TheStills skrev:
Svårt att få till en bra yta under 3-4 med vanligt bruk. Det finns special finputsbruk med 1mm korn. Men det vill du inte betala för. Om du behöver slå upp 20 millimeter kan det vara så att du får göra det i omgångar ((vått i vått). Vid ännu mer måste du låta det torka.
Ok, så minst 5mm men max 15mm?
 
TheStills skrev:
Du ska ju inte trycka för kung och fosterland.
Det funkar för min polare....

Men tänk på hörnan. Där kan du sätta fast en planka. Spika inte utan använd putshakar. Tex [länk] men dessa är rätt klena. Det finns bättre tex på Hornbach.
Med hakarna så kan du justera plankan mycket bättre/enklare
Jo, hörnan vet jag att man lägger en planka på utsidan, fiffigt med hakarna! Problemet är att jag inte kommer åt den sidan på muren man ska spika fast dem på, i alla fall inte ena sidan muren, får klämma fast en bräda på något sätt... Andra sidan är det betong, så där får det bli specialare även där. =S
 
dannedd skrev:
Hittar heller inte vad minsta tjocklek är, någon som vet?
Minsta praktiskt möjliga tjocklek med 0-2mm Cementbruk A är runt 4-5mm. Lite tunnare om man filtar istället för skurbrättar men då måste man göra det på hela ytan. Maximalt tjocklek är runt 20mm men då bör man ha lite erfarenhet av putsning då det annars är stor risk att det faller ner, vid 20mm tjocklek är också nät ett krav tycker jag då det håller putsen på plats. Det är mycket lättare som nybörjare att putsa två lager med 10mm istället med 1 dags mellanrum.

Läs igenom Finjas "Hjälp vid putsning" om hur du bäst putsar med läkt:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5007-1.pdf#view=fit

Webers guide:
http://www.weber.se/uploads/media/nyputsning_01.pdf

Bra film som visar processen:
[video=youtube;h9OOw1V-ing]http://www.youtube.com/watch?v=h9OOw1V-ing[/video]
 
Redigerat:
Finns någon Max gräns innan man bör lägga på putsen på rödgrunden eller bara man väntat minst ett dygn på att rödgrunden ska torka så är det ok?
 
  • Gilla
Maresk
  • Laddar…
dannedd skrev:
Finns någon Max gräns innan man bör lägga på putsen på rödgrunden eller bara man väntat minst ett dygn på att rödgrunden ska torka så är det ok?
Vänta helst inte längre än ca 1 vecka innan du lägger på putsen då rödgrunden efter härdning får en glasartad yta som kan vara svår att putsa på. Skulle du ändå behöva vänta löser du detta problem med att näta på rödgrunden som i videon ovan. Om tid och möjlighet finns är det absolut bästa att lägga på ett lager puts per dag tills muren är klar. Sedan eftervattnas den i tre dagar och målas efter 30 dagar.
 
Ok, nä blir nog imorgon så då är det ju lugnt!
Har faktiskt handlat lite nät och cementbruk A idag så ska förbereda för imorgon!
Dock hade de inte de spikarna som Weber har, men tog vanliga galvade märlor i stället, hoppas de funkar...

Vad hade man gjort utan Internet??? =) Har ingen i släkten man kan fråga...

Tack Helioz och alla andra för svaren på alla mina frågor! =)
 
Redigerat:
dannedd skrev:
Ok, nä blir nog imorgon så då är det ju lugnt!
Har faktiskt handlat lite nät och cementbruk A idag så ska förbereda för imorgon!
Dock hade de inte de spikarna som Weber har, men tog vanliga galvade märlor i stället, hoppas de funkar...

Vad hade man gjort utan Internet??? =) Har ingen i släkten man kan fråga...

Tack Helioz och alla andra för svaren på alla mina frågor! =)
Toppenbra! Galvade märlor funkar utmärkt, gärna så stora långa möjligt, gillar dem bättre än spikarna själv. Bered dig dock på ett ganska frustrerande jobb för att spika nät är inte speciellt kul men du har igen det sedan när du skall putsa. Spika ganska tätt runt cc30, nätet skall sitta så hårt att du inte kan slita ner det med handkraft.

Alltid kul att hjälpa någon som är beredd att göra jobbet på rätt sätt! Att kunna putsa är en ganska bra erfarenhet att ha i bakfickan, så kan du hjälpa släkten själv i framtiden.
 
  • Gilla
Maresk
  • Laddar…
Då så har jag påbörjat nätningen!
Dessvärre tog märlorna slut men det var väl bara bra så det inte blev allt för sent idag.
Resultatet:
ImageUploadedByByggahus.se1375036862.965736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var inte så svårt utan tog bara lite tid, man fick bara tänka till lite.
Då jag köpt en rulle så började jag med att rulla ut den längst med muren och lägga den i nivå längst ner på framsidan först.
Började spika märlorna i mitten och gick utåt sidorna, körde 30cm mellanrum, men ibland fick man sätta dit en extra där nätet buktade ut. Körde inte raden längst upp då den ska skarvas med 4 rutor.
ImageUploadedByByggahus.se1375036907.821199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan rullade jag ut den uppe på muren kanske inte ska göra så men jag tyckte det var logiskt att även köra "toppen".
ImageUploadedByByggahus.se1375037010.073118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det bara att börja "vika". Körde med marksten och hammare och händer för att få en så fin kant som möjligt.
ImageUploadedByByggahus.se1375037142.436035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Likadant på baksidan.
ImageUploadedByByggahus.se1375037210.909751.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätter under morgondagen...

En fråga som jag undrar över är om jag ska näta ända ner på baksidan, alltså hur långt ner ska jag putsa?
Muren kommer sticka upp 30cm ovan mark (marksten) och nätet går just nu ner 30cm under denna nivån. Ner till "sulan" är det ytterligare 70cm. Har rödgrundat ända ner. Vad jag läst mig till så ska man väl putsa 60cm under marknivå.
Har nät över så det är inga problem... Vad säger ni?
 
Här kommer en bild som visar baksidan av muren:
ImageUploadedByByggahus.se1375037688.068273.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur la du på grunden å vilken konsistens var den?
 
wrang skrev:
Hur la du på grunden å vilken konsistens var den?
Använde putsbräda och iläggsslev samt kalkborste för att få på grundputsen.
Ska vara vällinglik konsistens, så det var väldigt klabbigt! Men efter ett tag fick man koll på det, lägg inte på för mycket på putsbrädan då rinner det bara av utan en "slev" i taget. Går väl köra bara med kalkborsten men jag tyckte inte med funkade så bra som med putsbrädan. I hörnen var dock borsten outstanding, likadant på toppen av muren. Efterputsa med borsten efter en stund ca 15-30min.
 
Redigerat:
  • Gilla
wrang
  • Laddar…
P
Du kan fästa nätet med enkla galvade spik.. Märlor är inte ett måste
 
Jag är ganska säker på att nätning är overkill där man fyller igen, kan knappt se nån av de fördelar som finns ovan jord, mer än nån form av extra armering som verkar onödig.
 
Glömde en sak: en del av muren är en befintlig betongdel, där var det lite svårt att använda märlorna. Min idé är att borra samt plugga och använda skruv med bricka. Frågan är går det använda elförzinkade brickor eller måste det vara varmförzinkat?
 
dannedd skrev:
Glömde en sak: en del av muren är en befintlig betongdel, där var det lite svårt att använda märlorna. Min idé är att borra samt plugga och använda skruv med bricka. Frågan är går det använda elförzinkade brickor eller måste det vara varmförzinkat?
Ej rekommenderat av tillverkarna men har personligen satt nät med skruv/plugg/brickor där brickorna endast varit elförzinkade och jag har inga rostgenomslag på den ytan 7 år senare trots att den endast är kalkad.

I övrigt tycker jag allt ser toppenbra ut som du gjort hittills. Bra täckning och struktur på rödgrunden, snyggt och noggrant nätat med korrekta överlappningar. Du behöver inte näta under marknivån men det skadar inte att göra det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.