Jag satte vita 10x10 med fasade kanter i mitt första hus....2002....

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vad roligt att så många tycker till. :)

Jag har en vecka till på mig att bestämma mig, sedan går öppet köp ut. Byggfabriken har visserligen vita i samma format utan fasning också, så det blir inga problem att byta till det.

Hej!
Kul att följa! Jag hade nog kört på annat kakel, fast mest för att vi hade sådant du valt i vårt förra hus, roligare att göra något annat. :) Med tanke på att du har vita luckor och valt en färgglad gardin (och ev barstol), skulle jag kört på ett rektangulärt kakel utan fasade kanter, med någon annan färg än vitt, kanske plockat upp en färg ur gardinen? Men vitt funkar ju alltid! Jag tycker om kakel "à la Nina", funkar i alla sorters kök tycker jag!
Bifogar en bild på vårt gamla kök, om du vill se ännu en bild med det kakel du valt.
Kök.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Oh, och angående barstolar så visste jag inte att sjuan fanns som barstol - väldigt snygg!! Men jag har ju inte hunnit tröttna på den. :D Med Y-stolarna i angränsande rum och Josef Franktyg tror jag sjuanstolarna hade passat utmärkt in! Muutos är ju betydligt modernare.

Marlen, hittade några bilder på kakel enligt hur jag beskrev i mitt tidigare inlägg (kvadratiska plattor med skarpa kanter satta i halvförband):

square%2Bsubway%2Btile%2Bkitchen.jpg

Samma stil på dessa bilder från ett av mina inspirationskök. Vet inte varför jag är så dragen till dessa senapsgula handglaserade plattor... Har man ett vitt kök kan jag tänka mig liknande kakel i nyanser som drar åt grått, blått och grönt:

sHws3B7.png

96IdQ49.png

Och angående barstolar tycker jag att Arteks klassiska barstol är perfekt i att den är så okomplicerad och vardaglig i sin formgivning. Inte en möbel som gör mycket väsen av sig men en som håller i alla år utan att kännas trendig eller daterad.

Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
anthill, det där var snyggt! Den uppdragna marmorskivan i det vita köket gör ju sitt till också. Det är det jag allra helst hade haft. Marmorskiva uppdragen till stänkskydd också .. men då blir det till att byta ut hela köket.

Man ska nog inte ta vilken vit platta som helst heller, utan satsa på något handgjort med karaktär. Jag får djupdyka i det här ämnet känner jag.

Barstolen ser också intressant ut, den ska jag titta närmare på.

Henriettae: Tusen tack för bilden! Det var jättebra att få se den plattan uppsatt i ett modernt kök (modernare än mitt). Det bryter ju en del stilmässigt.

Känner du till det amerikanska forumet Gardenweb? De har ett subforum för kök där det iaf brukade finnas folk som gjorde detta med "backsplashes" till en hel vetenskap. Har hittat mycket inspiration där, även om det även finns en del användare som har en smak som känns för prålig med svenska mått.

http://ths.gardenweb.com/forums/kitchbath/

Nej, aldrig sett. Lite svårt att hitta där va? Har du tips på hur man gör en bra sökning på sidan?

Tittade just lite närmare på Misses fina barstolar (Starck är en mästare :)). I miljöbilderna fanns dessutom ett exempel på färgat kakel till vitt kök.

stack1.jpg
Skapa konto

starck_2.jpg
Skapa konto

Då får väl jag vara "kärringen mot strömmen" och säga att du ska välja det fasade vita kaklet! Det passar med husets ålder, är tidlöst och (enl mitt tycke) klart finast!

Marlen Eskilsson skrev:
Nej, aldrig sett. Lite svårt att hitta där va? Har du tips på hur man gör en bra sökning på sidan?
Brukar alltid använda google när jag söker på olika sidor (även denna :eek:) enligt följande format:

site:gardenweb.com kitchen backsplash subway

Just den sökningen ger träffar på sk subway tiles på den sidan.

Vårt (förra) hus var byggt -32. Renoverade köket -08. Maken fick igenom de moderna handtagslösa luckorna och tunn kompaktlaminat, varför jag försökte matcha med lite äldre (kaklet och hyllorna). Trivdes riktigt bra i det, men efter två barn blev det tyvärr för litet.

Snyggt att ta upp färgen från väggarna i kaklet, som på det gröna exemplet. Tål att funderas på!

• Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Tyckte också det var snyggt med både det gröna och gula kaklet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.