K Kurtivan skrev:
Slangen är "slät" på insidan men har lite "vågor" som matchar utsidan kanske? Om det är godkänt har jag ingen aning om och vet inte vad det skulle ha för betydelse heller om det nu fungerar. Det var någon sorts gummisvep som användes för skarvningen.
Man kan nog säga att den inte är slät men glatt yta så det mesta halkar av....

Ulltand Ulltand skrev:
Man kan nog säga att den inte är slät men glatt yta så det mesta halkar av....
Ja, svårt beskriva men inga kanter i alla fall.

Mycket spännande, bor själv i hus från mitten av 60-talet. Efter två spolningar känner vi också att det är dags för nytt avlopp i källaren det snaraste.

Nu vet jag inte om detta är möjligt eller ej men en kompis som är rörmokare hävdar att man kan byta röret genom att gräva innefrån och utan att gräva om det bara ska en kort bit utanför huset.

• Gilla
DrKron
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Bra tråd! Har varit på visning av flera hus med källare och gamla gjutjärnsavlopp och en dag kanske jag behöver göra samma arbete. Tre frågor:

1. Bryr firman som sågade upp golvet om armeringsjärn eller stenar, eller sågar dom rakt igenom allt inuti golvet?

2. Hur gör du för att få rätt fall på de nya rören?

3. Hur hanterar du de praktiska problemen med att familjen vill gå på toaletten medan jobbet pågår?
Tack!

Ska försöka svara på dina frågor.

1. De sågar genom allt genom hela plattan. Jag tror att jag har en ovanligt tjock platta med tanke på husets ålder. Ca 30 cm överallt. På några ställen var det ännu tjockare så där fick de jobba lite hårdare för att få loss blocken eftersom de inte riktigt sågat genom.

2. Jag har använt laser och vattenpass för att hålla koll på fallet, fyllt upp med sand och singel där det behövs. Sen har jag använt armeringsjärn för att hålla rören på plats när jag gjuter.

3. Resten av familjen har varit bortrest, både för att jag ska kunna fokusera på arbetet på kvällarna och för att det blir svårt att leva för länge utan avlopp. Jag har haft en husvagnstoalett från Biltema och ställde en hink under tvättstället för att kunna tvätta händerna mm. Jag var osäker på hur lång tid det skulle ta och var inställd på att jag i värsta fall skulle vara utan avlopp hela veckan. Nu blev det till slut ungefär 2 dygn utan avlopp.

• Gilla
TheGrayLady och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
För framtida påkoppling? Gjorde så själv en gång för att vid senare påstick inse att det blev ett perfekt rättbo där de kunde lugnt titta på vad som flöt förbi samtidigt som de gnagde hål i locket som pluggade änden....

[bild]
Haha, nu blir jag så klart lite nervös. Det är mycket riktigt en förberedelse för en extra toalett/dusch. Lösningen är kanske att inte vänta för länge med den :), eller trycka ner en plåt mot locket.

• Gilla
Johan Torstensson och 1 till
  • Laddar…
R Rynx skrev:
Nu vet jag inte om detta är möjligt eller ej men en kompis som är rörmokare hävdar att man kan byta röret genom att gräva innefrån och utan att gräva om det bara ska en kort bit utanför huset.
Det låter som ett intressant alternativ. Tyvärr tror jag att det är en dryg meter på utsidan av huset som skarven är. Enligt ritningen skulle det vara 160 mm rör efter rensluckan så då hade jag tänkt skjuta in ett 110 rör så långt jag kan. Jag tänkte göra så att rensluckan blir lättillgänglig (istället för som tidigare helt överbyggd) så är det går att komma åt rören och ev relina den korta sträckan.

Ska nämna att alla rör jag har sett har varit i förvånansvärt gott skick med 4-5 mm gods kvar. De enda rören som jag har stött på som varit jättedåliga var där köksavloppet kom ner och vid tvättmaskinen.

Hur mycket tog betonghåltagningsfirman för att såga upp golvet?

Har också avloppen i källargolvet kvar i mitt hus från 49 och det momentet känns lockande att ta in hjälp för. Jag bytte dock en meter innanför källargolvet när jag när jag dränerade och drog om avloppet i trädgården så där är det förberett för påkoppling.

Det går att hyra golvsåg på era lokala uthyrningsställen, tex Lambertsson,cramo, ramirent osv… om man kan såga med en cirkelsåg, så kan man såga med en golvsåg.. det är egentligen inga konstigheter alls.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
För framtida påkoppling? Gjorde så själv en gång för att vid senare påstick inse att det blev ett perfekt rättbo där de kunde lugnt titta på vad som flöt förbi samtidigt som de gnagde hål i locket som pluggade änden....

[bild]
Jag reagerade också på att denna känns helt onödig. Byt mot en vanlig böj! Kostar en struntsumma.

• Gilla
Bajs83
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag reagerade också på att denna känns helt onödig. Byt mot en vanlig böj! Kostar en struntsumma.
Varför det? Det blir ju otroligt krångligt att fixa det påsticket i framtiden om han inte gör det nu??

• Gilla
999 och 3 till
  • Laddar…
För att underlätta framtida utbygge är det väl perfekt att köra ett pluggat avstick där. Att byta en ingjuten vinkel i efterhand och tvingas till en skutmuff är väl inte direkt roligt. Hade det varit permanent är det väl en annan sak och då hade väl rekommendationen vara att ändra.

Dock får man vara medveten om risken för råttor men de som kräken har ju en förmåga att gnaga där man minst förväntar sig det. Avstick eller vinklar som ej använda är väl dock en klassisk magnet för råttor men här lär de inte komma någonstans förutsatt att allt gjuts igen

• Gilla
DrKron och 1 till
  • Laddar…
Har du funderat på att filma röret ut till mark? Om det är betongrör utanför så brukar dom kollapsa vid huslivet med åren.

DrKron DrKron skrev:
En del av betongblocken är nu även upplyfta och det närmar sig min insats med att lägga ner de nya rören.
vad kostade ”håltagningen” känns som det var ett väldigt smidigt val att leja bort :)

• Gilla
ByggareJob
  • Laddar…
TRJBerg
DrKron DrKron skrev:
Haha, nu blir jag så klart lite nervös. Det är mycket riktigt en förberedelse för en extra toalett/dusch. Lösningen är kanske att inte vänta för länge med den :), eller trycka ner en plåt mot locket.
Vad jag förstått så gjuter du betong över/omkring röret? Hur gör du i framtiden när du ska ansluta det nya avloppet? Kör betongsåg liknande den du använde nu? Hur får du bort betongen kring röret utan att skada det?
/okunnig...

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.