Skitsur skrev:
[länk]
Denna bild visar väldigt bra vad jag menade om att proportionerna blir fel. OK, karmen/luften ser inte ut att vara så väldigt bred, men ett kvadratiskt fönster blir klumpigt jämfört med ett som är högt o smalt. Och eftersom detta fönster dessutom saknar mittstolpe och helt enkelt bara är rutigt, så ger det väldigt mycket fängelsekänsla. En glugg med galler för. Sedan är det synd att det syns en grå metallram runtom.......

Sommartorparn skrev:
Denna bild visar väldigt bra vad jag menade om att proportionerna blir fel. OK, karmen/luften ser inte ut att vara så väldigt bred, men ett kvadratiskt fönster blir klumpigt jämfört med ett som är högt o smalt. Och eftersom detta fönster dessutom saknar mittstolpe och helt enkelt bara är rutigt, så ger det väldigt mycket fängelsekänsla. En glugg med galler för. Sedan är det synd att det syns en grå metallram runtom.......
När man diskuterar olika tekniska lösningar är det helt riktigt att väga olika aspekter av konstruktionerna mot varandra, Naturligtvis kan man leta fram nackdelar med PVC-fönster om man nu är ute efter det.

Men varför ensvisas belackarna med att hacka ner på fel som inte finns? Som detta, vilket ofta återkommer, att PVC-fönster har "konstiga proportioner"? De är "kvadratiska" eller "låga och breda".

Om alla kunde acceptera det faktum att PVC-fönster beställs i exakt den dimension som beställaren önskar, med 1 millimeters noggrannhet. Vill du ha ett högt och smalt fönster beställer du det, vill du ha någon annan proportion så beställer du det.

Nu föreställer bilden i fråga ett fönster utan mittstolpe, men det betyder ju inte att samtliga PVC-fönster i hela välden saknar mittstolpe. De finns naturligtvis även i tvålufts-utförande för de som så önskar.

Naturligtvis får man låta känslorna väga in när man gör val, även inom byggtekniken. Men jag anser att det är förkastligt att inte erkänna att det är känslor, utan maskera dem till fejkade tekniska argument.

M
Jag har en del snygga bilder på PVC fönster. Det fins en hel del och välja mellan.

• 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16.jpg
    Skapa konto
  • 24.jpg
    Skapa konto
  • 18.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Johan_A_M
  • Laddar…
andersmc skrev:
Naturligtvis får man låta känslorna väga in när man gör val, även inom byggtekniken. Men jag anser att det är förkastligt att inte erkänna att det är känslor, utan maskera dem till fejkade tekniska argument.
Mina argument var inte tekniska utan enbart estetiska.Tyvärr verkar många bry sig mera om det tekniska än det estetiska när dom byter fönster.

OK, Maxius696 dom fönstrena var inte så fula

Sommartorparn skrev:
Mina argument var inte tekniska utan enbart estetiska.Tyvärr verkar många bry sig mera om det tekniska än det estetiska när dom byter fönster.
Vad är det för fel fel på att bry sig om det tekniska ?
Fönster är en mer tekniska konstruktion än närapå någon annan byggnadsdel.
Skall man bara ha estetiska aspekter så vore kalla härliga englas fönster med vågigt och bubbligt glas fortfarande en storsäljare.

Mvh

Har börjat kolla fönster inför fönsterköp nästa sommar. Det verkar dock finnas många lycksökare i fönsterbranschen just nu, som kanske lovar mer än de förmår hålla?, därför att centraleuropeiska PVC-fönster, måttanpassade på 1 mm när, idag kan direkt importeras och lanseras i massiv skala via Internet på svenska högprismarknaden, allt på träfönstertillverkarnas bekostnad då prisskillnaden är så stor.

Från att ha varit ytterst tveksam till "plastfönster" har jag nästan överbevisats om PVC-fönstrens fördelar via bättre tekniska lösningar och även dess estetiska möjligheter, och blivit positiv till PVC-fönster. Den bästa presentationen av PVC-fönster jag (hittills) funnit är en engelsk broschyr (från någon polsk tillverkare (?) med Gealan-profiler) på

http://www.dxgrupp.se/dxgrupp_en.pdf

Någon som har köpt av DX-gruppen? Ibland undrar jag också om det är en och samma tillverkare i Polen, som har flera olika importörer i Sverige. Någon som vet? I så fall kan man kanske skicka sina mått och köpa fönster (med Gealan-profil http://www.gealan.de/en/ ) direkt i Polen, och slippa den svenska mellanhanden? :)

Jag köpte fönster med gealan profiler, kronfönster. dom har funka bra hittils. har en serie som heter 7000 finns på http://www.gealan.de/en/ det är tre tätningar i bågen.
hoppas dom funkar bra om ett antal år oxå, monterade dom nu i höstas,

Jag har blivit allt mera tveksam till Kronfönster under mina sökningar på Internet. Detta företag dyker upp under så många olika namn på Internet (sannolikt med dolda texter, bl a ortnamn, på sina sidor för att olika sökmotorer ska hitta dem) med samma sortiment, bl a som

www.kronfonster.se/
www.iam.se
www.pivotfonster.se/
www.vridfonster.se/
www.smalandsfonster.se/

Man söker återförsäljare och konkurrerar sedan med dessa via andra kanaler och agerar enligt min mening inte som seriösa företagare. Personer som står bakom ett sådant upplägg sätter nog inte kunden i centrum särslkilt länge enligt min uppfattning. De verkar mest fokuserade på snabba klipp, så länge det är möjligt.

Och det jag läst i denna tråd, gör att jag inte är beredd att ta risken att handla av dem - även om de skött sig bra hittills, spricker kanske snart den bubbla de verkar blåsa upp, om konjunkturen viker.

Däremot ska jag kolla upp deras granne www.gob.se som verkar mera seriösa

Sommartorparn skrev:
Jo, så är det förvisso med det mesta här i världen, inte bara fönster. Vi är alla tvungna att väga in teknik och ekonomi i våra val och estetiken får man tillgodose om det finns möjlighet.

Hur många fullriggare ser man nu för tiden till exempel? Redarna väljer fula, oljedrivna fraktbåtar av stål och undanhåller oss alla skönheten i de fullriggade skeppen.

Fogarbo skrev:
Jag har blivit allt mera tveksam till Kronfönster under mina sökningar på Internet. Detta företag dyker upp under så många olika namn på Internet (sannolikt med dolda texter, bl a ortnamn, på sina sidor för att olika sökmotorer ska hitta dem) med samma sortiment, bl a som

www.kronfonster.se/
www.iam.se
www.pivotfonster.se/
www.vridfonster.se/
www.smalandsfonster.se/
Jag har hyresfastigheter och började köpa PVC fönster för två år sedan.
Jag hade tur och fick bra priser på en gång från en Litauer i Skövde.
När jag ringde Kronfönster eller om det var IAM så fick jag typ 30-40 procent högre priser av dem.
Mannen jag pratade med blev irriterad och ville ha numret till den som kunde sälja så billigt.
Vet inte vad han skulle med det till men han fick det inte och jag köpte av Litauern.
I år när jag skulle handla så köpte jag av en Svensk i Blekinge som importerade Polska.
Mycket bra priser till skillnad från prisskojarna på Kronfönster.

Sedan var offerten extremt seriös med varje fönster Cad-ritat och U=värde framräknat per fönster.
Honom hittade jag på blocket, PM:a om du vill ha kontaktinfo.

Mvh

Tack för informationen om VEKAs profiler och Roto fönsterbeslag mm, som gör att det viktigaste när det gäller anskaffning av PVC-fönster är att är att hitta konkurrensutsatta tillverkare eller importörer av PVC-profiler, inte tillverkare av fönster (="insättare av fönsterglas i dessa profiler" :)).

Merparten polska fönster jag hittills sett Sverige har GEALAN -ramar. GELEANs färgkvalitet och övrig info övertygar mig att de håller EU-kvalite. Påståendet om bly i polska profiler tvivlar jag därför på. Det vore idiotiskt (och troligen olagligt) för en polsk tillverkare att efter EU-inträdet fortsätta med bly i sina fönsterfärger, då annan terknologi nu finns att köpa även i Polen efter det landet gick med i EU.

En idé slår mig:

Kanske jag bara ska köpa/importera fönster (-profiler) i Polen eller Baltikum utan glas och låta min lokala glasmästare sätta in fönsterglasen, så slipper man transportera en massa skrymmande och tungt glas över Östersjön :) ?
Finns det någon svensk importör (eller glasfirma) som prövat denna affärsidé?

Fönsterprofiler i PVC måste ju tillverkas på fler ställen i Europa än av GEALAN och VEKA i Tyskland. Finns andra erkända bra tillverkare av fönsterprofiler av PVC i Europa?

Hittade själv svar på några frågor på Industrigruppen för PVC-fönster, bl a att Primo i Danmark och Rehau (global kemikoncern) tillsammans med VEKA ovan (det finns många fler profiltillverkare i Europa), verkar vara de leverantörer av PVC-profiler branschföretagen (eller byggkartellen?) i Sverige anlitar.

Den faktabetonade broschyren här är absolut läsvärd, för alla som vill veta mera om PVC-fönster, och även de som i detta forum försökt förringa "plastfönstrens" fördelar och möjligheter i Sverige.

När du skriver "klumpiga" - hur menar du då ?

Är klar med min undersökning av marknaden för PVC-fönster i Sverige, som var långt enklare än jag trodde. Fabrikerna köper fönsterprofilerna från någon erkänd tillverkare av PVC-profiler, kapar dessa på någon tiondels mm i precision i en kapautomat, lägger in fyra profiler och svetsar ihop ramarna i automater som på denna bild , monterar beslag, sätter i glasrutor, förpackar och skickar iväg det hela till kunden. En sådan automatiserad rationell produktionslina kan inte kosta mycket i investeringar, och materialkostnaden är också låg, vilket gör PVC-fönstren långt, långt billigare än flertalet av dagens svenska (delvis automatiserade) hantverksbetonade tillverkning av fönster i trä (och dito för PVC?).

Liksom Dell tillverkar och säljer sina datorer, först efter det de fått ordern (bekräftad) från kunden (Dell har aldrig några datorer i lager!), så lär dessa PVC-fönsterfabriker också leverera allt de tillverkar mot enskilda kundorder. Dagens lycksökare-försäljare av PVC-fönster i Sverige utnyttjar förmodligen detta, genom att ta mycket bra betalt för att endast förmedla en beställning från kunder till sådana fabriker inom EU.

PVC-fönstermarknaden i Sverige verkar vara en salig blandning av skojare och lycksökare, så det är svårt att gallra ut de ärliga seriösa försäljarna, som säkert finns där också.

Var finns dessa moderna PVC-fönster fabriker i Europa? För jag tänker lägga mina beställningar hos en sådan tillverkare, därför pris, kvalite och utförande hos en sådan PVC-fönstertillverkare ger mest fönster för pengarna. Jag köper gärna via mellanhand, men då ska mellanhanden vara hederlig, dvs agera som agent för tillverkaren (sådana finns vet jag), och inte någon skojare, som ger sken av att göra mer än den pappersförmedlare av beställningen de i verkligheten är.

(Ska nu lägga in en bevakning på Blocket för jag antar, att det är där de hederliga agenterna annonserar)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.