241 903 läst · 488 svar
242k läst
488 svar
Projekt taklyft!
Sitter och funderar på en liknande höjning av taket på mitt hus, och funderar på hur dom fäste reglarna i bjälklaget? Eller går dom reglarna man ser på bilderna här obrutna hela vägen ner till källarmuren?MTech skrev:
Mitt hus är byggt -43, med plankväggar. Så att dra ner infällda reglar hela vägen till källarmuren är inte att tänka på.
Dom här reglarna står ju på hammarbandet och under det i sin tur är det stående reglar ända ner till muren.A adde_hjelm skrev:Sitter och funderar på en liknande höjning av taket på mitt hus, och funderar på hur dom fäste reglarna i bjälklaget? Eller går dom reglarna man ser på bilderna här obrutna hela vägen ner till källarmuren?
Mitt hus är byggt -43, med plankväggar. Så att dra ner infällda reglar hela vägen till källarmuren är inte att tänka på.
Så ja man kan väl säga att det finns något som tar lasten ändå ner till muren.
Ok, då är jag med. Du har inte mer detaljbilder på dessa konstruktioner? Hur fästes dessa reglar mot hammarbandet exempelvis?MTech skrev:
Produkter som diskuteras: "vinkelbeslag"
Vinkelbeslag
Vinkelbeslag är byggkomponenter designade för att stärka förbindelser mellan material i olika vinklar. De erbjuder en robust lösning för att sammanfoga två komponenter i en viss vinkel, vilket säkerställer stabilitet och styrka i
Läs mer
Gjorde ett taklyft, nya "moderna" takstolar på mitt plankstommehus från 1946.A adde_hjelm skrev:Sitter och funderar på en liknande höjning av taket på mitt hus, och funderar på hur dom fäste reglarna i bjälklaget? Eller går dom reglarna man ser på bilderna här obrutna hela vägen ner till källarmuren?
Undrar du hur de nya takstolarna fästes i befintlig plankstomme?
Valde att sänka ner de nya takstolarna mellan de befintliga vindsbjälkarna då jag inte ville ha dubbelt så tjockbjälklag.A adde_hjelm skrev:
En plankvägg är ju självbärande i sin helhet så jag kapade bara ut urtag i plankstommen ned till rätt höjd och släppte ned de.
Fäste ned järn av någon passande modell.
Som extra säkerhet hade jag skruvlimmat fast en 220x45 regel på utsidan av stommen.
Det hela gick ganska smidigt. Fick kapa upp spår i "vindsgolvet".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för infon. Jag är nog inne på att bygga det nya taket ovanpå det gamla som i tråden, för att slippa den värsta stressen över vädret.
Kommer nog höja vägglivet för att få mer boyta, och var först inne på att skjuta in en "syll" som ligger på vindsbjälklaget. Problemet är ju att de befintliga takstolarna är i vägen då. Kanske går att lösa genom att kapa bort ytterdelen av takstolen, men då kommer problem med hållfasthet under byggtiden istället.
Men att fästa det förhöjda vägglivet nedsänkt i plankväggen bredvid dom befintliga takstolarna löser ju problemet
Kommer nog höja vägglivet för att få mer boyta, och var först inne på att skjuta in en "syll" som ligger på vindsbjälklaget. Problemet är ju att de befintliga takstolarna är i vägen då. Kanske går att lösa genom att kapa bort ytterdelen av takstolen, men då kommer problem med hållfasthet under byggtiden istället.
Men att fästa det förhöjda vägglivet nedsänkt i plankväggen bredvid dom befintliga takstolarna löser ju problemet
Jag höjde också vägglivet för att få mycket boyta på övervåningen.A adde_hjelm skrev:Tack för infon. Jag är nog inne på att bygga det nya taket ovanpå det gamla som i tråden, för att slippa den värsta stressen över vädret.
Men den höjningen är inbyggd i takstolarna, maxade maximalt tillåten takhöjd på 8.5m, blev lite till tror jag...
Rev befintligt tak på lördagen och hade takstolarna uppe i rätt position och förankrade på Söndagen plus en del råspont.
Jag pappa och bror, det gick väldigt snabbt och smidigt.
Valde en vecka med minimal risk för regn. Några dagar senare var pappen på.
Har obegränsad byggnadshöjd så det är inget bekymmer, dock är jag rädd att huset ser oproportionerligt ut då det är relativt litet, och dessutom ligger högre än grannhusen.Huddingebo skrev:Jag höjde också vägglivet för att få mycket boyta på övervåningen.
Men den höjningen är inbyggd i takstolarna, maxade maximalt tillåten takhöjd på 8.5m, blev lite till tror jag...
Rev befintligt tak på lördagen och hade takstolarna uppe i rätt position och förankrade på Söndagen plus en del råspont.
Jag pappa och bror, det gick väldigt snabbt och smidigt.
Valde en vecka med minimal risk för regn. Några dagar senare var pappen på.
Står i valet och kvalet om man ska ha brutet tak eller inte. Det skulle göra att huset ser vettigare ut med tanke på storleken, men det komplicerar takstolarna då jag som sagt vill bygga det nya taket ovanpå det gamla. Tänkte saxtakstolar men vet inte om det går att få brutna saxtakstolar, får väl konsultera en takstolsfirma som nästa steg.
Det är lyxigt med obegränsad takhöjd! Utanför planlagt område?A adde_hjelm skrev:Har obegränsad byggnadshöjd så det är inget bekymmer, dock är jag rädd att huset ser oproportionerligt ut då det är relativt litet, och dessutom ligger högre än grannhusen.
Står i valet och kvalet om man ska ha brutet tak eller inte. Det skulle göra att huset ser vettigare ut med tanke på storleken, men det komplicerar takstolarna då jag som sagt vill bygga det nya taket ovanpå det gamla. Tänkte saxtakstolar men vet inte om det går att få brutna saxtakstolar, får väl konsultera en takstolsfirma som nästa steg.
Tycker definitivt att de ska prata med en takstolafirma. Alla jag kontaktade kunde bygga de enligt mina krav på höjt väggliv, brutet tak osv.
Skiljde litegrann hur de strävade de på vinden.
Jag var själv först inne på att höja vägglivet själv innan takstolar monterades.
Men insåg efterhand det bekväma med att köpa extra höga takstolar med redan höjt väggliv, lite "allt i ett".
Tror jag sparade en hel del tid på det.
Just detta moment är nog ett av få som gick lättare och smidigare än jag hade räknat med.
Nej det är faktiskt planlagt område, men i detaljplanen står bara att det max får vara två våningar och att vind utöver detta ej får inredas. Det står ingenting om höjden på huset.Huddingebo skrev:Det är lyxigt med obegränsad takhöjd! Utanför planlagt område?
Tycker definitivt att de ska prata med en takstolafirma. Alla jag kontaktade kunde bygga de enligt mina krav på höjt väggliv, brutet tak osv.
Skiljde litegrann hur de strävade de på vinden.
Jag var själv först inne på att höja vägglivet själv innan takstolar monterades.
Men insåg efterhand det bekväma med att köpa extra höga takstolar med redan höjt väggliv, lite "allt i ett".
Tror jag sparade en hel del tid på det.
Just detta moment är nog ett av få som gick lättare och smidigare än jag hade räknat med.
Jag tänker att jag slår två flugor i en smäll genom att höja vägglivet själv. Dels kan jag rikta eventuella skevheter och dels kan jag anpassa vart reglerna hamnar med tanke på de befintliga takstolarna.
Du har ingen bild eller ritning att dela med dig av på dina takstolar?