11 734 läst · 150 svar
12k läst
150 svar
Quiz: Vågar du pula med elen själv?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Därom må vi tvista, men inte i denna tråd. Du har säkert märkt att våra inlägg blev raderade i en annan tråd pga att det ansågs OT. Och det finns fortfarande ingen funktion i BH för att bryta ut en diskussion som denna till en ny tråd.K Kenta_S skrev:
var? i huset?K Kenta_S skrev:
Det är berömvärt. Men jag menar att du inte har någon skyldighet leta efter ett fel som detta om ditt jobb är att montera ett nytt uttag.K Kenta_S skrev:
Som sagt, det är ett intressant fall så starta gärna en ny tråd och rita ett schema på denna felkoppling av PEN. Du kan ev göra det i värsta elkopplingen.
Tillägg: nu installerade jag ett uttag i en byggnad från en gruppcentral i samma hus där dess PEN var ansluten i nollskenan från villan där "huvudsäkringen" en trefas dvärgbrytargrupp satt. Alltså inte från PE- skenan.Bo.Siltberg skrev:Därom må vi tvista, men inte i denna tråd. Du har säkert märkt att våra inlägg blev raderade i en annan tråd pga att det ansågs OT. Och det finns fortfarande ingen funktion i BH för att bryta ut en diskussion som denna till en ny tråd.
var? i huset?
Det är berömvärt. Men jag menar att du inte har någon skyldighet leta efter ett fel som detta om ditt jobb är att montera ett nytt uttag.
Som sagt, det är ett intressant fall så starta gärna en ny tråd och rita ett schema på denna felkoppling av PEN. Du kan ev göra det i värsta elkopplingen.
Jag menade att om du mäter från ett uttag kopplat från samma dosa och att matning till dosan saknar koppling till jord så får du full kontakt mellan uttagen men ingen kontakt till jord om man ohmmäter. Man kan inte "tro" att allt är ok. Ja från jordfelsbrytaren i huset där huvudledning kopplades från. PEN ansluta till jord EJ från Noll. Det är svårt att följa trådar här i forum då exempel tas upp från andra trådar.
Att tala om byta dimmer när strömställare sitter är en nyinstallation av dimmer, ej utbyte. Ha en fin helg
Redigerat:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 246 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 246 inlägg
Jag fick 6/10 rätt, vilket är bättre än 3 780 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 9 523 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag fick 10/10 rätt, vilket är bättre än 10 331 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 865 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 865 inlägg
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 8 127 andra personer som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 849 inlägg
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 9 732 andra personer (89%) som har gjort quizet "Vågar du pula med elen själv?"
Jag läste inte alla svarsalternativ 😳
Jag läste inte alla svarsalternativ 😳