D danlar79 skrev:
Läste fler här som dragit ned på cyklerna. Tänkte att så lite tid som möjligt pumpen kan gå utan att vattnet blir dåligt är bra. Inte helt lätt att hitta sweetspot dock. 24 timmar om dygnet känns väldigt mycket ?


Jag kämpar lite med två saker just nu angående tekniklådan:
1. Ljudnivån
Tror det mest handlat om vibrationer från pumpen. Har pumpen skruvad på en trallbräda som står i tekniklådan. Provade lägga en bit gummimatta under vilket dämpade en del.
Men provade sen också med en bit musmatta, vilket dämpade ännu mer. Så känns som det behövs nåt mjukt under.
Någon form av skumskiva kanske?

Nästa steg blir att försöka minska andra ljud. Kanske lägga sådana här på insidan av lådan.
Kanske en sådan jag ska ställa under pumpen?

2. Värme/Ventilation
Stoppa ner en vanlig väggtermometer i tekniklådan som är helt stängd (förutom öppning i isoleringen mot poolen)
När pumpen går ser temp ut att sticka mellan 45-49 grader.
Öppnar lådan iallafall 10 cm så går temp ner till ca 35 grader.
Ser ju definitivt ut som att man behöver ventilera lådan då. Frågan är hur stor öppning som behövs ?
Vill inte göra hål i locket, så får bli högst upp på sidan av lådan istället.

Hur har andra gjort? Ni som inte kollat temp, gör gärna det :)

Hur har det gått med din ventilation? Hur löste du det?
 
Jag har precis lagt en beställning på Svenska bads pacific! Köpte med 6kW värmare och full isolering. Skall sänkas ned i en befintlig altan som är ca 1 meter över marken.

Jag har en fundering. Vad tror ni om att ha pump, värmare och filter inne i källaren? Poolen kommer stå max någon meter ifrån källarväggen och utrymmet i källaren har golvbrunn.

Jag tänker att fördelarna är att man slipper krångla med teknikutrymme och all ihopkoppling kan ske där det finns gott om plats. Spillvärmen kommer dessutom huset till godo.
 
Är igång med bygget på min prime, ska beta av denns tråd, mycket bra tips. Nån som kör på 2-fas? BP601. Enligt ritning är det 2st neutral fram då, borde väl kunna bygla vid plint i värmare istället?
 
  • Elektrisk kopplingsschema för spabad med instruktioner och referenstabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vectrex skrev:
Jag har precis lagt en beställning på Svenska bads pacific! Köpte med 6kW värmare och full isolering. Skall sänkas ned i en befintlig altan som är ca 1 meter över marken.

Jag har en fundering. Vad tror ni om att ha pump, värmare och filter inne i källaren? Poolen kommer stå max någon meter ifrån källarväggen och utrymmet i källaren har golvbrunn.

Jag tänker att fördelarna är att man slipper krångla med teknikutrymme och all ihopkoppling kan ske där det finns gott om plats. Spillvärmen kommer dessutom huset till godo.
Det verkar inte som att pumpen kommer orka det så prata med svenska badtunnor först och kanske uppgradera pumpen till en starkare isåfall. Min pump sitter 2 meter ifrån bara och den löser ut felmeddelande alltförofta och de påstrår att det har med höjdskillnaden och längden på slangarna att göra.
 
K Kesosmurf skrev:
Det verkar inte som att pumpen kommer orka det så prata med svenska badtunnor först och kanske uppgradera pumpen till en starkare isåfall. Min pump sitter 2 meter ifrån bara och den löser ut felmeddelande alltförofta och de påstrår att det har med höjdskillnaden och längden på slangarna att göra.
Jag har 3 meter slang till pumpen (och 3m tillbaka igen såklart) och har väldigt bra tryck sålänge filterbollarna är hyfsat rena och inte fyller filtret för mycket med filterbollar. Så vet inte om det ställer lite större krav på reglebunden rengöring av filtret men jag upplever att det är en kraftig pump man får till som borde klara en hel del.
 
Fulkemisten
Det är en rätt kraftig pump. Men det blir fruktansvärda tryckfall över längre slangar för att inte tala om nivåskillnader. Jag skulle misstänka att den slanglängd man får med är ungefär det man har att jobba med med standardpumpen.
 
SvB skriver i manualen att "Vi rekommenderar att inte ställa pumpen mer än fyra meter i från poolen".
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Om vi bortser från slanglängden (som jag tror blir max 2 meter) och även höjdskillnaden som jag inte heller tror blir något problem om jag sätter prylarna på en hylla på källarväggen.

Något annat som kan bli problematiskt?
 
För några veckor sedan kom ett riktigt skyfall. Efteråt var jag ute och inspekterade att takprojektet klarat sig, vilket det hade gjort, men när jag står ute i trädgården hör jag ett något oväntat ljud och funderar på vad det kan vara.

Det kommer från badtunnan, och närmare bestämt från teknikutrymmet. Det liksom bubblar och har sig.

Teknikutrymme under badtunna översvämmat efter regn, med pump och rör delvis under vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela tekniklådan var dränkt i 25 cm vatten och det utgrävda utrymmet kring badtunnan var fyllt med vatten en bra bit. Eftersom vi fortfarande håller på med projekt trädgård lutar en stor del av baksidan ner mot detta område, och det var ju inte så oväntat att vattnet skulle samlas där.

Fram med den dränkbara pumpen och försöka pumpa bort vattnet, en utmaning eftersom det hela tiden rann till mer vatten i hålet. Några timmar senare var det snustorrt igen...

Hoppsan :)

Tilläggas ska att allting fungerar bra, det var bara pumpen som stod i vatten och den har fått ganska mycket stryk redan tidigare, nästan som den korroderat på utsidan.
 
  • Wow
AndersT och 2 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Om vi bortser från slanglängden (som jag tror blir max 2 meter) och även höjdskillnaden som jag inte heller tror blir något problem om jag sätter prylarna på en hylla på källarväggen.

Något annat som kan bli problematiskt?
J jonascarlen skrev:
Jag har 3 meter slang till pumpen (och 3m tillbaka igen såklart) och
Förutom risken med tryckfall och det dära så ser jag bara fördelar med att ha grejorna inomhus omdet finns bra avlopp. Men jag hade ändå dradit iväg ett mail till SVB för att säkerställa att det funkar för då har du ju deras ord på pränt sedan. Jag fick felmeddelanden på min utrustning under hela sommaren med "Filter may be dry".SVB trodde till sist (efter samtal med Balboa) det berodde på min övre slang (2m slang) gick upp och ned och upp igen och tyckte jag skulle uppgradera till en dyrare pump för 5000kr.
 
Nån som haft samma missljud ?
 
J jono75 skrev:
Hur har det gått med din ventilation? Hur löste du det?
Jag har inte löst det. Lite velig och kanske ska invänta vintern och se hur det ser ut. Vilken temp man har i lådan då när det är minusgrader ute.
 
  • Gilla
jono75
  • Laddar…
Fulkemisten
D danlar79 skrev:
Jag har inte löst det. Lite velig och kanske ska invänta vintern och se hur det ser ut. Vilken temp man har i lådan då när det är minusgrader ute.
Som i poolvattnet. Någon grad högre kanske.
 
  • Gilla
Lanson
  • Laddar…
Needas Needas skrev:
Snart är det färdigt! :D
Imorgon kopplar jag alla slangar till bubbelpump och reningsverk.
[bild] [bild] [bild]
Tja! Hur löste du det med dom dubbla "looparna" på slangarna till bubbelsystemet?
 
  • Gilla
miickej
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Jag tog ett par träskivor (impr) och limmade fast de inne i tekniklådan med Tec 7 lim Sen satte elektrikern säkerhetsbrytare, dosor och annat på det. Kan skicka ett foto imorgon när det är ljust.
Har du några bilder på tekniklådan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.