En bild till från andra hållet

ImageUploadedByByggahus.se1373478683.204867.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F-n finns det inte glaserade takpannor som är ofalsade??? Hittar bara svarta ofalsade men de är inte glaserade... =(
 
Hittar inte putsbruk A. Bara murcement A och som sagt putsbruk B. (Krauta, byggmax, Beijer).
Kan man köra på murcement A utan nät som puts?

Och om man ska köra putsbruk B, hur mycket cement ska man lägga i för varje påse (25kg)?

Som grund kör jag rödgrund.
 
Redigerat:
  • Gilla
Danso28
  • Laddar…
dannedd skrev:
Hittar inte putsbruk A. Bara murcement A och som sagt putsbruk B. (Krauta, byggmax, Beijer).
Kan man köra på murcement A utan nät som puts?

Och om man ska köra putsbruk B, hur mycket cement ska man lägga i för varje påse (25kg)?

Som grund kör jag rödgrund.
Bruket du behöver kallas för Cementbruk A och brukar finnas som lagervara hos ovanstående butiker:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5540105-1.pdf#view=fit
http://www.weber.se/betong-cement-bindemedel-vaegglagning/produkter/produkter-betongcement/standardbetong
/weber-cementbruk-a.html
 
Då är jag med! Trodde det var tvunget att heta putsbruk för att användas just för putsning! Sorry, men är lite "newbe" när det gäller mur och putsning!
 
  • Gilla
m26872
  • Laddar…
dannedd skrev:
Då är jag med! Trodde det var tvunget att heta putsbruk för att användas just för putsning! Sorry, men är lite "newbe" när det gäller mur och putsning!
Det är väldigt lätt att blanda ihop bruken i början. Anledningen till att bruket inte kallas Putsbruk A är att det inte innehåller kalk vilket KC Putsbruk gör (KC står för Kalk+Cement). Det borde kallas Cementputsbruk A istället tycker jag.
 
Är lite osäker på torktiden på rödgrunden, ska man vänta tills de börjat att torka eller ska man vänta tills det torkat helt? Och är det viktigt att inte vänta för länge? Är torktiden viktig så måste man ju ha allt annat klart för putsningen...
 
  • Gilla
BettyR och 1 till
  • Laddar…
dannedd skrev:
Är lite osäker på torktiden på rödgrunden, ska man vänta tills de börjat att torka eller ska man vänta tills det torkat helt? Och är det viktigt att inte vänta för länge? Är torktiden viktig så måste man ju ha allt annat klart för putsningen...
Rödgrunden skall härda 24 timmar innan följande lager putsas. Om du skall näta skall det sättas på rödgrunden innan putsning av följande lager (nätet skall alltså inte sitta under rödgrunden). På grund av värmen är det viktigt att du förvattnar hela väggen innan putsningen och eftervattnar i tre dagar efter putsningen. Putsa inte heller i direkt solsken och täck muren med plast så att den inte torkar ut utan hålls fuktig under de tre dagarna.
 
  • Gilla
dannedd
  • Laddar…
Helioz skrev:
Bruket du behöver kallas för Cementbruk A och brukar finnas som lagervara hos ovanstående butiker:
[länk]
[länk] /> /weber-cementbruk-a.html
Då var muren grunputsad med lite rödgrund! =)

ImageUploadedByByggahus.se1375004284.487755.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte dock kolla vad största tjocklek på cementbruket är?
Då min mur inte är helt rak tänkte jag putsa bort detta, då det är på mitten den böjer sig in mot jordsidan.
Tänkte spika på 15mm läkt (mest för att det är den tunnaste de har på Byggmax) på sidorna någon meter in på muren och inte sätta någon i mitten. Men då blir ju putsen något tjockare där, skulle gissa på en 5mm tjockare totalt 20mm. Är detta ok eller ska jag hitta mindre läkt typ 10mm?
 
Har hittat 12mm läkt på Beijers, den på Byggmax var dock hyvlad (snickerivirke) men det kanske kvittar? Priset har ju ingen betydelse och är det lättare att få ett bra resultat med hyvlat är det värt de kronorna. Men som sagt den är ju någon millimeter tjockare, vill heller inte hyvla och ha mig men visst det är ett alternativ...
 
  • Gilla
semimal
  • Laddar…
P
Bättre med hyvlad list som är slätare och där kan du ju komma ner till 4mm eller så.

Min murarpolare brukar komma med tunna hyvlade lister. Först så slänger han upp lite bruk sen sätter/tryckte han dit lister så dom är i våg åt alla håll. Ingen spikning utan bara tog bort överflödigt bruk. När vi gjorde garaget så drog han också murarsnören kan kunde se längs hela 13 meters väggen. Väntade lite för att listerna skulle fästa lite och sen började slå upp bruk på väggen. Var det större områden så slog han direkt då det ändå tar tid för bruket att torka så att man kan dra av det med en rätplanka som i dom flesta fall var en råspåntsbräda.

Hörnan gör du så att du just sätter dit en planka med lämpligt utstick. Där har du också något att kunna dra av på.
 
Hittar heller inte vad minsta tjocklek är, någon som vet?
 
TheStills skrev:
Bättre med hyvlad list som är slätare och där kan du ju komma ner till 4mm eller så.

Min murarpolare brukar komma med tunna hyvlade lister. Först så slänger han upp lite bruk sen sätter/tryckte han dit lister så dom är i våg åt alla håll. Ingen spikning utan bara tog bort överflödigt bruk. När vi gjorde garaget så drog han också murarsnören kan kunde se längs hela 13 meters väggen. Väntade lite för att listerna skulle fästa lite och sen började slå upp bruk på väggen. Var det större områden så slog han direkt då det ändå tar tid för bruket att torka så att man kan dra av det med en rätplanka som i dom flesta fall var en råspåntsbräda.

Hörnan gör du så att du just sätter dit en planka med lämpligt utstick. Där har du också något att kunna dra av på.
Tack för en bekräftelse till en nybörjare att hyvlat funkar bättre! Anade detta, ibland får man bara tänka logiskt!
Låter fiffigt med att inte spika, men håller listerna emot när du drar med riktbrädan då?
 
P
Svårt att få till en bra yta under 3-4 med vanligt bruk. Det finns special finputsbruk med 1mm korn. Men det vill du inte betala för. Om du behöver slå upp 20 millimeter kan det vara så att du får göra det i omgångar ((vått i vått). Vid ännu mer måste du låta det torka.
 
P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.