242 417 läst · 488 svar
242k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Vittinge tegel,djävulens påfund.Jag brukar göra så att man lägger högerskeppet klart upp till sista hela panna vid vinkelrännan sen lägger jag framför kupan hela takets längd,sen för jag över ett mått från sista hela pannan uppe vid högerskeppet till första stående pannraden som är förbi takkupans vänstra vägg,alltså kollar vad varje panna bygger nere vid helraden.Då får du en rak linje du börjar med på vänsterskeppet.Glöm inte att kontroll mäta med jämna mellanrum ut till vindskivan.
Ja det var så här jag tänkt i huvudet att jag skulle göra! Inte lika lätt att få helt bra i praktikenT Tobbjobb skrev:Vittinge tegel,djävulens påfund.Jag brukar göra så att man lägger högerskeppet klart upp till sista hela panna vid vinkelrännan sen lägger jag framför kupan hela takets längd,sen för jag över ett mått från sista hela pannan uppe vid högerskeppet till första stående pannraden som är förbi takkupans vänstra vägg,alltså kollar vad varje panna bygger nere vid helraden.Då får du en rak linje du börjar med på vänsterskeppet.Glöm inte att kontroll mäta med jämna mellanrum ut till vindskivan.
Teglet är galet snyggt men riktigt svårt att lägga, mycket svårare än dom betongpannor jag jobbat med tidigare!
Jag tyckte det var väldigt enkelt att lägga, vad är det du tycker är svårt?MTech skrev:
Ränndalarna är ju alltid bökiga, jag gjorde bara så att jag slutade så jag hade hela pannor innan ränndalen, sen snörade jag ut vart det skulle skäras, tog ner pannorna, tog vinkelslipen och körde av pannorna efter snörningen och limmade sen ihop bitarna uppe på taket (fortfarande sidan om ränndalen) när limmet torkat (dagen efter) la jag ut pannorna där de skulle ligga.
Svårt och svårt, det kräver en annan noggrannhet! Dom betongpannorna jag nämnde hade spår i sig så att det kunde i princip inte bli snett!X xLnT skrev:Jag tyckte det var väldigt enkelt att lägga, vad är det du tycker är svårt?
Ränndalarna är ju alltid bökiga, jag gjorde bara så att jag slutade så jag hade hela pannor innan ränndalen, sen snörade jag ut vart det skulle skäras, tog ner pannorna, tog vinkelslipen och körde av pannorna efter snörningen och limmade sen ihop bitarna uppe på taket (fortfarande sidan om ränndalen) när limmet torkat (dagen efter) la jag ut pannorna där de skulle ligga.
Bra tips med med snöre för snedkap i ränndalar! Tack
Är det inte märkligt att lägga tegeltak på samma sätt med läkt och undertak som håller kort tid jämfört med teglet?
Vittinge tegel grymt tjusigt!
Det borde klamras med rostfria klammers och läktas med ek samt skruvas med A4 och underlagsmaterial i epdm med 50 års garanti!
Rändalsplåtar i rostfritt
Vittinge tegel grymt tjusigt!
Det borde klamras med rostfria klammers och läktas med ek samt skruvas med A4 och underlagsmaterial i epdm med 50 års garanti!
Rändalsplåtar i rostfritt
Läkta med ek?? Hade man skitit dollarsedlar så kanskeB byggarätt skrev:
Jag tror det här taket håller tillräckligt länge ändå
Vanlig läkt håller lätt 50 år eller mer. Så länge det inte är alltför låglutande tak med inblåsande fukt (och löv). Och/eller inte sparat in på ströläkt helt och hållet/valt extremt klena dimensioner så att löv o barr å annat skräp fastnar och byggs upp.
TS har väl till synes bra dimensioner på läkten men hur är det med överlappning av pannor i höjdled? Ser snålt ut? Skall vara 375 mm läktavstånd enl Vittinge.
TS har väl till synes bra dimensioner på läkten men hur är det med överlappning av pannor i höjdled? Ser snålt ut? Skall vara 375 mm läktavstånd enl Vittinge.
Ja läktavståndet är viktigt och hur pannorna ligger i sidled !DiscoDuck skrev:Vanlig läkt håller lätt 50 år eller mer. Så länge det inte är alltför låglutande tak med inblåsande fukt (och löv). Och/eller inte sparat in på ströläkt helt och hållet/valt extremt klena dimensioner så att löv o barr å annat skräp fastnar och byggs upp.
TS har väl till synes bra dimensioner på läkten men hur är det med överlappning av pannor i höjdled? Ser snålt ut? Skall vara 375 mm läktavstånd enl Vittinge.
Det som avgör livslängden på läkten är väl hur ströläktenfuktskyddas samt hur infästningen håller?
Det kanske är hur undertaket kan rensas från smuts och fukt som avgör livslängden på ströläkten som sedan vid snölast eller trasig panna knäcker bärläkt?
ränndalsplåt och övriga takdetaljer borde ju kunna fås att hålla 50år
500, då gör vi allt själva förutom att resa själva stommen! Jag tog över när dom läktat tak och vägg! Fönster, fasad, lägga tegel gör jag! Invändigt gör jag allt utom el och vvs men det blir rätt simpla installationer!A antto77 skrev:
Som det ser ut nu spricker budgeten med ca 50
Intressant! Har själv funderat på att resa taket då jag behöver fler kvadrat men kan omöjligtvis lägga 1,5-2m som de ska ha i Stockholm, visserligen med det priset gör man inget själv.
Bor du i Västra Götaland ser jag, är det lokala hantverkare du anlitat till stommen?
Bor du i Västra Götaland ser jag, är det lokala hantverkare du anlitat till stommen?