R roli skrev:
Jag tolkade inlägget om infällt plattjärn att han skulle ha det för att sprida lasten vilket det inte kommer att göra. Jo lite kommer det att sprida lasten men inte så det kommer att hjälpa speciellt mycket.
R roli skrev:
Ett plattjärn under den limträbalken kommer inte att fördela speciellt mycket last i sidled, den är helt enkelt för vek. Hur bred är fönsteröppningen i bild 2? Ser ut som om du kommer att få bekymmer där om det inte finns en rejäl balk över fönsteröppningen som tar hand om vertikallasten från limträbalken. Om det är rälen enligt tidigare bilder så är det tveksamt om det kommer att hålla.
 
  • Ny trästolpe installerad för att stödja ett bjälklag under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lilla fönstret är som sagt 80 cm brett. Där är lasten 15kN. Det andra fönstret är 165 cm brett och där är punktlasten 26kN.

Det märks verkligen att det är spänning på upplagen...
Återkommer strax hur jag tänker men en ny lösning.
 
  • Träbjälke installerad över ett smalt fönster, synliga spänningar och sprickbildning på väggfästet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser dagens lastberäkning ut, med rådande installation. Observera att jag delar upp beräkningarna som om det vore två sektioner. Detta eftersom limträbalken är skarvad vid ett av betongfundamenten och därmed inte i ett helt stycke.

Lilla fönstret - 80 cm brett och just nu en maxlast på 26 kN.

Illustration av en takkonstruktion med angivna mått och belastningsdata, inklusive dimensioner för limträbalkar och takstolar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Stora fönstret - 165cm brett, maxlast 16 kN

Illustration av lastberäkning med mått och specifikationer för en byggkonstruktion inklusive limträbalkar och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag lyssnar på er och försöker lösa problemet under de förutsättningar som finns.

När det gäller lilla fönstret så tänker vi gjuta ytterligare 2 fundament och bygga en stålöverliggare.
Så sänker jag lasten i tegelväggen ovanför lilla fönstret från 26 kN till 10 kN. Det är fortfarande 1 ton vid max snölast men det känns ändå som väggen borde klara det. Stålrälsen (som är i hyfsat gott skick) ska klara drygt 24 kN enligt Julius. Jag tycker en tegelvägg borde klara det med upplag på 19 cm på varje sida.Man får inte glömma att det funnit belastning på väggen i 90 år. Det fina med denna lösning är att dessa två nya vertikala balkar blir infällda i framtida innerväggar!

Renoveringsarbete med stålöverliggare och stödpelare i ett rum med synliga belastningsberäkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och planen för det stora fönstret är följande;
Renoveringsarbete med pågående installation av limträbalk, stålstolpar och nytt betongfundament för stort fönster i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så där ja, nu börjar det likna något. Var själv inne på tanken att föreslå en överliggande upphängning. Men det är ju ingen större idé nu, för du har ju redan tänkt tanken....
 
Förr, när bärande murverk var vardagsmat, kunde många hantera den här typen av problem med en ryggmärgsreflex. Idag är det annorlunda. Jag har hittat en gammal tabell som är en sorts lathund. Där finns uppgift om tryckhållfasthet för olika kombinationer av mursten och murbruk. En förutsättning är att förhållandet mellan djup och höjd är 1:12. Det betyder att en helstensmur (25 cm) behöver vara 3 m hög för att man ska kunna tillämpa uppgifterna. En sandstensvägg som är murad med kalkbruk, vilket inte är ett orealistiskt antagande, har enligt tabellen en tryckhållfasthet på 18 kp/cm^2, dvs ca 1,8 MPa.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Förr, när bärande murverk var vardagsmat, kunde många hantera den här typen av problem med en ryggmärgsreflex. Idag är det annorlunda. Jag har hittat en gammal tabell som är en sorts lathund. Där finns uppgift om tryckhållfasthet för olika kombinationer av mursten och murbruk. En förutsättning är att förhållandet mellan djup och höjd är 1:12. Det betyder att en helstensmur (25 cm) behöver vara 3 m hög för att man ska kunna tillämpa uppgifterna. En sandstensvägg som är murad med kalkbruk, vilket inte är ett orealistiskt antagande, har enligt tabellen en tryckhållfasthet på 18 kp/cm^2, dvs ca 1,8 MPa.
Justus. Hur översätter jag detta till eventuell last i praktiken. Jag misstänker dessa 1.8MPa gäller linjelast och inte punktlast?
Om nu lasten i mitt fall blir 10kN så blir lasten på upplaget från stålrälsen följande,
10 000÷(0,19×0,06×2) = 0.44 MPa
Nu vilar ju lasten på större yta än rälsen så klart, men för att göra ett antagande.

Tack för dina viktiga inspel.
 
Det är ju fråga om ett tryck, dvs last per yta. Ju större yta du kan fördela en last på desto lägre blir trycket. Många laster som hamnar på ett murverk är någon form av punktlaster, golvbjälkar, takstolar mm. Man måste också tänka på att lasten från rälsen hamnar nära ett väggslut (fönsteröppningen) och på en lägre höjd än önskvärt. Jag tycker du är inne på rätt spår i din uträkning.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Skulle någon vilja hjälpa mig att välja ut lämpliga dimensioner på stålbalkarna?
Om vi börjar med dessa två avlastningar:
Två tekniska ritningar som visar dimensioner på stålbalkar för byggprojekt med specifikationer och en installationsbild.
 
Skulle inte en rund pelare vara trevligast när den är synligt? En gaffel med rejäla genomgående skruv gillar jag. Hur har du fäst takåsarna till limträbalken?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Skulle inte en rund pelare vara trevligast när den är synligt? En gaffel med rejäla genomgående skruv gillar jag. Hur har du fäst takåsarna till limträbalken?
Rund pelare kan vara snyggt ja. Takåsarna är inte fastspända i limträbalken ännu. Men de kommer fästas med något spikförband senare.

Har du synpunkter på dimension på pelaren?
Samt övriga balkar. Jag känner mig osäker på vilka dimensioner jag ska välja nämligen...
 
G Gabsson skrev:
Rund pelare kan vara snyggt ja. Takåsarna är inte fastspända i limträbalken ännu. Men de kommer fästas med något spikförband senare.

Har du synpunkter på dimension på pelaren?
Samt övriga balkar. Jag känner mig osäker på vilka dimensioner jag ska välja nämligen...
Här ser det ut idag 18 sept.
Renoveringsarbete i rum med synlig stödstolpe, grusgolv och oputsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i hus med synliga träbjälkar, stödstolpar och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G Gabsson skrev:
Rund pelare kan vara snyggt ja. Takåsarna är inte fastspända i limträbalken ännu. Men de kommer fästas med något spikförband senare.

Har du synpunkter på dimension på pelaren?
Samt övriga balkar. Jag känner mig osäker på vilka dimensioner jag ska välja nämligen...
Du bör nog fästa limträbalken redan nu om stämpen är bortplockade. Kolla längst bak så ser du se tabeller på pelare, välj gärna en lite överstark pelare så slipper du brandskyddsmåla den.
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Du bör nog fästa limträbalken redan nu om stämpen är bortplockade. Kolla längst bak så ser du se tabeller på pelare, välj gärna en lite överstark pelare så slipper du brandskyddsmåla den.
[länk]
Tackar. Vilken svikt på överliggar-balken kan jag acceptera? Vill ju gärna att den är hyfsat stum så inte lasten hamnar på tegelväggen.

Angående limträbalken och stolarna så är två pelarstämp kvar. Tänker du att limträbalken ska välta? Just nu är den typ uppkilad med rejält spänn upp mot takstolarna så risken den välter är liten. Dessutom så är ju den fastkilad i hålet i tegelväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.