Efter mycket klurande har jag bestämt mig för att isolera hela byggnaden invändigt med 45mm stenull. Jag kommer därför utnyttja reglarna till isoleringsfacken för att även avlasta alla laster som hamnar ovanför fönsterrutorna. Kommer lägga XPS300 där dessa laster hamnar. Ja det är överdrivet stark XPS men å andra sidan så blir lasten precis precis på kanten av plattan.

Funderar på att bara lägga till två längsgående armeringsjärn (10mm järn) där lasterna hamnar, som komplement till armeringsnätet 6-150. Svårt se byglar behövs för så små laster som 5-10kN eller tycker ni något järn i andra riktningen också behövs? (Alltså från utsidan och inåt). 100mm betong överallt. Alltså ingen vot/kantbalk. Renoveringsprojekt med exponerade reglar, isolering i vägg och oskyddat fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt som visar en oslipad vägg med synliga reglar, stenullsisolering och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Jag hade stoppat in några järn under mattan och inåt. Mattan gör ju inget för styrkan utan gör mer för att minska ytsprickor. Två järn i längdsriktningen så håller det nog. Helst vill man ju ha två uppe och två nere eftersom de två hanterar både dragkraft och tryckkraft men det blir för trångt att få till det vettigt på 10 cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
S Söne skrev:
Jag hade stoppat in några järn under mattan och inåt. Mattan gör ju inget för styrkan utan gör mer för att minska ytsprickor. Två järn i längdsriktningen så håller det nog. Helst vill man ju ha två uppe och två nere eftersom de två hanterar både dragkraft och tryckkraft men det blir för trångt att få till det vettigt på 10 cm.
I teorin hade jag velat ha tjockare gjutning där men någonstans måste man sätta gränsen för säkerhetsmarginaler.
Anledningen jag har just XPS300 är för att minska dragspänningen på plattan, som ju minskar om underlaget är hårt och jämnt.
Den lasten som uppstår borde vara den som vill knäcka kanten av plattan, men där har jag ju den befintliga innerväggen som håller emot.

Har lagt en Jackon Jackopor våtrumsskiva längs alla väggar för att skapa en diffusionsspärr mellan befintlig sockel och nya betonggolvet. Isolerar lite också men bara 12mm tjock. Men framför allt för att skapa ett flytande golv som inte är förankrat i det gamla med förhoppningsvis mindre risk för sprickor.

Vill även tillägga att längs det nya betonggolvet kommer jag lägga en träbalk på högkant, typ 45×195 för att sprida lasten på golvet. Så det blir ingen typiskt punktlast utan snarare linjelast. Motsvarande balk kommer ligga under linträbalken eftersom det är spännvidd där.
 
Redigerat:
Installation av golvvärme med LK systems 16mm rör, C-C 240mm, i ett ofärdigt badrumsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av golvvärme med LK systems rör och separata gjutformar för badrummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärme LK systems 16 mm. C-C 240 mm.
Separat gjutform för badrummet då det ska användas EPS-cement där.
 
Betonggjutning inbokad 3 november. Så här ser det ut idag.
Armeringsnät 6-150
Armeringsjärn 10mm där punktlast finns.

Armeringsnät och järn på en byggplats inför betonggjutning, med belysning och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät på golvyta med armeringsjärn förberett för betonggjutning framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät med 10mm armeringsjärn på ett bygggolv inför betonggjutning, nära ett fönster i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät och -järn på betonggolv med rörinstallationer, före betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät och armeringsjärn på betongplatta i förberedelse för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söne och 1 till
  • Laddar…
Platta på plats 3 november. Har en egen tråd för det om någon är intresserad.
Nyinstallerad betongplatta på ett byggprojekt med skyddsplast längs väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillbaka till väggarna då.
Jag valde att foga in en typ av flexibla armeringsjärn sk helibars. De är 6 mm och tar upp dragspänningar i konstruktionen. Dessa har jag fogat in med ett tixotropt bruk, typ cementpasta.

6 mm tjockt flexibelt armeringsjärn, kallat helibar, i närbild mot suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn, helibars, fogade i murverk med cementpasta för att öka stabiliteten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6 mm armeringsjärn, helibars, fogade i vägg med tixotropt bruk synligt i utrymmet mellan två betongblock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En närbild på en vägg av ljusgrå blocksten med en fogad in 6 mm helibar armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Söne
  • Laddar…
Som ni vet så kommer jag regla upp alla väggar för att isolera 45mm. Då kommer jag passa på att avlasta alla takstolar också så att inte all last hamnar på tegelväggarna.

Nu ska jag foga om alla de fogar jag fräst ur, med hydrauliskt kalkbruk NHL 3.5 även kallat D-bruk.
 
Återkoppling.

När det gäller tex avlastningen av limträbalken ovanför detta fönster har jag använt mig av följande laster.

Punktlast från tak blir ca 11 kN.
Som överliggande balk kommer jag använda 220×45.
Spännvidden är 820 mm. Då ska den klara ca 21 kN vid en punktlast på mitten. Bara räknat på brottgräns och inte deformation.

Som stolpar blir det 45×95mm. De ska vid en knäcklängd på 2m klara 7,52 kN, alltså totalt ca 15 kN.

Så i detta fall blir stolparna de som sätter gränsen. Mot betongen så har vi spikpluggat fast en 45×45 (syll kan man väl säga). Denna fördelar ju lasten lite på betongen.
En rå betongvägg med ett gammalt fönster omgivet av sprickor och en träkloss märkt med dimensioner intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu börjar avlastningarna arta sig.
Allt från 45×220 till 45×265 balkar.
Stolparna är inte klara ännu men blir 45×120
Byggprojekt med träbalkar i olika dimensioner, ofärdiga stolpar och isolerade väggar under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt med nyinstallerade träbalkar och stolpar inne i ett rum med synlig tegelvägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liten uppdatering.
Nu är alla nya fönster (Elitfönster Retro) och dörrar (diplomat)monterade.
Väggarna består av reglar 45mm med isolering 70mm, Isover Vario Xtra,OSB skiva samt gipsskiva. I badrummet körde vi konstruktionsplyfa samt vanlig gips. Tätskiktet blir våtrumsfolie och sedan kakel.

Renoveringsarbete pågår i rum med osb-skivor och gipstäckta väggar, nyinstallerade fönster och en man arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum under konstruktion med isolerade väggar, nya fönster, OSB och gipsskivor, samt rörläggning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum under konstruktion med nya fönster, dörrar och gipsväggar, osb skivor synliga, toalett installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med isolerade väggar och synliga installationsarbeten, inklusive temporär belysning och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymonterade Elitfönster Retro i röd färg på en vit husfasad med synligt snölandskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Så här, typ 6 månader efter projektstart, blev det. Återstår ett falsat plåttak när det blir bättre väder.
Mycket problemlösning på vägen med betongberäkning, armering, laster och avlastningar, limträbalk, isolering osv.
Är ändå nöjd med de slutgiltiga lösningar jag valt. Enda sk riskkonstruktionen är taket där jag skippat luftspalt och istället kört Isover Vario Xtra. Dock har jag väldigt bra ventilation i bostaden och ångspärren är tät överallt dvs inga glipor.

Tack till alla på forumet som hjälpt mig på traven!

OBS: ca 950 000:- fattigare trots egen insats ungefär 200h.


Renoverat modernt kök och öppen planlösning i bostad efter 6 månader av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat grått kök med skåp, ugn och fönster som ser ut mot byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med vita kakelväggar, duschhörna, tvättmaskin och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat rum med vitmålade väggar och tak, en hängande lampa och en enkelsäng, blick ut genom dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat sovrum med vitmålade sluttande tak, synlig limträbalk och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av renoverat vardagsrum med soffa, matplats och synliga balkar efter 6 månader av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Klodsmajor och 11 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.