13 024 läst · 87 svar
13k läst
87 svar
Punktlast på tegelvägg
För er som följer denna tråd, så har jag skapat en separat tråd angående eventuell isolering av väggarna invändigt, vilket ju i teorin är en riskkonstruktion. Funderar dock bara på 45 mm isolering.
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-av-massiv-tegelvaegg-invaendigt-45-mm.393072/
https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-av-massiv-tegelvaegg-invaendigt-45-mm.393072/
Efter mycket klurande har jag bestämt mig för att isolera hela byggnaden invändigt med 45mm stenull. Jag kommer därför utnyttja reglarna till isoleringsfacken för att även avlasta alla laster som hamnar ovanför fönsterrutorna. Kommer lägga XPS300 där dessa laster hamnar. Ja det är överdrivet stark XPS men å andra sidan så blir lasten precis precis på kanten av plattan.
Funderar på att bara lägga till två längsgående armeringsjärn (10mm järn) där lasterna hamnar, som komplement till armeringsnätet 6-150. Svårt se byglar behövs för så små laster som 5-10kN eller tycker ni något järn i andra riktningen också behövs? (Alltså från utsidan och inåt). 100mm betong överallt. Alltså ingen vot/kantbalk.
Funderar på att bara lägga till två längsgående armeringsjärn (10mm järn) där lasterna hamnar, som komplement till armeringsnätet 6-150. Svårt se byglar behövs för så små laster som 5-10kN eller tycker ni något järn i andra riktningen också behövs? (Alltså från utsidan och inåt). 100mm betong överallt. Alltså ingen vot/kantbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade stoppat in några järn under mattan och inåt. Mattan gör ju inget för styrkan utan gör mer för att minska ytsprickor. Två järn i längdsriktningen så håller det nog. Helst vill man ju ha två uppe och två nere eftersom de två hanterar både dragkraft och tryckkraft men det blir för trångt att få till det vettigt på 10 cm.
Redigerat:
I teorin hade jag velat ha tjockare gjutning där men någonstans måste man sätta gränsen för säkerhetsmarginaler.S Söne skrev:Jag hade stoppat in några järn under mattan och inåt. Mattan gör ju inget för styrkan utan gör mer för att minska ytsprickor. Två järn i längdsriktningen så håller det nog. Helst vill man ju ha två uppe och två nere eftersom de två hanterar både dragkraft och tryckkraft men det blir för trångt att få till det vettigt på 10 cm.
Anledningen jag har just XPS300 är för att minska dragspänningen på plattan, som ju minskar om underlaget är hårt och jämnt.
Den lasten som uppstår borde vara den som vill knäcka kanten av plattan, men där har jag ju den befintliga innerväggen som håller emot.
Har lagt en Jackon Jackopor våtrumsskiva längs alla väggar för att skapa en diffusionsspärr mellan befintlig sockel och nya betonggolvet. Isolerar lite också men bara 12mm tjock. Men framför allt för att skapa ett flytande golv som inte är förankrat i det gamla med förhoppningsvis mindre risk för sprickor.
Vill även tillägga att längs det nya betonggolvet kommer jag lägga en träbalk på högkant, typ 45×195 för att sprida lasten på golvet. Så det blir ingen typiskt punktlast utan snarare linjelast. Motsvarande balk kommer ligga under linträbalken eftersom det är spännvidd där.
Redigerat:
Betonggjutning inbokad 3 november. Så här ser det ut idag.
Armeringsnät 6-150
Armeringsjärn 10mm där punktlast finns.
Armeringsnät 6-150
Armeringsjärn 10mm där punktlast finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillbaka till väggarna då.
Jag valde att foga in en typ av flexibla armeringsjärn sk helibars. De är 6 mm och tar upp dragspänningar i konstruktionen. Dessa har jag fogat in med ett tixotropt bruk, typ cementpasta.
Jag valde att foga in en typ av flexibla armeringsjärn sk helibars. De är 6 mm och tar upp dragspänningar i konstruktionen. Dessa har jag fogat in med ett tixotropt bruk, typ cementpasta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni vet så kommer jag regla upp alla väggar för att isolera 45mm. Då kommer jag passa på att avlasta alla takstolar också så att inte all last hamnar på tegelväggarna.
Nu ska jag foga om alla de fogar jag fräst ur, med hydrauliskt kalkbruk NHL 3.5 även kallat D-bruk.
Nu ska jag foga om alla de fogar jag fräst ur, med hydrauliskt kalkbruk NHL 3.5 även kallat D-bruk.
Återkoppling.
När det gäller tex avlastningen av limträbalken ovanför detta fönster har jag använt mig av följande laster.
Punktlast från tak blir ca 11 kN.
Som överliggande balk kommer jag använda 220×45.
Spännvidden är 820 mm. Då ska den klara ca 21 kN vid en punktlast på mitten. Bara räknat på brottgräns och inte deformation.
Som stolpar blir det 45×95mm. De ska vid en knäcklängd på 2m klara 7,52 kN, alltså totalt ca 15 kN.
Så i detta fall blir stolparna de som sätter gränsen. Mot betongen så har vi spikpluggat fast en 45×45 (syll kan man väl säga). Denna fördelar ju lasten lite på betongen.
När det gäller tex avlastningen av limträbalken ovanför detta fönster har jag använt mig av följande laster.
Punktlast från tak blir ca 11 kN.
Som överliggande balk kommer jag använda 220×45.
Spännvidden är 820 mm. Då ska den klara ca 21 kN vid en punktlast på mitten. Bara räknat på brottgräns och inte deformation.
Som stolpar blir det 45×95mm. De ska vid en knäcklängd på 2m klara 7,52 kN, alltså totalt ca 15 kN.
Så i detta fall blir stolparna de som sätter gränsen. Mot betongen så har vi spikpluggat fast en 45×45 (syll kan man väl säga). Denna fördelar ju lasten lite på betongen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spikpluggat"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Liten uppdatering.
Nu är alla nya fönster (Elitfönster Retro) och dörrar (diplomat)monterade.
Väggarna består av reglar 45mm med isolering 70mm, Isover Vario Xtra,OSB skiva samt gipsskiva. I badrummet körde vi konstruktionsplyfa samt vanlig gips. Tätskiktet blir våtrumsfolie och sedan kakel.
Nu är alla nya fönster (Elitfönster Retro) och dörrar (diplomat)monterade.
Väggarna består av reglar 45mm med isolering 70mm, Isover Vario Xtra,OSB skiva samt gipsskiva. I badrummet körde vi konstruktionsplyfa samt vanlig gips. Tätskiktet blir våtrumsfolie och sedan kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här, typ 6 månader efter projektstart, blev det. Återstår ett falsat plåttak när det blir bättre väder.
Mycket problemlösning på vägen med betongberäkning, armering, laster och avlastningar, limträbalk, isolering osv.
Är ändå nöjd med de slutgiltiga lösningar jag valt. Enda sk riskkonstruktionen är taket där jag skippat luftspalt och istället kört Isover Vario Xtra. Dock har jag väldigt bra ventilation i bostaden och ångspärren är tät överallt dvs inga glipor.
Tack till alla på forumet som hjälpt mig på traven!
OBS: ca 950 000:- fattigare trots egen insats ungefär 200h.
Mycket problemlösning på vägen med betongberäkning, armering, laster och avlastningar, limträbalk, isolering osv.
Är ändå nöjd med de slutgiltiga lösningar jag valt. Enda sk riskkonstruktionen är taket där jag skippat luftspalt och istället kört Isover Vario Xtra. Dock har jag väldigt bra ventilation i bostaden och ångspärren är tät överallt dvs inga glipor.
Tack till alla på forumet som hjälpt mig på traven!
OBS: ca 950 000:- fattigare trots egen insats ungefär 200h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken apparatdosa till nybyggd tegelvägg?
El -
Sprickor i tegelvägg, hur gör jag och behöver jag oroa mig?
Stenhus -
Behöver man åtgärda fuktgenomträngning i tegelvägg och behöver man åtgärda gamla avloppsrör?
Köpa & Sälja hus -
Fukt i tegelvägg och gamla rör
Byggnadsfysik -
Sätta ändträ mot tegelvägg?
Byggmaterial & Byggteknik