltid från plint. Så i min värld är det det vanliga
Och mitt andra fel i testet var såklart dimmerfrågan..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det var ingen snäll fråga. Den handlar om vad föreskrifterna säger. Där står att man utan behörighet får byta en elkopplare för högst 400 V och 16 A. En sådan kan vara en vanligt belysningsströmställare eller en trefasig arbetsbrytare till värmepumpen. Dimmers faller in här också, även om det knappast finns en dimmer för 400 V.
Finns det någon liknande gräns för uttag också? Eller får man teoretiskt även byta sitt 125A-uttag i badrummet enligt svaret på den frågan?
 
Samma gräns på spänning och ström gäller för uttag, eller anslutningsdon som föreskrifterna kallar det. Det är samma paragraf som för elkopplare.

Detta leder ju till gråzoner... Om t.ex en tvättmaskin är fast ansluten i en anslutningsdosa så krävs ju behörighet för att koppla loss den. Men om det istället sitter en tvättmaskinsbrytare där, då kan man tolka föreskriften som att man får byta denna brytare utan behörighet trots att det innebär att man både losskopplar och fast återansluter TM ;)
 
Om det är samma regler så blir det ju dumt att i en fråga ha som rätt svar att man alltid får byta och i en annan fråga ha som rätt svar att man får byta upp till max 16A :D
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.