13 025 läst · 87 svar
13k läst
87 svar
Punktlast på tegelvägg
Fundamenten för de inre pelarna är redan gjutna. Så dessa är svåra att flytta nu. Som ni ser så är första fundamentet en fristående fyrkantig kloss. Det andra inre pelaren består av två fundament där jag kommer ha två stålpelare med en stålöverliggare.B bossespecial skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ok, då får man hitta på nått annat. Är fundamentet större till ytan under gruset, det ser kanske lite litet ut annars?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Bara en liten notis angående beräkningen i inlägg #1. Den beräkningen gäller en kontinuerlig balk, dvs 10m utan skarv. Testa att göra beräkningen igen fast med en balk upplagd på 2stöd. Eller är det tänkt en ”gerberskarv”?
Bra iakttagit. Jag har räknat om och antagit att de två limträbalkarna verkar över två oberoende sektioner. Som om det vore två separata hus alltså.B bossespecial skrev:
Lasten blir 25 kN istället för 22 kN. Alltså ännu högre last. Jag börjar inse att en sådan last är ytterst osannolik men mtp hur mycket pengar jag lägger på detta bygge så vill jag gardera mig mot det ändå. Tanken är att jag kommer bygga in bärande innerväggar i denna sektion som avlastar tegelväggen. Får givetvis armera extra under denna linjelast.
Logga in
Skapa konto
Pilen pekar på den innervägg vi tänker ska bli bärande och på så vis avlasta tegel-gaveln så inte all last från limträbalken ligger där.
*Observera att det blir alltså en öppning till verkstan som ju syns i tidigare bilder där vi rivit mitten av väggen. Verkstan kommer ha samma standard som övriga byggnaden bara att det inte är inritat i denna planlösning*
Redigerat:
Så ser stålbalken ut ovanför fönstret där limträbalken ska ligga.
Upplaget är ca 19 cm om varje sida. Bredden på fönstret är 80 cm.
Upplaget är ca 19 cm om varje sida. Bredden på fönstret är 80 cm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det ser ut som gammal järnvägsräls av dekåvilltyp (vanligen 600 mm spårvidd). Rälsvikten ärr 10 kg/m, vilket är extremt lite för tåg. Om dess spännvidd är 80 cm tål den 24 kN som punktlast. Frågan är om teglet gör det? Om min gissning beträffande järnvägsräls är riktig så är vardera upplagsyta 8700 mm^4. Hade du fått ner lasten från limträbalken till närmare 10 kN tror jag det hade varit lugnt.
Jag är lite osäker på hur planritningen relaterar till limträbalken och pelarna, därför avvaktar jag med kommentarer kring detta.
Jag är lite osäker på hur planritningen relaterar till limträbalken och pelarna, därför avvaktar jag med kommentarer kring detta.
Ett plattjärn under den limträbalken kommer inte att fördela speciellt mycket last i sidled, den är helt enkelt för vek. Hur bred är fönsteröppningen i bild 2? Ser ut som om du kommer att få bekymmer där om det inte finns en rejäl balk över fönsteröppningen som tar hand om vertikallasten från limträbalken. Om det är rälen enligt tidigare bilder så är det tveksamt om det kommer att hålla.
Jag tolkade inlägget om infällt plattjärn att han skulle ha det för att sprida lasten vilket det inte kommer att göra. Jo lite kommer det att sprida lasten men inte så det kommer att hjälpa speciellt mycket.