DrKron DrKron skrev:
Tack, det blev en JET-koppling (klass C). Jag resonerade likadant att det borde vara aningen bättre med ett jämnt tryck över hela gummit.

Efter en lång natt så återstår nu bara att dubbelkolla fallet och fixera rören innan gjutning.
Men nu har Du fortfarande gjutjärn in i huset. Varför inte se till att få plaströr ut genom väggen? Hur har Du tänkt där?
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
DrKron DrKron skrev:
Haha, nu blir jag så klart lite nervös. Det är mycket riktigt en förberedelse för en extra toalett/dusch. Lösningen är kanske att inte vänta för länge med den :), eller trycka ner en plåt mot locket.
Montera in ett råttstopp
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
När det blir dags tänker jag att man tar bort hela källargolvet gräver ur lite och slänger i isolering. Vinner en del takhöjd behöver inte fundera allt för mycket kring vinklar etc. Skillnaden i pris blir väl hanterbar. Pumpad betong, armering och isolering.
 
DrKron DrKron skrev:
Här är rensluckan som sitter precis innan avloppet försvinner ut ur huset. Min tanke är att byta rensluckan och skarva på det gamla avloppet precis efter. Gjutjärnsröret fortsätter ca 2 m innan det övergår till nyare (80-tal kanske) plaströr. Inser att det hade varit bäst att byta hela vägen men har inte riktigt tid och resurser för att göra det nu. Det skulle bland annat innebära att jag behöver riva en altan på utsidan.

Enligt ritningen ska det vara 160 mm rör som fortsätter efter rensluckan, så min ursprungliga tanke var att stoppa in ett 110 rör så långt det går. Vad jag kan se är det dock samma dimension på röret som fortsätter efter rensluckan.

Nu till min första fråga:
Hur kopplar jag bäst på ett nytt rör här. Min tanke är att kapa precis efter luckan på rensluckan och skarva på med en JET-koppling på den stump som blir kvar.
hej!

jag gjorde exakt samma operation för några månader sedan. Hade också problemet att gjutjärnet gick utanför husvägg (cirka 1,5m). Var först inne på att göra som du, dvs stoppa in rörbit tillräckligt långt för att veta man kommer utanför husvägg och pågås sätt kunna fortsätta arbete utanför hus i framtiden. Det slutade dock med att jag ner i det sura äpplet och grävde fram rör på utsida och helt enkelt bytte allt gjutjärn direkt. Inte roligt, men kändes till slut som det enda rätta. Bild för motivation Ett djupt hål vid trottoarkanten med synliga ledningar och vattenansamling, vid en byggarbetsplats eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett skadat tvättstugegolv med uppbruten betong och synliga rör, innehåller tvättmaskiner och tvättmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
DrKron och 6 till
  • Laddar…
M martyj85 skrev:
hej!

jag gjorde exakt samma operation för några månader sedan. Hade också problemet att gjutjärnet gick utanför husvägg (cirka 1,5m). Var först inne på att göra som du, dvs stoppa in rörbit tillräckligt långt för att veta man kommer utanför husvägg och pågås sätt kunna fortsätta arbete utanför hus i framtiden. Det slutade dock med att jag ner i det sura äpplet och grävde fram rör på utsida och helt enkelt bytte allt gjutjärn direkt. Inte roligt, men kändes till slut som det enda rätta. Bild för motivation [bild][bild]
Hur fick du plats att jobba i den gropen? :)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Hur fick du plats att jobba i den gropen? :)
Den ser nog mindre ut än den är, cirka 2x2 meter. Så det gick ok om än inget drömjobb.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J johanfa skrev:
Varför det? Det blir ju otroligt krångligt att fixa det påsticket i framtiden om han inte gör det nu??
Jag tror några av oss missade framtida tillbyggnad. I så fall skulle jag bygga en låda på som man gjuter runt. Då slipper man bila fram plasten ur betongen. För att slippa råttor kan man montera in ett nät som man tar bort vid ev tillbyggnad.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
T
M martyj85 skrev:
Den ser nog mindre ut än den är, cirka 2x2 meter. Så det gick ok om än inget drömjobb.
hur lång tid tog hålet att gräva? :strong:
 
T Tobbe_G skrev:
hur lång tid tog hålet att gräva? :strong:
2h ungefär med minigrävare :)
 
  • Gilla
DrKron och 1 till
  • Laddar…
T
M martyj85 skrev:
2h ungefär med minigrävare :)
gott, helt klart värt hyrkostnaden!
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
gott, helt klart värt hyrkostnaden!
Ja, man är ju förvisso snål,
Men att handgräva 5-6 kubik lerjord klarar jag mig utan
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
O Opus skrev:
Har du funderat på att filma röret ut till mark? Om det är betongrör utanför så brukar dom kollapsa vid huslivet med åren.
Tillbaka efter lite ledighet.

Hade en firma som filmade. Det är bytt till plaströr ca 1 m utanför huset, så ca 1.5-2 m gjutjärn kvar.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
D dj_fluffy skrev:
Det går att hyra golvsåg på era lokala uthyrningsställen, tex Lambertsson,cramo, ramirent osv… om man kan såga med en cirkelsåg, så kan man såga med en golvsåg.. det är egentligen inga konstigheter alls.
Det är ju sant förvisso, pga tidsbrist så är jag glad att jag fick hjälp med den biten, men visst, nästa gång kanske jag gör det själv :cool:
 
  • Gilla
dj_fluffy och 1 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men nu har Du fortfarande gjutjärn in i huset. Varför inte se till att få plaströr ut genom väggen? Hur har Du tänkt där?
Jag vet att det inte är optimalt. Jag har två alternativ som jag ser det:
  • Relina sista biten. Kan tänka mig det om jag får en offert under 20 000 kr.
  • Gräva upp om några år och använda rensluckan som är kvar för att göra bytet sista biten.
Det bästa hade så klart varit att göra det samtidigt som jag dränerade för 1.5 år sen.
 
M martyj85 skrev:
hej!

jag gjorde exakt samma operation för några månader sedan. Hade också problemet att gjutjärnet gick utanför husvägg (cirka 1,5m). Var först inne på att göra som du, dvs stoppa in rörbit tillräckligt långt för att veta man kommer utanför husvägg och pågås sätt kunna fortsätta arbete utanför hus i framtiden. Det slutade dock med att jag ner i det sura äpplet och grävde fram rör på utsida och helt enkelt bytte allt gjutjärn direkt. Inte roligt, men kändes till slut som det enda rätta. Bild för motivation [bild][bild]
Snyggt jobbat! Skönt att ha det klart!
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.