Hand håller en flexibel svart rörledning, utomhus på gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut. Jag vet inte vad slangtypen heter, den har diametern 100/117, kanske finns det andra dimensioner?

Först skicka han in en tunn pemslang från brunnen till gropen innanför källarmuren, knöt på ett rep och drog med sig det tillbaka ut till brunnen. På slangen fäste han en kon som knöts fast i repet, en person drog i repet vid brunnen och en matade på slangen inifrån. Det besparade mig en massa handgrävning ute då jag skulle förbi en altan och har även elkablar i marken.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det går ju även att relina betongrör om man inte kommer åt att byta dem.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Intressant att höra om slangmetoden. Jag har tyvärr bara 110 mm rör ut ur huset så får nog inte in en sån slang.

Jag har försökt höra efter om någon är vill relina de 1-2 m gjutjärn som jag har kvar men har inte fått napp från någon än. De flesta vill göra hela huset med golvbrunnar osv.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bra tråd! Har varit på visning av flera hus med källare och gamla gjutjärnsavlopp och en dag kanske jag behöver göra samma arbete. Tre frågor:

1. Bryr firman som sågade upp golvet om armeringsjärn eller stenar, eller sågar dom rakt igenom allt inuti golvet?

2. Hur gör du för att få rätt fall på de nya rören?

3. Hur hanterar du de praktiska problemen med att familjen vill gå på toaletten medan jobbet pågår?

• Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Bra tråd! Har varit på visning av flera hus med källare och gamla gjutjärnsavlopp och en dag kanske jag behöver göra samma arbete. Tre frågor:

1. Bryr firman som sågade upp golvet om armeringsjärn eller stenar, eller sågar dom rakt igenom allt inuti golvet?

2. Hur gör du för att få rätt fall på de nya rören?

3. Hur hanterar du de praktiska problemen med att familjen vill gå på toaletten medan jobbet pågår?
I mitt fall:
1. golvet var inte armerat
2. rörmokaren hade koll
3. husvagnstoa, men det var bara några timmar, kanske 6 från att rören togs bort tills nya var på plats

• Gilla
Cjmicke
  • Laddar…
För framtida påkoppling? Gjorde så själv en gång för att vid senare påstick inse att det blev ett perfekt rättbo där de kunde lugnt titta på vad som flöt förbi samtidigt som de gnagde hål i locket som pluggade änden....

Gråa PVC-rör går längs golv, böjer uppåt, röd pil markerar potentiell skada/problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
lundensaren och 7 till
  • Laddar…
Mkt intressant, bevakar tråden. Har tänkt göra likadant. Har hus ifrån 63. Istället för att byta ut kommer jag också dra nya rör och sedan koppla på det utgående så kan avloppet vara igång fram tills den på kopplingen. Samt se om jag hittar ngn som kan relina den sista 3-4metrarna utan att behöva gräva upp tomten. (y)

• Gilla
DrKron och 1 till
  • Laddar…
Följer tråden med spänning. Vad tycker @Krilleman om lösningen med rör i rör, och vilken typ av rör ska man i sådana fall använda? Bättre med strumpmetoden?

K Kurtivan skrev:
[bild]

Så ser den ut. Jag vet inte vad slangtypen heter, den har diametern 100/117, kanske finns det andra dimensioner?
Fungerar den slangen som avloppsrör?
Tänker att ett avloppsrör måste vara slätt på insidan.

• Gilla
Cjmicke och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Fungerar den slangen som avloppsrör?
Tänker att ett avloppsrör måste vara slätt på insidan.
Den är väl slät. Men är den godkänd som avloppsledning?

K karlmb skrev:
Den är väl slät. Men är den godkänd som avloppsledning?
Den ser absolut ut att vara räfflad/rillad på insidan.

• Gilla
Vetallt och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Den ser absolut ut att vara räfflad/rillad på insidan.
Ja, du har rätt. Tja är det godkänt så. Men som sagt, är det det?
Hur får man vanliga rör tätt anslutna mot de där "dräneringsrören"?

Magnus E K
Det fungerar utmärkt tills det blir stopp... Och risken för stopp borde öka om röret inte är slätt. Om det faktiskt blir på problem beror nog på om man t ex har snålspolande toaletter eller använder avloppet sporadiskt.

K karlmb skrev:
Ja, du har rätt. Tja är det godkänt så. Men som sagt, är det det?
Hur får man vanliga rör tätt anslutna mot de där "dräneringsrören"?
Slangen är "slät" på insidan men har lite "vågor" som matchar utsidan kanske? Om det är godkänt har jag ingen aning om och vet inte vad det skulle ha för betydelse heller om det nu fungerar. Det var någon sorts gummisvep som användes för skarvningen.

• Gilla
Rickie
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det fungerar utmärkt tills det blir stopp... Och risken för stopp borde öka om röret inte är slätt. Om det faktiskt blir på problem beror nog på om man t ex har snålspolande toaletter eller använder avloppet sporadiskt.
Den funktionsgaranti man har är att en sådan här vvs-firma inte skulle överleva här ute på landsbygden om man gör dåliga jobb eller använder dåligt material. Firman har funnits i kanske 30-tal år, för mer än 20 år sedan installerade de min jordvärmepump. Mitt avlopp är inte det första de installerar "slanglösningen" på.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.