Jävlar vilket schysst jobb du gjort!! Hatten av!

riktigt smart att ge fan i o leta gamla ledningar och bara ”här blir bra”

T Tobbe_G skrev:
Jag är imponerad av att du la avloppen själv om det är första gången du gör det. Jag har resonerat som så att allt man gör själv i ett projekt är en sparad kostnad men att leja bort vissa moment kan vara väldigt skönt också.
Tack! Jag ser mig själv som nybörjare, har lagt avloppet till kök och tvättstuga tidigare, men det var i mer begränsad skala. Jag resonerar likadant, det blir ofta en avvägning mellan tid, ekonomi, och hur svårt det verkar. Alltid kul att lära sig något nytt moment. Om inte annat så hjälper det till i kommunikationen med hantverkarna som ska göra jobbet i de fall man anlitar hjälp.

K Kaian86 skrev:
Jävlar vilket schysst jobb du gjort!! Hatten av!

riktigt smart att ge fan i o leta gamla ledningar och bara ”här blir bra”
Tackar! Känns skönt att ha det gjort.

• Gilla
Kaian86 och 1 till
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
De tog ett fast pris per sågmeter och då ingick operatörens tid + tid för arbete runt i kring. Sen gjorde de 30-talet hål 8-10 cm i diameter och 30 cm djupa för att dela upp betongblocken. Han som hade firman orkade inte med att hantera ROT, men jag fick 10% rabatt på hela summan istället.

Det är möjligt att det är i överkant. Men efter att ha bilat en del i tvättstugan tidigare i år och tagit in en firma som höll på med det i 25 h så var jag ganska nöjd med priset. I efterhand så inser jag ju att det hade gått att göra själv (om jag haft tid), men jag hade ingen koll riktigt på vilka verktyg som jag skulle använda för att klara av jobbet.
Att bila det golvet hade ju varit ett helvetesjobb :) Det dom skippade i form av armering tycks dom ju tagit igen på tjocklek..

• Gilla
  • Haha
Kaian86 och 1 till
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Här kommer en liten sammanställning av den tid jag lagt ned och de kostnader jag haft. Alla tider är i mantimmar. Jag har haft hjälp av både min pappa och en vän vid olika tillfällen.

Tid
  • Förberedelser med att märka ut var de nya avloppsrören ska gå. 3 h
  • Lägga ner nya rör och koppla ihop med vertikala stam och utgående gjutjärnsrör. 2x2h+5h=9 h
  • Förberedelser för gjutning (fylla upp med sand, kolla fall, armering, bära ner betongsäckar, mm). 2x4h=8 h
  • Gjutning av betong ca 52 säckar (=520 liter) inkl ställtider och rengöring av verktyg. 2x5h=10 h
Total tid nedlagd av "mig": 30 h.
  • Tid för sågning inkl inplastning, viss bilning, handsågning mm: 2x12h=24 h.
  • Utbärning av betongskrot: 3x2h=6 h.
Totalt tid nedlagd av hålsågningsfirma: 30 h.

Kostnader
  • Avloppsrör, ca 14 m med diverse böjar och förgreningar. Inköpt på Dahl. 5000 kr.
  • Armeringsjärn. ~1000 kr.
  • Betong 52x38kr= 2000 kr.
  • Hyra av betongblandare och vibrator (2 dygn pga logistiska skäl). 738 kr.
  • Betonghåltagning (32 löpmeter sågning, uppdelning i mindre block, samt utbärning). Jag fick viss rabatt här för att jag var privatkund. 45000 kr.
  • Bortforsling av betongskrot (testade TippTapp för första gången). 2400 kr + 400 kr "dricks".
Totala kostnader: 56 538 kr.
Mycket bra beskrivning du har gjort. Jag undrar lite över det totala priset som låter väldigt överkomligt för det jobbet. Jag har fått ett prisförslag på relining av gjutjärnsrör och firman säger preliminärt 80000 kr för ca. 15 meter rör vilket är bara hälften så långt som i ditt fall. Om jag nu skulle göra samma jobb som dig så skulle det innebära att det skulle vara betydligt billigare än en relining av befintliga rör, och kanske till och med om en hantverkare gör hela jobbet. De som relinar rör påstår alltid att det blir billigare än rörbyte men det är frågan om det stämmer.

Berghjort Berghjort skrev:
Mycket bra beskrivning du har gjort. Jag undrar lite över det totala priset som låter väldigt överkomligt för det jobbet. Jag har fått ett prisförslag på relining av gjutjärnsrör och firman säger preliminärt 80000 kr för ca. De som relinar rör påstår alltid att det blir billigare än rörbyte men det är frågan om det stämmer.
Det beror helt på förutsättningarna. Ska man bila upp 15 meter med en halvmeter betong så kan nog reliningen vara billigare, men är det ett normalt avlopp med några timmar bilning och grävning, så är det billigare att byta.

Sen ska man ha klart för sig att reliningsbranschen har gigantiska vinstmarginaler, men dom går lite under radarn och blir inte uppmärksammade på samma sätt som t.ex solcellsföretagen.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Det beror helt på förutsättningarna. Ska man bila upp 15 meter med en halvmeter betong så kan nog reliningen vara billigare, men är det ett normalt avlopp med några timmar bilning och grävning, så är det billigare att byta.

Sen ska man ha klart för sig att reliningsbranschen har gigantiska vinstmarginaler, men dom går lite under radarn och blir inte uppmärksammade på samma sätt som t.ex solcellsföretagen.
Tack för svaret.
Glömde att nämna att mitt källargolv har endast 10 cm tjock betong enligt ritningarna, förutom de bärande väggarna som går betydligt djupare, så det ska inte vara några större problem att såga upp.

• Gilla
DrKron
  • Laddar…
T
Mycket bra beskrivning du har gjort. Jag undrar lite över det totala priset som låter väldigt överkomligt för det jobbet. Jag har fått ett prisförslag på relining av gjutjärnsrör och firman säger preliminärt 80000 kr för ca. 15 meter rör vilket är bara hälften så långt som i ditt fall. Om jag nu skulle göra samma jobb som dig så skulle det innebära att det skulle vara betydligt billigare än en relining av befintliga rör, och kanske till och med om en hantverkare gör hela jobbet. De som relinar rör påstår alltid att det blir billigare än rörbyte men det är frågan om det stämmer.
också fått hutlösa offerter på relining på över 100’. Med många förgreningar drar det iväg i kostnad. Här är saken klar, jag kommer att hyra en sådan maskin med vatten så man slipper dammet. Lägga nya avlopp ska vara hyfsat enkelt också, tror jag.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
Härligt!
Om man har originalritningar (från 1966) men inte ritningar över avlopp, hur kommer man över det?
Tar in rörläggare som undersöker eller har kommunen sådana ritningar?

T
B bjorsi skrev:
Härligt!
Om man har originalritningar (från 1966) men inte ritningar över avlopp, hur kommer man över det?
Tar in rörläggare som undersöker eller har kommunen sådana ritningar?
de ska du kunna fiska upp hos din kommun!

• Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Min totala rörlängd var ca 15 m, så ungefär samma som dig. De offerter som jag fick på relining var runt 100-150 000 kr om jag minns rätt. 80 000 kr hade jag nog övervägt. Det är väl främst om ytskikten är nya som det skulle kunna finnas ekonomiska fördelar med relining. I mitt fall skulle allt ändå göras om så det var svårt att motivera.

• Gilla
Berghjort
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Min totala rörlängd var ca 15 m, så ungefär samma som dig. De offerter som jag fick på relining var runt 100-150 000 kr om jag minns rätt. 80 000 kr hade jag nog övervägt. Det är väl främst om ytskikten är nya som det skulle kunna finnas ekonomiska fördelar med relining. I mitt fall skulle allt ändå göras om så det var svårt att motivera.
15 meter ? Men stod 32 löpmeter sågning i din kostnadslista?

Man brukar såga dubbla spår annars blir det svårt att få ner rören;)

• Gilla
Berghjort och 2 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Man brukar såga dubbla spår annars blir det svårt att få ner rören;)
Jag är tyvärr inte så kunnig om hur de räknar sågningen. Om de ska såga upp en 15 meter ränna i betongen så förstår jag att de måste såga 2 spår för att få fram en ränna. Tar de då betalt per meter sågning, alltså 30 meter sågning? Stämmer detta? Jag trodde de tog betalt per meter ränna.

Jag är tyvärr inte så kunnig om hur de räknar sågningen. Om de ska såga upp en 15 meter ränna i betongen så förstår jag att de måste såga 2 spår för att få fram en ränna. Tar de då betalt per meter sågning, alltså 30 meter sågning? Stämmer detta? Jag trodde de tog betalt per meter ränna.
Det dyra med att såga är att man sliter på diamantskivan och därför räknar man i grunden per meter som man måste såga. Dock så uppstår ju just det här missförståndet väldigt lätt så många firmor skriver "15m ränna" istället för "30m spår" i offerten så att kunden känner igen sig.

• Gilla
Tubie och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.