37 914 läst · 159 svar
38k läst
159 svar
Projekt renovering/uppdatering av kök i halvtid
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Tror gardinen kommer upp imorgon, så då kan vi ju se. Fast jag har väääldigt svårt att tänka mig en färg på kaklet ...anthill skrev:Det är ett vackert kök och det kommer bli fint hur du än väljer. Fråga: det finns ingen nyans i ditt vackra gardintyg som du kan tänka dig ta upp i kakelsättningen? Om valet står mellan vitt och vitt skulle jag valt den nyans som bäst harmoniserar med snickerierna, annars skulle mitt "trygga" val vara en handglaserad platta som bryter åt ljust grått och sålunda harmoniserar även med det rostfria samt eventuellt tar upp nyanser i stenskivan.
Över huvud taget är det väldigt störande tycker jag, för jag har tittat på tusen fina bilder på olika kök och för att få det riktigt optimalt måste man göra om alltihop från början. Egentligen behöver man göra om inredningen i hela huset, för allt hänger ju ihop. Ändrar man på ett ställe så måste det harmoniera med nästa. Baksidan av öppna planlösningar?
Som sagt, det rostfria och handtagen vi har måste jag tyvärr ta hänsyn till. De sätter en viss stil som det blir konstigt att bryta mot för mycket. Tror jag.
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Jag tror ni kan få ett optimalt kök ändå! Visserligen är handtagen väldigt typiska för tidigt 2000-tal, men å andra sidan kommer sk "New England-kök" på samma sätt vara väldigt tidstypiska om tio år. Jag tycker att handtagen har en viss charm i sin kantighet, de är ju proportionerligt väldigt lika kaklet. Jag tycker nog att fasat kakel passar mindre väl till handtagen i sådana fall, men det kanske beror på vilka associationer man har? Raka, lite råa kanter känns mer modernt (stämmer med den rådande industritrenden) än fasade kanter som känns mer tillrättalagt och formellt i min värld.Marlen Eskilsson skrev:Tror gardinen kommer upp imorgon, så då kan vi ju se. Fast jag har väääldigt svårt att tänka mig en färg på kaklet ...
Över huvud taget är det väldigt störande tycker jag, för jag har tittat på tusen fina bilder på olika kök och för att få det riktigt optimalt måste man göra om alltihop från början. Egentligen behöver man göra om inredningen i hela huset, för allt hänger ju ihop. Ändrar man på ett ställe så måste det harmoniera med nästa. Baksidan av öppna planlösningar?
Som sagt, det rostfria och handtagen vi har måste jag tyvärr ta hänsyn till. De sätter en viss stil som det blir konstigt att bryta mot för mycket. Tror jag.
Överlag tror jag vi svenskar dels är alldeles för trendkänsliga när det kommer till inredning och dels för rädda att avvika från normen. De två kanske går hand i hand - alla kör på samma stil samtidigt vilket leder till att man tillslut ser den stilen (e.x. rostfritt och oljad ek) överallt och tröttnar på den... kanske delvis för att stilen til slut nått botten och från att ha synts i lyxvåningarna på Östermalm fem-sex år tidigare associeras den plötsligt med dålig smak (och ingen vill ju ha dålig smak). Men när man byter går man i samma fälla igen och skapar sin egen variant på den rådande trenden som man återigen kommer tröttna på när den syns överallt...
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Tur att jag lämnade tillbaka det fasade kaklet då i alla fall.
Egentligen borde jag inte vara så rädd för att avvika från normen, det är bara det att jag känner mig osäker och okunnig. Det kostar en del att göra fel. Eftersom man inte är proffs på det här så är det svårt att föreställa sig hur det kommer att bli när det sitter på plats. Plattorna är betalda, hantverkaren har lämnat. Det är liksom dyrt och jobbigt att prova sig fram.
Känner mig som de som är med i Husdrömmar. Gert Wingårdh ger jätteproffsiga råd om hur de kunde göra sitt hus bättre, men ingen kan ta till sig det. De har ju så gott som projekterat klart allt och det blir såååå jobbigt att ställa om tankarna och planerna, så de avstår. Jag förstår de där människorna helt och fullt. Precis sådan är jag.
Egentligen borde jag inte vara så rädd för att avvika från normen, det är bara det att jag känner mig osäker och okunnig. Det kostar en del att göra fel. Eftersom man inte är proffs på det här så är det svårt att föreställa sig hur det kommer att bli när det sitter på plats. Plattorna är betalda, hantverkaren har lämnat. Det är liksom dyrt och jobbigt att prova sig fram.
Känner mig som de som är med i Husdrömmar. Gert Wingårdh ger jätteproffsiga råd om hur de kunde göra sitt hus bättre, men ingen kan ta till sig det. De har ju så gott som projekterat klart allt och det blir såååå jobbigt att ställa om tankarna och planerna, så de avstår. Jag förstår de där människorna helt och fullt. Precis sådan är jag.
Jag tycker att det låter sig som om du bestämt dig och även att det du bestämt dig för är precis vad jag hade valt om det hade varit mitt kök! Jag tror helt släta blir hur bra som helst!Marlen Eskilsson skrev:Klart är att det blir vitt kakel i 7,5x15. Har tre varianter av detta hemma, två kritvita handglaserade och en inte riktigt lika vit och helt slät i utan. Igår hade jag bestämt mig för en av de handglaserade, men så såg jag en bild på när det var uppsatt som jag inte gillade. Det såg för lantligt ut. Hade nog varit snyggt till en bänkskiva av trä och inga synliga vitvaror. Nu dras jag ju med det rostfria i kyl/frys, fläkt och ugn. Det kräver en stilenare, enklare platta, tycker jag.
Sedan är färgen på de två handglaserade jag har hemma så himla kritvit och mina köksluckor är cremefärgade. Ser lite konstigt ut.
Så idag funderar jag på den där helt släta, som har en liten liten färgbrytning som känns harmonisk till det andra. Är nere på riktig detaljnivå nu och bestämmer mig vilken dag som helst. Per vägrar ha en åsikt över huvud taget, för han tycker att kaklet vi har idag är helt ok.
Att sätta kvadratiska i tegelförband har jag också övervägt och kommit fram till att ytorna som ska kaklas är för små för att det ska göra sig. Dessutom går den kvadratiska formen inte igen någonstans i luckor, utan där är det mer liggande format.
Det tycker jag låter helt rätt! Det är en av de saker som konstant stör mig när jag ser köksbilder - att man valt en lucka som inte är kritvit, men med kritvitt kakel till det. Jag tycker det skär sig. Så så som du resonerar tycker jag låter bra!Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Sedan har jag lurat på om det inte vore lite tufft att ha en svart vägglampa där på väggen bredvid fönstret, med arm, så som det är på bilden i det gula köket som anthill visade här.
Samt till det en barstol i svart, som den här t ex:
Samt till det en barstol i svart, som den här t ex:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Så här är det väl fint att ha en lampa, fast jag tror den blir för stor hos mig på den lilla ytan mellan fönster och hylla. Suck.
Tror också att lampan på anthills bild är för stor, behöver något med kortare arm.
Tror också att lampan på anthills bild är för stor, behöver något med kortare arm.
Logga in
Skapa konto
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Den här är ställbar och skulle kunna göras till lagom liten för platsen.
http://lampegras.fr
Logga in
Skapa konto
http://lampegras.fr
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Ja, jag har inte bestämt mig för barstol än, men det där är Bertoia chair, Knoll. http://www.knoll.com/shop
Administrator
· Skåne
· 7 922 inlägg
Angående tyget i gardinen ja. Ärligt talat så tyckte jag inte om det när vi hade hängt upp den. Tycker så mycket om tyget i sig, men som gardin där kändes det helt fel. Fast nu har jag börjat vänja mig, och Per tyckte i alla fall att det var fint. Sonen var helt stum när han såg gardinen och undrade om vi inte kunde byta tillbaka till den gamla. Han tycker den är fruktansvärd.
Jag hade Christel här på besök, hon är inredningsarkitekt till yrket. Bad henne gå ut i köket och säga vad hon tyckte och hon lovade att vara helt ärlig. Hon tyckte att den var "oväntad". Hon säger att man väntar sig ett mer småmönstrat eller enfärgat tyg i en köksgardin och därför blir det just "oväntat" med ett så här stort mönster. Hon sa att hon tyckte att den var fin, men jag är inte helt 100 på att menade det.
Risken är nog att jag kanske byter gardin igen om en inte alltför avlägsen framtid, och då är det kanske dumt att göra något inredningsmässigt som anspelar på gardinen.
Jag hade Christel här på besök, hon är inredningsarkitekt till yrket. Bad henne gå ut i köket och säga vad hon tyckte och hon lovade att vara helt ärlig. Hon tyckte att den var "oväntad". Hon säger att man väntar sig ett mer småmönstrat eller enfärgat tyg i en köksgardin och därför blir det just "oväntat" med ett så här stort mönster. Hon sa att hon tyckte att den var fin, men jag är inte helt 100 på att menade det.
Risken är nog att jag kanske byter gardin igen om en inte alltför avlägsen framtid, och då är det kanske dumt att göra något inredningsmässigt som anspelar på gardinen.