Marlen Eskilsson skrev:
Vilken valde ni?
Vi har valt de här:

emeco-stool-philippe-starck-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu återstår bara att få hem dem... Det var tre månaders leveranstid och vi har fått en felleverans (samma modell men med ryggstöd) som vi fick skicka tillbaka så jag antar att vi kommer att ha väntat ca 6 månader innan de är på plats.

• Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tänker på kaklet ni valt. Tycker det kanske känns som en annan tidigare tidsepok. Ni har inte funderat på någon annan färg än vitt? Det skulle kanske göra att köket känns lite mer "omgjort". Tyget till gardinen är jättesnyggt och fräscht. Skulle man inte kunna ta upp någon av de färgerna, t.ex. den ljusa sommargröna och ha på kakel eller varför inte mosaik eller ha en målad glasskiva.

Vad gäller barstolar så gillade jag Nerd mest (den gröna). Håller med om sjuan-stolarna. Jag har "alltid" vela ha sådana till matbordet. Men när vi väl skulle köpa så hade jag också ledsnat lite på sjuan eftersom de finns hos alla känns det som. Vi hittade helt andra stolar som vi är supernöjda med. Den stolen vi har finns tyvärr inte som barstol. Läste också reportaget från möbelmässan. Där verkade som att trä och framförallt målat trä verkar vara det som kommer mycket framöver.

Redigerat:
ullberg
Hemmakatten skrev:
Jag tänker på kaklet ni valt. Tycker det kanske känns som en annan tidigare tidsepok.
Läste igenom tråden (kom in hit från "hälltråden") och tänkte skriva exakt samma sak, men visste inte om jag var för sent ute. Nu när hemmakatten skriver samma sak spelar det kanske mindre roll och jag kan passa på att stämma in. Din exempelbild visar väl den typ av kök där dessa gör sig bäst imho.

På landet har vi flera kök, det som nu är äldst (kanske från 2005 eller nåt sånt) är ett shakerkök och där satte vi dessa fasade plattor, det tycker jag ser väldigt bra ut. När sen nästa kök skulle fixas för ett par år sedan tröt fantasin och vi körde samma, dock i ett mer klassiskt "normalt" / "modernt" kök (typ som jag upplever ert). Visst funkar det, men det är inte alls lika snyggt som i det andra, och vi hade nog kunnat göra något roligare med ett annat val.

Hemmakatten och ullberg, tack, jag har tänkt samma sak! Nu när kaklet står här och väntar på att bli uppsatt så har jag fått kalla fötter. Kanske lämnar tillbaka det. Jättebra att ni sa till, nu tror jag att jag kanske gör något åt det. :)

Man vill ju inte göra samma sak en gång till, sätta upp fel kakel och leva med det i 12 år innan man gör något åt det. :x

Hmm, ja det här med kakelplattorna har vållat viss debatt här hemma också. De fasade är ju snygga men det är helt riktigt att det nog inte passar i alla kök. Frun vill ha svart kakel, men jag är rädd att det blir lite tråkig känsla av det.

Hmm, ja jag tänker inte göra det lättare... Är det släta, fasade kakel? Dvs. Inte hamrade såsom tex. Gysinges. Är dom släta, såsom dom som bauhaus säljer, så tycker jag definitivt det kommer att fungera. Formen och utseendet går igen i luckor och lådor. Fasningen tycker jag inte ger ett ålderdomligt utseende, utan den ger snarare en extra dimension i formerna!
Skåp och lådor består ju lite av två rektanglar/fyrkanter, dels den yttre frisen och sen den inre spegeln, precis som kaklen, den yttre kanten, sen den inre. Kommer bli jättesnyggt säger jag!
Just my cup of tea...

Ja, nu blev det inte lättare. :)

Det är Byggfabrikens släta fasade.

Jag tycker inte att just kakel i liggande format monterat i tegelförband känns ålderdomligt eftersom det ju är trendigt nu. Dock gör fasningen att det känns äldre + att det är en så liten platta. Jag valde mellan den en helt slät som är lite större, ungefär som kaklet på Muutobilden med barstolen i den här tråden.

Det som talar för en ålderdomligare stil är kanske att vi har en del äldre snickerier och detaljer i huset, som trappan t ex.

vartrappa.jpg

Huset är från 1926, men eftersom det här byggt här på landet i Lomma så var de lite efter sin tid och stilen på huset är väl mer 1910-tal. Sedan har vi ju en ramlucka i köket som kan tolkas lite som vad som helst (särskilt handtagen gör att det känns väldigt 2001 ...

Som plattorna här, tror ni de passar i mitt kök? Det är Nina Perssons kök i New York, från senaste Elle Interiör:

nina_perssonskok.jpg
Skapa konto

Hemmakatten
Om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att plattorna passar hos er. Hoppas du inte blir ledsen.

Nina Perssons kök är i en helt annan stil med infällda lådor och skåp livade med stommarna emellan skåpen. Ert kök är ett "modernt" kök som ullberg skrev. Era rostfria? handtag andas också nutid. Den nya (supersnygga) hällen gör också sitt till. Förstår att du vill ha en mer gammaldags stil, men kan du inte ta det nästa gång när ni river ut hela köket?

Ni har ju redan Josef Frank-tyget och Wegner-stolarna (såg det på bilderna) vilket är utomordentligt trevliga och lättplacerade saker som aldrig blir omoderna. Men, det är ju inte direkt början på 1900-talet och gammaldags lantligt. Personligen tycker jag ert kök ser bra ut som det är nu, kanske med undantag av kaklet. När man tittar på graniten, stenhällen och sedan det vita kaklet, så nog vore det fint att ha nåt annat än vitt?

Alla har en alldeles egen personlig smak och den ska ni förstås låta styra era val i slutänden.

Hittade inte den i senaste sköna hem, så jag tror det är ifrån förra... Har inte den framför mig, men tycker dom ser lite strukturerade ut, då uppfattar jag dom som lite äldre. Till Ninas kök funkar det dock bra, med det äldre köket med utanpåliggande gångjärn etc. Men absolut skulle det fungera hos dig också, vill man hålla det modernt så håll dig till en vit fog. kontrasterande fogar tenderar också att ge lite äldre utseende.

Mer exempel:

liggandekakelkvanum.jpg
Skapa konto

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hade det varit mitt kök så hade jag valt den form/storlek ni tittat på men helt släta plattor, dvs utan den fasade kanten. Jag tror inte att det skulle bli helt fel med det kakel ni valt men helt slätt tror jag mer på (och jag tycker absolut att ni skall välja vitt kakel).

Redigerat:
Marlen, kvadratiska, släta (gärna handglaserade) plattor med skarpa kanter i halvförband vore snyggt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.