262 läst · 5 svar
262 läst
5 svar
Puts eller cementbaserat spackel på yttervägg?
Hej!
Håller på att renovera en fasad som består av träregel – plywood – vindpapp – spiktegel (10 mm tjocka tegelstenar som spikats fast i plywooden). Utanpå detta kanske 2mm tunnputs som spruckit på sina ställen.
Har på andra delar av huset slipat bort putsen, lagt grundbruk, nät och sen ca 10 mm c-bruk. Fick tips i bygghandeln om att istället för puts använda cementbaserat väggspackel för utomhusbruk.
Jag har spacklat en hel del, tycker det är betydligt enklare än att putsa. Kan dock för lite om materialen för att avgöra om lösningen med cementbaserat spackel är uppenbart dum av någon anledning… Tex att spackel blir hårdare än c-bruk och att risken för sprickor då ökar när väggen rör sig?
Det gör inget att väggen inte får samma ytstruktur som de delar jag tidigare fixat.
Jag har läst tidigare trådar om puts/spackel utan att hitta så mycket om att renovera ytterväggar. Tacksam för alla slags synpunkter och förslag.
Mvh Martin
Håller på att renovera en fasad som består av träregel – plywood – vindpapp – spiktegel (10 mm tjocka tegelstenar som spikats fast i plywooden). Utanpå detta kanske 2mm tunnputs som spruckit på sina ställen.
Har på andra delar av huset slipat bort putsen, lagt grundbruk, nät och sen ca 10 mm c-bruk. Fick tips i bygghandeln om att istället för puts använda cementbaserat väggspackel för utomhusbruk.
Jag har spacklat en hel del, tycker det är betydligt enklare än att putsa. Kan dock för lite om materialen för att avgöra om lösningen med cementbaserat spackel är uppenbart dum av någon anledning… Tex att spackel blir hårdare än c-bruk och att risken för sprickor då ökar när väggen rör sig?
Det gör inget att väggen inte får samma ytstruktur som de delar jag tidigare fixat.
Jag har läst tidigare trådar om puts/spackel utan att hitta så mycket om att renovera ytterväggar. Tacksam för alla slags synpunkter och förslag.
Mvh Martin
Ta reda på vad som sitter där nu.
Låter som ett modernt hus, men på gamla hus kan man oftast gissa på kalkputs av något slag som absolut inte ska lagas med cement.
I ditt fall med modern lösning kanske cement fungerar, men gör man samma lika som när det byggdes blir det nog bäst i alla fall.
Låter som ett modernt hus, men på gamla hus kan man oftast gissa på kalkputs av något slag som absolut inte ska lagas med cement.
I ditt fall med modern lösning kanske cement fungerar, men gör man samma lika som när det byggdes blir det nog bäst i alla fall.
Tack för din input. Huset är från 70-talet, så hyggligt modernt antar jag. Osäker på vad det är för puts, sitter i alla fall som berget, tar rätt lång till att slipa bort med vinkelkap + diamantslipskiva. Lossnar eller smular inte om man skrubbar med stålborste.J JohanLun skrev:
Hade tänkt hyra en renoveringsfräs och slipa bort all befintliga puts, och sen bredspackla väggen. Eller menar du att det går att spackla över den befintliga putsen (förutsatt att den verkligen är cementbaserad)? Inga problem med att det nuvarande "ytskiktet" av färg hamnar innanför spackel/färg?
Mvh Martin
Jag har ingen egen kompetens kring puts generellt, har ett hus putsat med kalkbruk överallt, jag vet att jag måste hålla mig till det modern puts tror jag kan vara lika mycket plast som cement.M Martin S79 skrev:Tack för din input. Huset är från 70-talet, så hyggligt modernt antar jag. Osäker på vad det är för puts, sitter i alla fall som berget, tar rätt lång till att slipa bort med vinkelkap + diamantslipskiva. Lossnar eller smular inte om man skrubbar med stålborste.
Hade tänkt hyra en renoveringsfräs och slipa bort all befintliga puts, och sen bredspackla väggen. Eller menar du att det går att spackla över den befintliga putsen (förutsatt att den verkligen är cementbaserad)? Inga problem med att det nuvarande "ytskiktet" av färg hamnar innanför spackel/färg?
Mvh Martin
Ot ; Mina föräldrar putsade om ett 20-talshus med frigolit liknande skivor istf håltegel och utanpå det nån slags plastig puts. Min pappa var bra på att bevara stil men just detta (och att de innan jag föddes rev ut ett helt bevarat 20-talskök med marmor bänkar, serverings rum och jungfru kammare med falltablå för 8 rum) är den synd de lämnade efter sig. I ärlighetens namn funkade väl inte ett kök tänkt för jungfru för en barnfamilj, likaså var väl energi priserna höga på 80-talet och värma drygt 350kvm kostar på...
Falltablån återställde jag sedan, men när de sålde huset till några med för mycket pengar för nästan 30 år sedan så fördärvade de ändå resten av huset.
Kanske lite bilder.M Martin S79 skrev:Tack för din input. Huset är från 70-talet, så hyggligt modernt antar jag. Osäker på vad det är för puts, sitter i alla fall som berget, tar rätt lång till att slipa bort med vinkelkap + diamantslipskiva. Lossnar eller smular inte om man skrubbar med stålborste.
Mvh Martin
Du borde nyputsa fasaden med c bruk när du är klar, få bort allt annat innan.
Men bilder behövs för att kunna ge råd
Tack för hjälp och råd. Jag ska höra med en kompis kompis som är murare, återkommer med vad det leder till. Jag vet att det funkar att putsa om men blev nyfiken på om det istället går att bredspackla med cementbaserat spackel. Mest för att jag tycker att puts är rätt svårt att jobba med.N neo11 skrev:
Klicka här för att svara