Har inget att tillägga i sak utan ville bara ge tummen upp för din fina mur dannedd samt även den här tråden i stort som är grymt informativ och bra! (Ska putsa en lecamur nästa år och känner mig redan betydligt sturskare :) )

• Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
P
Putsa betong.... Hoppas du grundat bra. Visserligen ska du använda puts A men puts och betong kan vara lite knepigt.

TheStills skrev:
Putsa betong.... Hoppas du grundat bra. Visserligen ska du använda puts A men puts och betong kan vara lite knepigt.
Rödgrunden bryggar och nätet agerar putsbärare så det bör funka bra.

P
Det var det jag menar att jag hoppas att TS har grundat bra + ge andra informationen att putsa betong kräver grundning.

Kanske skulle nämnt det tidigare?
Tur att man gjorde det ordentligt då! =)

Betongmuren var putsad och jag tog bort all befintlig puts för att kunna få den enhetlig med den nyan Leca-muren.
Här har jag börjat hacka bort putsen:
ImageUploadedByByggahus.se1375183423.671419.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längst upp på muren verkade det vara ett tjockt lager puts som också åkte bort.
Till slut såg den ut så här:
ImageUploadedByByggahus.se1375183517.663561.jpg
Skapa konto

"Framsidan" av den gamla betongmuren har jag slipat ner någon cm så att den numera är i nivå med lecamuren.

Taket på "Gräsklippargaraget" är förankrat i betongmuren med armeringsjärn som jag borrat in med borrhammare.
ImageUploadedByByggahus.se1375183682.591511.jpg
Skapa konto

Kanske inte är den bästa lösningen och finns väl risk att det spricker om det sätter sig men det får tiden utvisa...

Nä nu måste det sluta regna...

• Gilla
Maresk och 1 till
  • Laddar…
Då var det dags för lite putsning!
Nät och lister uppspikade, nu är det bara att börja blanda!

ImageUploadedByByggahus.se1375620138.203535.jpg
Skapa konto

Ett litet tips som jag kom på när jag fäste nätet i den delen som är betong var att borra 2 hål med en 4mm betongborr precis jämte varandra, något bredare än en märla. På detta sättet går det spika fast märlorna i betongen. Observera att man givetvis måste borra så djupt som märlan är.

ImageUploadedByByggahus.se1375620350.078604.jpg
Skapa konto

ImageUploadedByByggahus.se1375620364.108825.jpg
Skapa konto

På detta sättet så kilas märlan in så den sitter ordentligt utan att man behöver plugga eller oroa sig över andra saker! =)

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Snyggt! Tänk på att det både härdar och torkar fort i värmen. Kan du ordna lite skugga?

Du vet säkert att man inte får häva i mer vatten om bruket börjar styvna till.

• Gilla
Maresk och 1 till
  • Laddar…
En liten fundering, "måste" man putsa lodrätt?
Jag håller på med en sutterängvägg och ska putsa ca 30-40cm längst upp på muren, ca 20cm kommer vara över mark.
Enklast hade ju då varit att sätta 2 långa brädor och dra längs med hela väggen.
Eller skapar jag mig enbart problem genom att göra så?

Horisontella avdragsbanor tror jag inte på, det är nog stor risk att du drar bort stora sjok av putsen istället. Om de är lodräta trycker man liksom fast putsen mot underlaget när man drar av. Men om det bara är 20 cm synligt kanske du kan strunta helt i avdragsbanor och använda ett stort putsbräde istället. Det kanske inte blir perfekt, men ibland kan lite hemmagjort se bättre ut än perfekt med millimeterprecision.

Fast å andra sidan, om du snedställer avdragsplankan rejält, så kanske det funkar att ha det horisontellt.

Redigerat:
Hur gick det med muren dannedd?? :)

Sorry för den dåliga uppdateringen men den blev klar idag! =)
Här kommer en liten "sneak preview"!
En utförligt uppföljning/utvärdering kommer läggas upp så fort som möjligt, likväl de bilder jag tagit under tiden.
Finns mycket lärdomar att tänka på som "nybörjare"...

ImageUploadedByByggahus.se1376865325.375294.jpg
Skapa konto

Har två frågor innan ni får min utvärdering:

1. Har fått en liten spricka där jag fyllt igen efter en putsläkt. Vad göra? Knacka bort lite material och fylla i med ny puts? Varför sprickan uppkommit är nog bara för att jag var tvungen att pausa till nästa dag mellan putsningen, eller vad tror ni?

2. Vissa ställen har jag missat att köra putsbrädan på. Går det att slipa till ytan lite lätt på något? Tänkte testa ett grovt (40) sandpapper på en excenterslip men ställer ändå frågan här om det finns något annat som funkar bättre.

dannedd skrev:
Har två frågor innan ni får min utvärdering:

1. Har fått en liten spricka där jag fyllt igen efter en putsläkt. Vad göra? Knacka bort lite material och fylla i med ny puts? Varför sprickan uppkommit är nog bara för att jag var tvungen att pausa till nästa dag mellan putsningen, eller vad tror ni?

2. Vissa ställen har jag missat att köra putsbrädan på. Går det att slipa till ytan lite lätt på något? Tänkte testa ett grovt (40) sandpapper på en excenterslip men ställer ändå frågan här om det finns något annat som funkar bättre.
1. Om det inte är bom bakom sprickan kan du antingen laga med husfix/betongspackel eller om du har A-bruk kvar sikta det genom en sil för att få ett mer finkornigt lagningsbruk. Spackla igen sprickan och avsluta med att filta så kommer lagningen bli osynlig.

2. Du kan testa att slipa men puts är generellt svårslipad och det är risk att man ser var det är slipat. Använd papper med kiselkarbid (de är oftast svarta, typ våtslippapper). Bosch har en serie som heter "Best for Stone" som passar till excenterslipar, finns även till vinkelslip för ännu bättre avverkning.
http://www.nords.se/sv/verktyg-och-...h-best-for-stone-125-mm-8-halat-k320-5-p.html

Helioz skrev:
1. Om det inte är bom bakom sprickan kan du antingen laga med husfix/betongspackel eller om du har A-bruk kvar sikta det genom en sil för att få ett mer finkornigt lagningsbruk. Spackla igen sprickan och avsluta med att filta så kommer lagningen bli osynlig.

2. Du kan testa att slipa men puts är generellt svårslipad och det är risk att man ser var det är slipat. Använd papper med kiselkarbid (de är oftast svarta, typ våtslippapper). Bosch har en serie som heter "Best for Stone" som passar till excenterslipar, finns även till vinkelslip för ännu bättre avverkning.
[länk]
Har aldrig filtat innan, hur och vad heter det i bygghandeln?

dannedd skrev:
Har aldrig filtat innan, hur och vad heter det i bygghandeln?
Kallas för filtbräda, finns i både grov och fin. Jag gillar de fina i vitt skum bäst, de orange är funkar om man vill ha grövre struktur men slits snabbt.
http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-betongverktyg/handverktyg-mur-puts/filtbraedor

Du fuktar filtbrädan med vatten och sedan använder du på samma sätt som skurbrätte. Putsen skall vara lite torrare än när man börjar brätta eftersom man använder ett fuktat verktyg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.