243 333 läst · 488 svar
243k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Får man fråga hur du gjorde för att kapa tegelstenarna med så jämn rundning? Hade du någon mall eller körde du vara med ögonmått och på frihand?
Jag körde på frihand och ögonmått! Det var lite nervöst att lämna över mina kapade stenar till murarna då detta var första gången jag gjorde något sånt här!Pasjostrom skrev:
Men det blev bra
Tätat runt skorstenen, drog även en mjukfog vid alla skarvar! Nu ska det fasen inte läcka in även om något vatten tar sig in mellan plåt och skorsten!
Nu är murstocken putsad invändigt så nu kommer jag kunna flytta ut ställningen och börja lägga ut tegel!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är murstocken putsad invändigt så nu kommer jag kunna flytta ut ställningen och börja lägga ut tegel!
Lägger tak, det tar tid
Pannorna behöver kapas i nock, runt, skorsten, kupor och ränndalar!
Ett bra tak och ge sig på och lägga tegel för första gången
Pannorna behöver kapas i nock, runt, skorsten, kupor och ränndalar!
Ett bra tak och ge sig på och lägga tegel för första gången
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag lite huvudbry! Jag har gått upp med en rad tegel direkt efter takkupan och sen lagt en rad vid takfoten och en rad uppe vid nock.
So far so Good, det stämmer bra borta vid
vindskivorna. Men!
Där teglet möts uppe vid ränndalen får jag bara plats med en halv panna!
Framför kupan stämmer det.
Ska jag testa att utgå från ränndalen istället och jobba mig neråt tills det stämmer?
So far so Good, det stämmer bra borta vid
vindskivorna. Men!
Där teglet möts uppe vid ränndalen får jag bara plats med en halv panna!
Framför kupan stämmer det.
Ska jag testa att utgå från ränndalen istället och jobba mig neråt tills det stämmer?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Inte säker på att jag förstår problemet?
Jag började längst ner till höger på taket och la pannor ända fram till ränndalen i nock.Pasjostrom skrev:
Sen fortsatte jag lägga förbi kupan och det är när jag kommer tillbaka till ränndalen från andra hållet det inte stämmer!
Någonstans måste jag hamnat snett men jag har kontrollmätt utan att hitta någonstans där jag dragit iväg!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag förstår! Jobbigt läge, har inga tips rent spontant men antar precis som du skriver att det är snett någonstans. Det behöver ju inte vara mycket ”per tegelpanna” för att det ska bli fel när du kommit runt kupan. Kan det vara så att ströläkten inte är helt rak och när du har följt den upp så kommer du lite snett?
Kanske en dum fråga men har du kontrollmätt att bredden på taket är samma vid både nock och hängrännor?
Kanske en dum fråga men har du kontrollmätt att bredden på taket är samma vid både nock och hängrännor?