242 419 läst · 488 svar
242k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Hur hade ni kapat här? Närmast takkupan i nederkant?
Jag tänker att närmast takkupan är enklast och kapa och så fäster man med deras tegelkrokar i nederkant?
Jag tänker att närmast takkupan är enklast och kapa och så fäster man med deras tegelkrokar i nederkant?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag hade kapat uppe mot kupan, dels för att det blir två kapningar om man ska kapa nere samt om man är petig så syns kapningen.
Montera med krok eller borra ett hål med en tegelborr och skruva fast dom
Montera med krok eller borra ett hål med en tegelborr och skruva fast dom
Tack för svar! Jag testade ditt alternativ och det kommer bli klart bäst då kapningen kommer under plåten!Peter_Henry skrev:
Riktigt bra tråd, jäkligt häftigt
Du fick frågan om plåt över överliggaren, varför väljer du att inte ha det?
Hur gör du för att inte vattnet ska träna in bakom?
Vill bara veta för skulle med vilja ha en lösning till framtida projekt
Du fick frågan om plåt över överliggaren, varför väljer du att inte ha det?
Hur gör du för att inte vattnet ska träna in bakom?
Vill bara veta för skulle med vilja ha en lösning till framtida projekt
TackP Pappa1986 skrev:
Jag tittade på några gamla hus innan med samma snickarglädje som inte hade plåt och av den enkla anledningen är det!
Med en plåt behöver man nog klä in hela överliggaren så att inte vatten blir ståendes mellan plåt och överliggare!
Om det är rätt eller fel vet jag inte mer än att det är 6 år sen jag gjorde vårat första fönster och det såg fint ut bakom när vi lossade dom nu vid taklyftet!
Jag har mjukfog i anslutningen mellan panel och överliggare och luftspalt bakom!
Grannen ville ta tillvara på allt material från det gamla taket och elda i en kamin!
Så jag har lånat hans traktor och vagn och kör upp allt och river av i en hög! Ett galet jobb att pilla isär allt med spik och takpapp osv!
Men är man pensionär och har tid så...
Så jag har lånat hans traktor och vagn och kör upp allt och river av i en hög! Ett galet jobb att pilla isär allt med spik och takpapp osv!
Men är man pensionär och har tid så...
Logga in
Skapa konto