Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
det är denna typ av skruv jag menar, som används direkt i karmhylsorna.

[länk]
Jo, men min tanke var att få något som matchar betong eller stål runt om. Det normala är fyra karmskruvar och det räcker säkert med fyra med lång skruv.

Men vill man få bort problemet helt; slippa plugg och att få hylsan att hamna exakt där man vill mot en ojämnt lecablock så sätter man reglar runt. Limmas de och fästs med valfritt antal spikplugg så blir det som en vanlig vägg av trä.

Jag vet inte vilken estetik som önskas, men det blir även lättare att sätta dörrfodret.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men min tanke var att få något som matchar betong eller stål runt om. Det normala är fyra karmskruvar och det räcker säkert med fyra med lång skruv.

Men vill man få bort problemet helt; slippa plugg och att få hylsan att hamna exakt där man vill mot en ojämnt lecablock så sätter man reglar runt. Limmas de och fästs med valfritt antal spikplugg så blir det som en vanlig vägg av trä.

Jag vet inte vilken estetik som önskas, men det blir även lättare att sätta dörrfodret.
tommib ville väll undvika reglar och gips i källaren. Då kanske inte träreglar i karmen det som är lösningen :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jonas Persson
Ramnemark Ramnemark skrev:
tommib ville väll undvika reglar och gips i källaren. Då kanske inte träreglar i karmen det som är lösningen :)
Sätter han en trädörr så gör det ingen större skillnad, trä möglar inte bara sådär. Men ska det vara en ståldörr så blir det klart galet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men min tanke var att få något som matchar betong eller stål runt om. Det normala är fyra karmskruvar och det räcker säkert med fyra med lång skruv.

Men vill man få bort problemet helt; slippa plugg och att få hylsan att hamna exakt där man vill mot en ojämnt lecablock så sätter man reglar runt. Limmas de och fästs med valfritt antal spikplugg så blir det som en vanlig vägg av trä.

Jag vet inte vilken estetik som önskas, men det blir även lättare att sätta dörrfodret.
jag förstår hur du menar, men dessa lättbetongskeuv dras utan plugg och sitter som berget, så det kan vara ett bra alt där man inte vill ha mer trä än nödvändigt i konstruktionen. Jag har även garagedörrarna fixerade med dessa, sitter verkligen som berget.
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
jag förstår hur du menar, men dessa lättbetongskeuv dras utan plugg och sitter som berget, så det kan vara ett bra alt där man inte vill ha mer trä än nödvändigt i konstruktionen. Jag har även garagedörrarna fixerade med dessa, sitter verkligen som berget.
Vi får se vad bergsfogden tänker, det finns flera vägar att gå och vi har inte hela bilden. Han frågade bara om väggen utan att berätta viken dörrtyp eller hur foder och väggar ska se ut när det blir klart. Ska det bara vara rå betong?
 
tommib
Planen är mycket riktigt ståldörr i första hand, har mailat om offert på en sådan. Blir det helt orimligt dyrt så blir det trädörr/karm.

Väggens yta är tänkt att bli putsad, inget foder.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, plus att Slitefrågan kommer att lösas politiskt. Det är ju inte som om du måste varsla dig själv om uppsägning utifall att det blir en omfattande cementbrist.
Visst är det så. Jag har också fördelen av att jobba i en relativt konjunkturokänslig bransch. I värsta fall får jag väl dröja lite med vissa byggnationer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ståldörrar brukar gå att köpa till vettiga priser på byggåtervinningsfirmor. De slits ju inte direkt ut, och de är lätta att "renovera". Kan man leva med någon smärre buckla så är det ju bara att måla dom.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Planen är mycket riktigt ståldörr i första hand, har mailat om offert på en sådan. Blir det helt orimligt dyrt så blir det trädörr/karm.

Väggens yta är tänkt att bli putsad, inget foder.
Om du planerar för en så oorganisk miljö pga av fuktrisk, vad kan du förvara där nere?
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
boschkenta
Tror inte du behöver oroa dig allt för mycket med just karmar. Min källare är mycket fuktig och har ofta små pölar vatten i hörnen, och samtliga dörrar och karmar är från -74 och i fint skick :)
 
tommib
Det är torrt och fint i källaren och ska så förbli. Det handlar mest om att jag inte gillar att bygga in onödiga risker om jag kan undvika det.

Förvaringen kommer ske i täta plastbackar i de fall det är nödvändigt. Jag har också lite planer på torrluftsanslutning, modell mobförråd. Mest för att det är kul.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Det är torrt och fint i källaren och ska så förbli. Det handlar mest om att jag inte gillar att bygga in onödiga risker om jag kan undvika det.

Förvaringen kommer ske i täta plastbackar i de fall det är nödvändigt. Jag har också lite planer på torrluftsanslutning, modell mobförråd. Mest för att det är kul.
Låter som nolltolerans...
 
tommib
Ja, kanske det. Får väl se om jag hittar en ståldörr med rätt mått till ett rimligt pris, annars blir det som sagt vanlig dörr. Hur mycket som helst får det inte kosta.

Idag har jag för övrigt lärt mig begreppet foderbildande karm. Mycket fiffigt och precis vad jag vill ha.

Om någon ser en ståldörr, vänsterhängd M8x20, någonstans så får ni gärna hojta till :)
 
Jonas Persson
tommib tommib skrev:
Om någon ser en ståldörr, vänsterhängd M8x20, någonstans så får ni gärna hojta till :)
Antar att den även ska vara till salu?
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 12 till
  • Laddar…
tommib
Eeehh...... det är inte så noga....

I försvaret lärde jag mig den bevingade frasen "Allt som är löst är mitt och jag har en skiftnyckel i fickan" av mitt dåvarande befäl (och senare chef). Den killen blev f.ö. sedemera polis.
 
  • Gilla
keeej och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.