Har tagit in en offert från Kronofönster. Fastnade för detta med "underhållsfria fönster" och har läst igenom på detta forum.
Mockfjärd skulle (iofs med installation) bli närmare 70,000:- dyrare, så det mesta lutar åt PVC från Kronofönster...
 
LeffeLufs skrev:
Har tagit in en offert från Kronofönster. Fastnade för detta med "underhållsfria fönster" och har läst igenom på detta forum.
Mockfjärd skulle (iofs med installation) bli närmare 70,000:- dyrare, så det mesta lutar åt PVC från Kronofönster...
jag köpte från kronfönster som jag håller på att montera.
det är 7000 serien, dvs det är 3 gummitätningar i karmen en ytterst en i mitten en innerst. verkar bra ..
 
7000-serien ? Länk ??
Vi valde Norden-alternativet....med spröjs...
 
Lmob skrev:
GEALAN Fenster-Systeme: S 7000 IQ
det är gealan som gör profilerna till kronfönster

FASADA - PCV ALUMINIUM W BUDOWNICTWIE
och dom här tillverkar fönstrena

norden hade dom inte när jag beställde....tror jag e nöjd ändå
Tack !!

Fönsterblecksspår ? Finns det ?? Eller är det något man måste fixa till själv ?
 
LeffeLufs skrev:
Tack !!

Fönsterblecksspår ? Finns det ?? Eller är det något man måste fixa till själv ?
det finns spår under fönstren runt hela karmen. inga sk rena fönsterbläcksspår
 
Lmob skrev:
det finns spår under fönstren runt hela karmen. inga sk rena fönsterbläcksspår
hur fan fäster man blecket då?
 
LeffeLufs skrev:
hur fan fäster man blecket då?
jag trädde plåt runt hela fönstret och satte plant med väggen.
sedan satte jag foder och limmade och skruvade överliggaren
skickar med en bild men det va inte toppkvalite
 
  • DSC03143mm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg lösning !!
 
LeffeLufs skrev:
Snygg lösning !!
tackar.
det är inte riktigt klart....jag behöver inte så mkt vatten avrinning pga att taket går över alla fönster
 
Spelar karmbredden egentligen någon roll ??
Eftersom "standard" i Norden ligger runt 120 mm och PVC runt 76 mm (bortsett från att det blir lite mer pyssel invändigt / utvändigt)...
 
har nog ingen betydelse.
jag satte mina jämt väggen utvändigt, då vi tilläggsisolerade oxå.
invändigt blir det ju samma jobb,fast nu blir det fasta fönsterbrädor.
inga som sticker ut 15 till 20 cm i rummet.
bara så det täcker över elementen
 
Hur är det där egentligen ?? Ska fönster sitta ytterst eller innerst ?
 
Tjenare.

Jag är ute efter en total uppdatering av mina fönster (ca 20st, 9 karmfasta+2 altandörrar). Jag funderar på PVC eller aluminium från polen då jag inte har 200K att lägga ut ;)= Ett par frågor som jag hade uppskattat lite feedback på:

1. PVC, jag har hört (rykten) att de blir fula i solen?! Var det förr i tiden eller?
2. Alu, MS beyond WINDOWS - Home - MS, M&S, PVC windows, wooden windows, aluminium windows, PVC doors, roller shutters, stone products, window sills verkar ha hel alu fönster, men kan man få dem i en vettig färg (typ vit) så att de ser ok ut i ett hus?
3. Montering, jag har läst ganska mkt om montering här i forumet och fattar inte allt... jag vill gärna ha så enkel montering som möjligt, vad menas med montering med bleck?!.... jag menar skruva dem och sen isolera fattar jag.... lite tips/hjälp tack.
4. jag funderar på att använda polenshopping.se som hjälp, några erfarenheter? varför inte beställa direkt från t ex MS beyond WINDOWS - Home - MS, M&S, PVC windows, wooden windows, aluminium windows, PVC doors, roller shutters, stone products, window sills
5. Om jag beställer fönster så antar jag att det är karmenens yttermått jag ska ange (dvs bredd och höjd samt djup) av hålet i väggen?! Är det ngt utom hantag som jag måste tänka på utöver fönster?

Tacksam för alla tips!

//Tony
 
LeffeLufs skrev:
Hur är det där egentligen ?? Ska fönster sitta ytterst eller innerst ?
Om man bara ser till fönstrets bästa så skall det monteras innerst, men i de flesta fall så är det ett ganska fult montagesätt. En bred salning på fönstrets utsida är inte alltid så snyggt. En montering längst ut är inte heller att rekommendera, då kommer delar av karmen i luftspalten vilket är lika med problem vid infästning och större risk för kondens. Så mitt i väggen är ganska optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.