Helioz skrev:
Kallas för filtbräda, finns i både grov och fin. Jag gillar de fina i vitt skum bäst, de orange är funkar om man vill ha grövre struktur men slits snabbt.
[länk]

Du fuktar filtbrädan med vatten och sedan använder du på samma sätt som skurbrätte. Putsen skall vara lite torrare än när man börjar brätta eftersom man använder ett fuktat verktyg.
Haha! trodde det var någon slags tunn filt man la på! =)
Tur jag har dig Helioz!
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Kan ju dela med mig några bilder på mitt putsande.
Dock ingen trädgårdmur utan en sockel till mitt garage.
Större delen ska dock vara under mark och jag har därför valt att bara putsa de översta delen på muren, tog tillräckligt med energi det.
bild2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
En fundering gällande min källar/garagesockel.
Jag ska ha Byggmax platonmatta som fuktskydd, där anges att man ska sätta ett membran på hålkälen, nått som jag valt att inte göra på min grund.
Funderar dock på om man skulle måla med kallasfalt på plattan och upp på första lecablocket?
Eller är det bortkastade 200kr på en hink med kallasfalt?
 
Pumba skrev:
En fundering gällande min källar/garagesockel.
Jag ska ha Byggmax platonmatta som fuktskydd, där anges att man ska sätta ett membran på hålkälen, nått som jag valt att inte göra på min grund.
Funderar dock på om man skulle måla med kallasfalt på plattan och upp på första lecablocket?
Eller är det bortkastade 200kr på en hink med kallasfalt?
Då tycker jag du ska tänka om och sätta membran. Liten kostnad i sammanhanget.
Mvh
 
MTech skrev:
Då tycker jag du ska tänka om och sätta membran. Liten kostnad i sammanhanget.
Mvh
Jag har ju ingen hålkäl, det är det jag menar att jag valt att inte göra.
Membranet, eller bitumenmattan som det är kostar ju dock mångdubbelt mer än att bara pensla på en rand med kallasfalt/bitumen som är samma sak.
Så membranet är inte intressant eftersom det ändå inte går att montera enligt anvisning.
 
Hålkälet går snabbt och lätt att ordna till. Det är faktiskt riktigt kul. Blanda finbetong eller bruk i hink och klena på med murarspade. Låt härda över natten och kleta på primern på en vägg i taget - sen är det bara att trycka dit membranet. Använd varmluftspistol om det är kyligt ute.
 
Locke skrev:
Hålkälet går snabbt och lätt att ordna till. Det är faktiskt riktigt kul. Blanda finbetong eller bruk i hink och klena på med murarspade. Låt härda över natten och kleta på primern på en vägg i taget - sen är det bara att trycka dit membranet. Använd varmluftspistol om det är kyligt ute.
Men kräver inte det att plattan går ut lite utanför muren? I TS fall fattar jag det som att murens ytterkant linjerar med plattans ytterkant.
 
Locke skrev:
Hålkälet går snabbt och lätt att ordna till. Det är faktiskt riktigt kul. Blanda finbetong eller bruk i hink och klena på med murarspade. Låt härda över natten och kleta på primern på en vägg i taget - sen är det bara att trycka dit membranet. Använd varmluftspistol om det är kyligt ute.
Jo men jag har ingen platta som sticker ut utan muren går precis plant med plattan.
Jag har dock satt dit membran nu som täcker där hålkälet skulle vara, platonmattan håller jag på med.
Väntar bara på att grusbilen ska komma så blir det att skyffla dit 20ton grus så man kan ha det som lite hjälp att hålla mattan.

Det var en massa tjafs med kommunen och storlek på garaget osv som har gjort att det inte finns någon hålkäl.
Det är ju marginelt ner i marken det hela ska vara så jag orkade inte tjafsa om det.

b8q skrev:
Men kräver inte det att plattan går ut lite utanför muren? I TS fall fattar jag det som att murens ytterkant linjerar med plattans ytterkant.
Mitt har dock inget med TS saker att göra utan mest en inflikning i tråden angående putsning.

Jag tar inte så allvarligt på mitt, det är bara ett garage, kostar mig inte många kronor, skulle det visa sig i framtiden att det inte var tillräcklig fuktisolering så är det bara ca 60-70cm att gräva ut och göra om.
 
Redigerat:
Jahaja, se där! Om plattan livar med väggen är det ju jättebra - krävs inget hålkäl. :)

Det var vanligare förr att man gjorde plattan någon decimeter större än huset och sedan uppförde väggarna mer noga på "rätt" plats.

Med intåget av prefabricerade L-element och mer sofistikerad grundläggningsteknik så håller dagens plattor samma yttre geometri som väggarna.
 
Locke skrev:
Jahaja, se där! Om plattan livar med väggen är det ju jättebra - krävs inget hålkäl. :)

Det var vanligare förr att man gjorde plattan någon decimeter större än huset och sedan uppförde väggarna mer noga på "rätt" plats.

Med intåget av prefabricerade L-element och mer sofistikerad grundläggningsteknik så håller dagens plattor samma yttre geometri som väggarna.
Ungefär så gick pratat med kommunens mätkillar med så jag fick göra formen mindre än jag tänkt.
Men det ska nog bli bra, det är som sagt bara ett garage.

Jag har iaf satt sånn bitumenmatta på sidan av plattan och upp till första lecablocket.

Grannen var ute tidigare och berättade att han skulle ha hit en grävare på måndag, så perfekt att man beställt 20ton grus och en rejäl padda, så kanske man kan muta sig till att slippa flytta 20-tons högen med skottkärra..
 
  • Gilla
Maresk
  • Laddar…
Ja, usch - hade du tänkt göra det? Nä, ta du grävarn till hjälp! :)
 
Locke skrev:
Ja, usch - hade du tänkt göra det? Nä, ta du grävarn till hjälp! :)
Har kört över 100ton med grus i skottkärran sen jag började bygga huset =P
Gick åt 44 ton med sten till muren på framsidan, 36ton grus under garageplattan..
Så jag har inget direkt emot att använda min gamla fina kärra, men latmasken gör sig påmind till och från.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Pumba skrev:
Har kört över 100ton med grus i skottkärran sen jag började bygga huset =P
Gick åt 44 ton med sten till muren på framsidan, 36ton grus under garageplattan..
Så jag har inget direkt emot att använda min gamla fina kärra, men latmasken gör sig påmind till och från.
Det är inte latmasken utan det sunda förnuftet;)
 
  • Gilla
Incoog och 1 till
  • Laddar…
Johan_A_M
Stort tack för en fantastiskt detaljerad tråd, ffa till TS och Helioz men även till er andra. Dannedd, fick du någonsin till några bilder på slutresultatet?
 
K
Helioz skrev:
Det är väldigt lätt att blanda ihop bruken i början. Anledningen till att bruket inte kallas Putsbruk A är att det inte innehåller kalk vilket KC Putsbruk gör (KC står för Kalk+Cement). Det borde kallas Cementputsbruk A istället tycker jag.
https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/murcement-a-p0111

Är det detta du menar till grundning och slamning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.