B bossespecial skrev:
Hur låsta är pelarlägena? Om du ökar mittfackets längd så minskar lasten på väggen. Om det fungerar med planlösningen kan du hitta ett läge där punktlasten på väggen är noll. Man bör dock vara lite försiktig så att upplagdreaktionen inte slår över så att balken vill lyfta från väggen.
Fundamenten för de inre pelarna är redan gjutna. Så dessa är svåra att flytta nu. Som ni ser så är första fundamentet en fristående fyrkantig kloss. Det andra inre pelaren består av två fundament där jag kommer ha två stålpelare med en stålöverliggare.
Nyutgjutna betongfundament för inre pelare i en byggnad under renovering, med träreglar och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nyformat betongfundament på grusunderlag med armeringsjärn sticker upp, omgivet av träformar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny-gjutna betongfundament för byggnadspelare i en konstruktionsmiljö med grus och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, då får man hitta på nått annat. Är fundamentet större till ytan under gruset, det ser kanske lite litet ut annars?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Ok, då får man hitta på nått annat. Är fundamentet större till ytan under gruset, det ser kanske lite litet ut annars?
Jag hoppas de räcker till. Enligt beräkning jag gjorde på nätet ska de klara rätt mkt mer än 54 kN.
Teknisk ritning av punktfundament med beskrivande text och beräkningar för lastkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
(y)
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Idag kom limträbalken 90*315. Ett jävla monster. Den är kapad i två sektioner a 6 resp 4 meter. Fortfarande klurar vi kring lasterna på tegelväggen... Ny levererad limträbalk på 6 och 4 meter stöds av ställningar i ett pågående renoveringsprojekt inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bara en liten notis angående beräkningen i inlägg #1. Den beräkningen gäller en kontinuerlig balk, dvs 10m utan skarv. Testa att göra beräkningen igen fast med en balk upplagd på 2stöd. Eller är det tänkt en ”gerberskarv”?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Bara en liten notis angående beräkningen i inlägg #1. Den beräkningen gäller en kontinuerlig balk, dvs 10m utan skarv. Testa att göra beräkningen igen fast med en balk upplagd på 2stöd. Eller är det tänkt en ”gerberskarv”?
Bra iakttagit. Jag har räknat om och antagit att de två limträbalkarna verkar över två oberoende sektioner. Som om det vore två separata hus alltså.
Lasten blir 25 kN istället för 22 kN. Alltså ännu högre last. Jag börjar inse att en sådan last är ytterst osannolik men mtp hur mycket pengar jag lägger på detta bygge så vill jag gardera mig mot det ändå. Tanken är att jag kommer bygga in bärande innerväggar i denna sektion som avlastar tegelväggen. Får givetvis armera extra under denna linjelast.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Ritning med mått och pil som pekar på planerad bärande vägg mellan verkstad och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pilen pekar på den innervägg vi tänker ska bli bärande och på så vis avlasta tegel-gaveln så inte all last från limträbalken ligger där.

*Observera att det blir alltså en öppning till verkstan som ju syns i tidigare bilder där vi rivit mitten av väggen. Verkstan kommer ha samma standard som övriga byggnaden bara att det inte är inritat i denna planlösning*
 
Redigerat:
Så ser stålbalken ut ovanför fönstret där limträbalken ska ligga.
Upplaget är ca 19 cm om varje sida. Bredden på fönstret är 80 cm.
Mätning av upplag för limträbalk ovanför fönster med en stålbalk synlig i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig stålbalk ovanför fönster med måttstock som visar upplag, väggens textur i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som gammal järnvägsräls av dekåvilltyp (vanligen 600 mm spårvidd). Rälsvikten ärr 10 kg/m, vilket är extremt lite för tåg. Om dess spännvidd är 80 cm tål den 24 kN som punktlast. Frågan är om teglet gör det? Om min gissning beträffande järnvägsräls är riktig så är vardera upplagsyta 8700 mm^4. Hade du fått ner lasten från limträbalken till närmare 10 kN tror jag det hade varit lugnt.

Jag är lite osäker på hur planritningen relaterar till limträbalken och pelarna, därför avvaktar jag med kommentarer kring detta.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Nu är monstret på plats. Vi har skurit upp i fogkanten i tegelväggen precis under limbalken för att montera ett plattjärn 10mm tjockt Renoveringsprojekt med nya träbalkar och stötteställningar i en tegelväggad byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

för att fördela lasten över lite fler stenar.
 
Här syns urfräsningen och där plattjärnet ska
ligga. Utfräst område i en vägg där ett plattjärn ska monteras, synlig stödjack och fönster med utsikt mot en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Urfräsning i bjälke ovanför fönster där ett plattjärn ska monteras, med stödställning i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett plattjärn under den limträbalken kommer inte att fördela speciellt mycket last i sidled, den är helt enkelt för vek. Hur bred är fönsteröppningen i bild 2? Ser ut som om du kommer att få bekymmer där om det inte finns en rejäl balk över fönsteröppningen som tar hand om vertikallasten från limträbalken. Om det är rälen enligt tidigare bilder så är det tveksamt om det kommer att hålla.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vilken funktion har plattjärnet?
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Jag tolkade inlägget om infällt plattjärn att han skulle ha det för att sprida lasten vilket det inte kommer att göra. Jo lite kommer det att sprida lasten men inte så det kommer att hjälpa speciellt mycket.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.